• [verwijderd]

Ik heb mezelf altijd geïdentificeerd als heteroseksueel, maar tijdens een gesprek met vriend kwam de vraag naar boven of dat misschien wel echt zo is?
Ik hou van vrouwenlichamen. Prachtig om naar te kijken, maar ik heb daar nooit iets achter gezocht. Ik hou van erotiek, en vrouwen zijn gewoon mooi, klaar.
Als tiener heb ik ooit wel eens gevoelens gehad voor een meisje, maar niks mee gedaan, en dat ging ook vanzelf weer weg, dus daar heb ik ook niks achter gezocht.
Ik heb echt wel nagedacht of ik ooit seks zou willen met een vrouw, maar het antwoord was altijd nee, dus ik heb mezelf het label heteroseksueel gegeven en daarmee was het klaar.

Maar de afgelopen maanden is mijn zelfbeeld enorm gaan veranderen, en ik begin steeds meer het idee te krijgen dat mijn weerstand tegen seks/relatie met een vrouw meer kwam door mijn eigen onzekerheden dan door iets anders. Het is niet het idee van seks met een vrouw wat me niet aan stond, maar het idee dat een vrouw seks met míj zou hebben. Ik had nogal de neiging om te vergelijken, en een enorme zelfhaat wat betreft mijn eigen lichaam. Ook had ik faalangsten, en ik denk nu dat die weerstand veel meer te maken had met mijn eigen onzekerheden dan met het geslacht van de ander. De angsten die ik daarbij had/heb, zijn net zo goed van toepassing op mannen..

Momenteel zijn er allemaal belletjes aan het rinkelen dat ik misschien toch niet zo heteroseksueel ben als ik al die tijd heb gedacht. Het zijn vooral "huh. Dat is eigenlijk veel logischer" momenten.

Maarja, wat nu? Ik heb geen behoefte aan een relatie of seks met een vrouw, maar dat is omdat ik al een relatie heb en geen behoefte heb om daar iets aan te veranderen. Als dat niet zo was geweest, dan had ik er misschien wel voor open gestaan.
Maar er verandert eigenlijk gewoon niet zo veel, behalve dat het allemaal wat logischer is. Ik heb ook geen zin in iets van een coming out ofzo, dat zal dan hooguit mijn insta-bio veranderen naar she/her/bi zijn, en dan ontdekken ze het vanzelf wel. Of niet, en dan is het ook prima.

Ik weet even niet zo goed wat ik hiermee wil. Ervaringen, herkenning misschien? Ik vind vooral dingen over het ontdekken en afvragen van biseksualiteit in de puberteit en daar ben ik al lang voorbij. Ook omdat er feitelijk niks veranderd weet ik even niet wat ik er nu mee moet. Ik ben nog steeds ik, maar dan met een ander labeltje? Dus ja, wat nu?
Iemand iets zinnigs te zeggen? 😅

Misschien is het ook gewoon oké dat dit het voor nu is? Besef dat je misschien een ander labeltje hebt dan je altijd hebt gedacht en dat is gewoon oké.

Ik denk zelf dat verreweg de meeste mensen niet 100% hetero- of homoseksueel zijn, dus in die zin hoeft het geen opzienbarende ontdekking te zijn. Het is natuurlijk vooral heel praktisch om jezelf een bepaald label te kunnen geven en verder is het ook niet heel relevant als je een relatie hebt, tenzij je van plan bent om polyamorie in de praktijk te brengen. Dus in die zin is het antwoord op de vraag 'wat nu' 'nu niks' 🙂

Dat is de theorie 😉 Ik snap dat het wel even een kanteling teweeg kan brengen in je zelfbeeld en dat het wel vragen oproept en gevoelens teweeg brengt. Dat is logisch en dat is oké.

[verwijderd] Ik heb hier zelf ook vaak over nagedacht. Ik vind het eigenlijk nog steeds wel een beetje ingewikkeld. Ik word niet snel verliefd en voel me ook niet snel aangetrokken tot iemand. Als ik films of series kijk met een heteroseksueel stel merk ik dat ik de man hiervan aantrekkelijk kan vinden en dat ik mezelf meer in de vrouw in die relatie kan verplaatsen, maar haar niet echt aantrekkelijk vind. Maar soms vraag ik me af of ik niet meer richting demiseksueel ga omdat ik sowieso niet echt snel verliefd ben en ook geen behoefte heb aan seks met mensen die ik niet ken of waar ik geen emotionele band mee heb. Dus ik sluit ook niet uit dat ik wel ooit verliefd zou kunnen worden op een niet-man. Verder is het niet iets waar ik heel erg mee bezig ben, het maakt voor mij in de praktijk niet zoveel uit geloof ik. Ik hoor wel van meerdere vrouwen dat ze bi-curious zijn en dan relaties/seks met vrouwen uitproberen en ontdekken dat ze toch hetero zijn. Misschien dat veel vrouwen van onze leeftijd hier nu mee bezig gaan omdat er meer informatie over beschikbaar is en het meer geaccepteerd is? Ik bedoel trouwens niet te zeggen dat jij toch hetero bent voor de duidelijkheid.

Ik vind seksuele geaardheid net als gender ingewikkelde dingen. Ik noem mezelf voor het gemak maar cis-hetero vrouw. Maar ook dat cis-gender vind ik best complex, want ik voel me niet heel vrouwelijk, ik voel me behoorlijk androgyn, wat valt onder het non-binaire spectrum. Maar ik denk dat dit ook komt doordat er een strak gedefinieerd hokje is waar je als vrouw aan moet voldoen, ik voldoe daar niet aan. Maar ben ik dan geen vrouw, of is het hokje te klein? Voor nu hou ik het erop dat het hokje te klein is en dat ik óók gewoon een vrouw ben en mag zijn, zonder me typisch vrouwelijk te gedragen.

Ik herken het stukje van vrouwen aantrekkelijk en mooi vinden wel. Ik vind dat zelf ook en qua lichamen vind ik vrouwen mooier en teder dan mannen. Ook ben ik altijd al nieuwsgierig geweest naar sex met een vrouw. Verder dan zoenen is het nooit gegaan. Ik sluit ook niet uit dat ik nooit op een vrouw zou kunnen vallen.
          Ben nog nooit op een vrouw verliefd geweest maar ik zie toch regelmatig mooie vrouwen.
          Vind ik mijzelf dan bisexueel? 'Nee, maar het hoeft van mij ook niet een stempel te hebben.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ik herken jouw struggle wel een beetje.
            Zelf denk ik dat weinig mensen van nature 100% hetero zijn, of 100% homoseksueel of in geval van biseksueel 50% op mannen vallen en 50% op vrouwen.
            Ik vind mijzelf altijd (gekscherend) een beetje bi; voor 90% val ik op mannen, maar de ander 10% van de tijd zou ik ook op een vrouw kunnen vallen. En dat is prima. Voor het gemak noem ik mezelf vaak hetero, maar dat is ook omdat ik deze discussie niet altijd aan wil gaan en niet iedereen direct snapt wat ik bedoel. (En veel mensen gaat het geen reet aan. 😛 ) Ik val voornamelijk op mensen, ongeacht geslacht/gender.
            Ik denk in jouw geval dat als je ooit in de positie bent om te onderzoeken of je een een relatie of seks met een vrouw zou willen hebben, dat je dat best kunt gaan uitzoeken. Maar op het moment zit je in een (monogame?) relatie en als dat niet binnen jullie 'regels' valt, heeft het weinig zin om je hier druk over te maken en dit te overanalyseren. En het labeltje hang je er zelf aan, maar is een label echt zo nodig?

Bubblicious Ik herken het stukje van vrouwen aantrekkelijk en mooi vinden wel. Ik vind dat zelf ook en qua lichamen vind ik vrouwen mooier en teder dan mannen. Ook ben ik altijd al nieuwsgierig geweest naar sex met een vrouw. Verder dan zoenen is het nooit gegaan. Ik sluit ook niet uit dat ik nooit op een vrouw zou kunnen vallen.
            Ben nog nooit op een vrouw verliefd geweest maar ik zie toch regelmatig mooie vrouwen.
            Vind ik mijzelf dan bisexueel? 'Nee, maar het hoeft van mij ook niet een stempel te hebben.

Verder dit. 🙂

• [verwijderd]

Pietje1987 ik denk dat het dat ook wel gewoon is hoor. Het biseksualele an sich vind ik ook prima, het is meer dat ik de laatste maanden veel meer aan het kijken ben naar wie ik ben. Ik heb me eigenlijk altijd aangepast aan wat anderen vonden wie ik was, en daar nu vanuit los aan het breken. Dit is maar een onderwerp van velen, maar daardoor zit er wel wat meer behoefte om het ook 'goed' te doen. Beetje lastig te omschrijven wat ik daarmee bedoel, want er is natuurlijk geen goed of slecht in, maar vooral een.. ben ik dit echt, kan ik me hiermee identificeren, en is dat wie ik de rest van mijn leven wil zijn?
              Ik geloof namelijk ook wat @Vulpen zegt, dat de meeste mensen niet 100% heteroseksueel zijn, maar waar ligt die grens tussen niet 100% heteroseksueel of biseksueel. Ik denk dat dat zo persoonlijk is dat daar geen pasklaar antwoord voor is, en ik zal voor mezelf moeten uitzoeken waar die grens voor mij ligt. Maar het 'switchen' van labels brengt ook nogal wat met zich mee, dus ik wil niet de ene week aan de ene kant zitten en de andere week aan de andere kant. Dat wil ik voor mezelf even goed uitzoeken, maar ja, hoe?

Vulpen ik heb momenteel even het gevoel dat ik al die tijd Buffy heb geheten en er nu achterkom dat ik gewoon.. Xena heet ofzo 😅
              Terwijl ik altijd zo geweest ben, daar is niks in verandert. Ik ben en blijf mij, maar ik wil dan ook wel écht mij kunnen zijn en niet identificeren als iets wat ik eigenlijk ook niet ben.. Ik hecht veel waarde aan eerlijkheid en authenticiteit, dus dat speelt voor mij een hele grote rol. Ik wil me niet identificeren met een label wat niet past..
              Vriend is er overigens heel relaxed onder, dus die polyamorie is niet uitgesloten. 😅
              Ik krijg van hem alle ruimte om te verkennen op de manier waarop ik dat wil, dus daar zou hij zelfs voor open staan. Alleen heb ik die behoefte nu zelf nog niet omdat dat niet strookt met mijn kijk op monogamie, maar dat ligt open voor de toekomst.

Sevenof9 dat herken ik ook heel goed. Ik heb heel lang gedacht dat de gevoelens die ik voor dat meisje had infatuation (Ik kan niet op het nederlandse woord komen) was en dus niet telde, omdat het geen echte verliefdheid was, maarja, toen ik verliefd werd op mijn vriend bleek dat ook pas de eerste keer te zijn geweest dat ik écht verliefd werd. Alle mannen daarvoor bleken als ik er op terug kijk ook eerder onder infatuation te vallen dan verliefdheid. Dat is iets waar ik me al wel langer bewust van was, maar ik heb nooit de link gelegd dat het dus eigenlijk wél hetzelfde was.
              Dat het nu meer geaccepteerd is en meer informatie over is speelt ook zeker een rol. Ik ben opgegroeid met vast omlijnde hokjes van grof gezegd je hebt 100%hetero, 100%homo en biseksualiteit is 50/50
              En juist daarom speelt het nu een veel grotere rol, omdat ik steeds meer begin te zien dat er veel meer mogelijkheden zijn, die hokjes gewoon best kortzichtig zijn en het vooral persoonlijk is. Dat geef ook ruimte voor mij om daar zelf een weg in te mogen vinden, want ik voel me eerder 70% aangetrokken tot mannen, en 30% tot vrouwen. Maar waar dat al die tijd een meerderheid heteroseksueel is geweest en ik me daar dus automatisch maar mee geïdentificeerd heb, biedt de huidige kennis over gender en seksualiteit veel meer ruimte voor mensen die er tussenin vallen, en dus ook voor mij.

Op tv heb ik het trouwens precies andersom en voel ik me veel sterker aangetrokken tot vrouwen dan tot mannen. Maar dat is omdat ik de leukste man van de wereld al heb gevonden dus daar hoef ik niet naar verder te kijken, maar ik heb nog alle ruimte heb om te beslissen over de vrouwen en daar maak ik flink gebruik van 😂

• [verwijderd]

Bubblicious Nee, maar het hoeft van mij ook niet een stempel te hebben.

[verwijderd] En het labeltje hang je er zelf aan, maar is een label echt zo nodig?

Dat vind ik ook hoor, op zich hoeft dat van mij ook niet. Maar ik vind het wel lastig omdat ik nu wél een stempel heb, namelijk heteroseksueel, en die niet klopt.. als ik dan toch een stempel moet hebben, tja, dan wil ik natuurlijk wel de juiste. 😊

[verwijderd] Ik zit momenteel eigenlijk een beetje in hetzelfde proces. Heb mezelf altijd beschouwd als hetero maar dat is het afgelopen jaar wat aan het schuiven gegaan. Eigenlijk hetzelfde als wat @Sevenof9 zegt; ik weet van mezelf dat ik demiseksueel ben. Misschien ben ik nog niet zo vaak op een vrouw verliefd geweest omdat dat sowieso een lang proces is bij mij. Ik ben wel ooit als tiener ook op een meisje verliefd geweest.

Ik heb het hier de afgelopen maanden vaak met vriend over gehad. En in onze relatie is wat hem betreft de ruimte er wel dat ik mijn gevoelens ten aanzien van vrouwen kan ontdekken. Alleen, of met hem erbij. We kijken ook samen wel eens rond op datingsites voor een vrouw waar ik of waar we eventueel samen wat mee zouden willen. We zijn in elk geval wel van plan om daar mee verder te gaan als het hele COVID gebeuren een beetje achter de rug is.

Met stempels ben ik dan weer totaal niet bezig. Ik zit ergens op het seksuele spectrum, maar dat zit bijna iedereen in mijn beleving.

• [verwijderd]

iMoeder demiseksualiteit heb ik ook wel eens naar gekeken, maar die vind ik nog best lastig. Ik heb sinds ik me bewust ben van bepaalde ongezonde patronen in seks/relaties alleen nog maar seks gehad met mijn vriend, en ik vind het lastig om dan met terugwerkende kracht te beoordelen hoe ik daar in het verleden in stond omdat er zó veel meer meespeelde. Op zich herken ik dat nu wel, maar ja, is dat demiseksualiteit of gewoon mijn beeld over monogamie? 🤔
                  Op een of andere manier hecht ik ook minder waarde aan dat vakje, maar dat komt ook weer omdat ik niet rond hoef te lopen met een label niet-demiseksueel, op een manier waarop ik dat nu wel doe met een niet kloppend heteroseksueel vakje. Misschien hoeft dat ook niet belangrijk te zijn, en het is ook niet alsof ik dagelijks geconfronteerd wordt met het moeten beantwoorden van wat mijn geaardheid is, maar het vóelt wel fout.

Wel fijn dat je vriend daar ook zo in staat hoor! Ik heb nog geen idee of en hoe ik daar iets mee zou willen doen, maar de steun is fijn!

Ik herken het stuk over demiseksualiteit, dat heb ik zeker. Ik denk soms zelfs dat ik meer heb van een aseksueel, of ik zit momenteel in een aseksuele periode.

Ik geloof ook dat niet ieder mens 100% dit of dat is, ik kan bijvoorbeeld wel iets voelen voor een andere vrouw, maar het gaat nooit verder dan dat. Ik ben sowieso niet snel verliefd, of niet geneigd 'vlinders' om te zetten in een reële relatie. Mijn liefdesleven voor mijn man was 1 andere lange relatie en daarnaast veel 'crushes' op jongens en mannen die ik vanop een afstand heel leuk vond en bewonderde, maar waar ik nooit verdere stappen heb mee willen zetten. Alsof ze dan niet meer leuk waren ofzo. Ik droomde liever over iemand dan dat ik ermee samen kon zijn.

Mijn erotische leven speelde zich ook vooral af in fantasieën en dromen dan in echte relaties. In die fantasieën kwamen vaker vrouwen voor dan mannen.

• [verwijderd]

Nescio Ik droomde liever over iemand dan dat ik ermee samen kon zijn.

Dit is zo herkenbaar! Daarom kan ik ook niet zeggen dat ik vaker verliefd ben geweest en zie ik het meer als infatuation, want ik was altijd 'verliefd' op het plaatje van de persoon die ik er in mijn hoofd van maakte, maar niet gebaseerd op de persoonlijkheid zelf.

De relaties die ik wél gehad heb waren ook meer gebaseerd op afhankelijkheid en ongezonde patronen waardoor er geen ruimte was voor liefde. Mijn angst om alleen te zijn, of mijn behoefte aan erkenning/waardeerding speelde een veel grotere rol dan ook daadwerkelijk stil te staan bij of ik wel gevoelens had voor de persoon zelf.
                      Mijn vriend is de enige bij wie dat anders is, dus dat maakt het voor mij moeilijk in te schatten..

• [verwijderd]

Ik denk dat seksuele geaardheid niet in twee hokjes (homo en hetero) te delen is, maar dat het een spectrum is. Onze maatschappij is echter ontzettend heteroseksueel ingesteld. Als heteroseksueel al niet de norm is, is het toch in ieder geval zeker de grote gemene deler. Dus tenzij iemand (tijdens de puberteit en jongvolwassenheid) heel duidelijk aan die gay-kant van het spectrum zit, zal hij er zonder er heel veel aandacht aan te besteden van uit gaan dat hij hetero is.

[verwijderd] demiseksualiteit heb ik ook wel eens naar gekeken, maar die vind ik nog best lastig. Ik heb sinds ik me bewust ben van bepaalde ongezonde patronen in seks/relaties alleen nog maar seks gehad met mijn vriend, en ik vind het lastig om dan met terugwerkende kracht te beoordelen hoe ik daar in het verleden in stond omdat er zó veel meer meespeelde. Op zich herken ik dat nu wel, maar ja, is dat demiseksualiteit of gewoon mijn beeld over monogamie? 🤔

Nescio Ik herken het stuk over demiseksualiteit, dat heb ik zeker. Ik denk soms zelfs dat ik meer heb van een aseksueel, of ik zit momenteel in een aseksuele periode.

Voor mij zelf persoonlijk staat mijn demiseksualiteit echt los van liefde en verliefdheid. En is dat puur een kwestie van hoe en wanneer ik me seksueel aangetrokken voel tot iemand. Toen ik mijn vriend leerde kennen, vond ik hem bijv fysiek niet aantrekkelijk. Maar omdat we wel een leuke klik hadden, bleven we babbelen. Toen ik hem wat beter leerde kennen, begon ik hem aantrekkelijker te vinden. Maar ook ineens fysiek aantrekkelijker. Ineens vond ik zijn ogen mooi, zijn handen sexy, zijn billen lekker. Dus de seksuele aantrekking volgde nadat we een band kregen. En dat is volgens mij meer de essentie van demi zijn; het niet opgewonden raken van mensen waar je geen (goede) band mee hebt. Ik vind het daardoor ook best storend dat het op internet zo vaak gelinkt word aan a-seksualiteit. Want dat ben ik zelf dan, zoals hier wel bekend, in de verste verte niet. Dus ik zie zelf die relatie ook niet zo. Libido zat wat mij betreft, alleen niet voor onbekenden.

En dat is dan het stukje biseksualiteit voor mij. Want ik heb na de puberteit nooit de tijd genomen om met een vrouw zo’n band op te bouwen. Terwijl ik dat op zich wel voor me zou zien.

[verwijderd] Wel fijn dat je vriend daar ook zo in staat hoor! Ik heb nog geen idee of en hoe ik daar iets mee zou willen doen, maar de steun is fijn!

Ja dat is zeker fijn. In onze relatie is zeker op seksueel vlak eigenlijk alles wel bespreekbaar. Ik denk dat we misschien ooit in de toekomst nog wel uitkomen op een open relatie of iets poly. Wat dat betreft valt er nog genoeg te ontdekken en dat vind ik zelf alleen maar positief en een fijn vooruitzicht.

Dat is natuurlijk helemaal geen must. Maar ik zou zeker je gevoelens hierover delen met je vriend. Ik heb zelf best wel veel gehad aan de gesprekken met mijn vriend daar over. En misschien dat het dan ook wat minder ‘fout’ gaat voelen?

• [verwijderd]

[verwijderd] ik stuitte vanmiddag op fluïde, en dat spreekt mij wel aan. (Ik kende alleen genderfluïde, niet qua seksualiteit)
                            Ik las dat naar schatting 90% van de mensen dat is, en maar 6% echt hetero. Vind dat wel een hoop zeggen in verhouding tot hoe de maatschappij is ingericht..

iMoeder ik snap je. Misschien is verliefdheid ook niet het juiste woord.
                            Als ik jouw omschrijving zo lees denk ik niet dat demi op mij van toepassing is, want ik kan wel me wel degelijk (fysiek) aangetrokken voelen tot mensen die ik niet ken, maar vervolgens wil ik er verder niks mee doen. Dat komt ook grotendeels door mijn geschiedenis met foute relaties, maar ik denk dat het dus veel meer een bewuste keuze is dan een kwestie van geaardheid.

iMoeder mijn vriend is ook echt top hierin hoor! Ik zit zelf momenteel met een hoop verwarring en hij grond mij enorm. Het eerste wat hij zei was dat ik alle ruimte kreeg om te doen wat ik nodig heb voor mijn gevoel, en dat hij me daarin geen grenzen zou gaan opleggen. We praten eigenlijk altijd wel veel, over alles, en dat maakt het wel makkelijk nu.

Het is overigens niet zo zeer het bi-aspect wat fout voelt hoor, eerder juist het hetero-labeltje. Ik snap wat hierboven ook gezegd wordt, dat de naam van het hokje niet belangrijk is, en dat is het ook niet. Maar ik heb nu eenmaal een label, by default, en dat is hetero. En dat voelt fout, want dat ben ik gewoon niet.
                            Maar ik vind fluide mooi, en passend, meer dan bi eigenlijk, dus daar ga ik me verder in verdiepen 😊

[verwijderd] ik heb ook meer met fluïde. Sowieso ook op het gendervlak. Ik pas ook niet in het hokje van wat 'vrouw' wordt genoemd, en ik denk eerlijk gezegd 99% van de maatschappij niet. Waarom die hokjes dan zo bepalend moeten zijn, vraag ik me echt af.

En ik herken echt die verliefdheid op afstand. Pas als ik iemand goed kende, kon ik me er wat meer bij gaan voorstellen, maar liever bleef ik bewonderen op afstand. Soms denk ik dat ik te laat geboren ben (of te vroeg), want al die relaties anno nu zijn veel te ingewikkeld 😁

• [verwijderd]

Nescio ik zou echt in een wereld zonder hokjes willen leven hoor, maar helaas zit de maatschappij zo niet in elkaar.. Ik hoop (en geloof ergens wel) dat we in de toekomst die kant op gaan, maar hoe lang dat nog gaat duren? 🤔

Nescio ik heb ook meer met fluïde. Sowieso ook op het gendervlak. Ik pas ook niet in het hokje van wat 'vrouw' wordt genoemd, en ik denk eerlijk gezegd 99% van de maatschappij niet. Waarom die hokjes dan zo bepalend moeten zijn, vraag ik me echt af.

Ik weet niet of die 99% klopt hoor, maar ik denk wel dat het indd een groot percentage is. Ik identificeer mezelf niet als genderfluïde of nonbinair. Bewust niet, omdat ik gewoon vrouw ben namelijk en ik er ook niet zoveel aan kan doen wat een ander voor invulling geeft aan dat woord 'vrouw'.

Ik heb er veel over nagedacht, mede omdat ik er mijn hele leven al vragen en opmerkingen over krijg, waardoor ik het gevoel krijg me te moeten verantwoorden voor het feit dat ik niet op alle gebieden in het hokje pas. Ik heb me zo vaak afgevraagd wat het nu precies betekent om vrouw te zijn. En wat nu werkelijk vrouwelijk is wat niet.

Ik heb bijvoorbeeld geen lang haar. Sterker nog, ik ben kaal, maar dat even terzijde. Ook toen ik nog niet kaal was door mijn ziekte, droeg ik al sinds mijn 10e mijn haar nooit echt lang. Ik hou er niet van, ik vind het vaak niet eens mooi staan bij mensen. Wanneer ik dan hoor zeggen: lang haar is vrouwelijk, krijg ik een error in mijn kop. Hoezo is dat vrouwelijk? Ik ben een vrouw en ik heb het niet. Ik ben vrouwelijk en ik heb kort haar. Mijn man heeft lang haar, die is helemaal niet vrouwelijk. Het is ook niet iets biologisch, want er zijn mannen die het heel lang kunnen laten groeien en vrouwen bij wie het na een paar centimeter afbreekt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het iets te maken heeft met elegantie en dat men elegantie weer koppelt aan vrouwen. Ik vind het niet bepaald positief dat die koppeling er is, voor mannen noch voor vrouwen. Ik heb ook het idee dat lang haar geassocieerd wordt met vruchtbaarheid, terwijl lang niet alle vrouwen vruchtbaar zijn. En mannen zijn toch ook vruchtbaar? Jonge viriele mannen dragen hun haar toch ook niet lang om er lekker vruchtbaar uit te zien? Waar hebben we het eigenlijk over?

Dit is overigens gewoon een voorbeeld, er zijn op ieder voorbeeld tal van uitzonderingen en ik hoef het ook niet specifiek over lang haar te hebben (voordat er iemand komt met: Truusje heeft kort haar en die wordt die iedereen super vrouwelijk gevonden 🤪).

Er zijn zó ontzettend veel ideeën over mannen en vrouwen, mannelijkheid en vrouwelijkheid, gekoppeld aan kwaliteiten, gedragingen, uiterlijkheden, interesses enzovoorts, die niets te maken hebben met biologische verschillen, maar die enkel een cultureel en sociologisch construct zijn. Van een hoop dingen is het helemaal niet nodig om die toe te schrijven aan een bepaald geslacht of om die een binaire omschrijving als mannelijk/vrouwelijk te geven. En bepaalde zaken hoeven zich helemaal niet meer of anders te manifesteren bij de verschillende geslachten maar het zit zó ingebakken dat vrouwen die op eenzelfde manier assertiveit tonen als een man, beoordeeld worden als agressief en drammerig, terwijl een man in die situatie geprezen wordt om zijn duidelijkheid en doortastendheid.

Ik ben blij dat het wat breder beweegt op dit moment, dat de nieuwe generatie al veel minder waarde hecht aan die traditionele genderrollen. Want ik moet je zeggen dat ik het best wel beu ben om belachelijk gemaakt te worden wanneer ik dit onderwerp bespreek. Ik kan het er nu al veel beter over hebben met mensen dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden en ik krijg er aanzienlijk veel minder stompzinnige vragen over.

• [verwijderd]

Manque Want ik moet je zeggen dat ik het best wel beu ben om belachelijk gemaakt te worden wanneer ik dit onderwerp bespreek

Wat naar dat jij dit zo ervaart..😔

Wat je zegt over het korte haar kan ik me inderdaad goed indenken. Ik probeer voor mezelf te vinden wat iemand vrouwelijk (of mannelijk) maakt, en ik kom eigenlijk tot de conclusie dat daar in mijn ogen geen (zichtbaar) antwoord voor is. Iemand die haar vrouwelijke reproductie organen laat verwijderen is ook niet ineens geen vrouw meer. Ik zag eergisteren een filmpje van een -in mijn optiek- supervrouwelijke vrouw, en die was intersekse, dus ook de geslachtsorganen vallen voor mij af. Laat staan zoiets futiels als een kapsel. Ik denk wat iemand voor mij mannelijk, vrouwelijk, androgyn maakt, de energie is en dat valt niet vast te leggen. En ik denk dat die ook fluïde kan zijn.
                                  Kortom: ik vind het stom eigenlijk, hokjes..