Nescio ik heb ook meer met fluïde. Sowieso ook op het gendervlak. Ik pas ook niet in het hokje van wat 'vrouw' wordt genoemd, en ik denk eerlijk gezegd 99% van de maatschappij niet. Waarom die hokjes dan zo bepalend moeten zijn, vraag ik me echt af.
Ik weet niet of die 99% klopt hoor, maar ik denk wel dat het indd een groot percentage is. Ik identificeer mezelf niet als genderfluïde of nonbinair. Bewust niet, omdat ik gewoon vrouw ben namelijk en ik er ook niet zoveel aan kan doen wat een ander voor invulling geeft aan dat woord 'vrouw'.
Ik heb er veel over nagedacht, mede omdat ik er mijn hele leven al vragen en opmerkingen over krijg, waardoor ik het gevoel krijg me te moeten verantwoorden voor het feit dat ik niet op alle gebieden in het hokje pas. Ik heb me zo vaak afgevraagd wat het nu precies betekent om vrouw te zijn. En wat nu werkelijk vrouwelijk is wat niet.
Ik heb bijvoorbeeld geen lang haar. Sterker nog, ik ben kaal, maar dat even terzijde. Ook toen ik nog niet kaal was door mijn ziekte, droeg ik al sinds mijn 10e mijn haar nooit echt lang. Ik hou er niet van, ik vind het vaak niet eens mooi staan bij mensen. Wanneer ik dan hoor zeggen: lang haar is vrouwelijk, krijg ik een error in mijn kop. Hoezo is dat vrouwelijk? Ik ben een vrouw en ik heb het niet. Ik ben vrouwelijk en ik heb kort haar. Mijn man heeft lang haar, die is helemaal niet vrouwelijk. Het is ook niet iets biologisch, want er zijn mannen die het heel lang kunnen laten groeien en vrouwen bij wie het na een paar centimeter afbreekt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het iets te maken heeft met elegantie en dat men elegantie weer koppelt aan vrouwen. Ik vind het niet bepaald positief dat die koppeling er is, voor mannen noch voor vrouwen. Ik heb ook het idee dat lang haar geassocieerd wordt met vruchtbaarheid, terwijl lang niet alle vrouwen vruchtbaar zijn. En mannen zijn toch ook vruchtbaar? Jonge viriele mannen dragen hun haar toch ook niet lang om er lekker vruchtbaar uit te zien? Waar hebben we het eigenlijk over?
Dit is overigens gewoon een voorbeeld, er zijn op ieder voorbeeld tal van uitzonderingen en ik hoef het ook niet specifiek over lang haar te hebben (voordat er iemand komt met: Truusje heeft kort haar en die wordt die iedereen super vrouwelijk gevonden 🤪).
Er zijn zó ontzettend veel ideeën over mannen en vrouwen, mannelijkheid en vrouwelijkheid, gekoppeld aan kwaliteiten, gedragingen, uiterlijkheden, interesses enzovoorts, die niets te maken hebben met biologische verschillen, maar die enkel een cultureel en sociologisch construct zijn. Van een hoop dingen is het helemaal niet nodig om die toe te schrijven aan een bepaald geslacht of om die een binaire omschrijving als mannelijk/vrouwelijk te geven. En bepaalde zaken hoeven zich helemaal niet meer of anders te manifesteren bij de verschillende geslachten maar het zit zó ingebakken dat vrouwen die op eenzelfde manier assertiveit tonen als een man, beoordeeld worden als agressief en drammerig, terwijl een man in die situatie geprezen wordt om zijn duidelijkheid en doortastendheid.
Ik ben blij dat het wat breder beweegt op dit moment, dat de nieuwe generatie al veel minder waarde hecht aan die traditionele genderrollen. Want ik moet je zeggen dat ik het best wel beu ben om belachelijk gemaakt te worden wanneer ik dit onderwerp bespreek. Ik kan het er nu al veel beter over hebben met mensen dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden en ik krijg er aanzienlijk veel minder stompzinnige vragen over.