Even onze situatie: wij werken beiden fulltime. Ik heb tot dit jaar altijd 4/5e gewerkt, maar sinds ik bij een ander bedrijf werk gekozen voor fulltime. Het lukt allemaal wel, zeker nu we veel meer thuis werken. Ik kan gelukkig zelf mijn uren indelen en je wordt beoordeeld op je prestaties, niet op de uren achter je computer. Dat is een enorme meerwaarde. Ik kan ook niets met rigide bedrijven die bepalen dat je per se 8 uur per dag 'moet' presteren of dat je altijd aanwezig moet zijn op kantoor. Ik denk dat het daarom ook is dat ik 'veel' kan werken.
Want nu begin ik vaak al om 7 uur, mijn man brengt de meiden naar school en begint zelf rond 8.30 uur. Ik ben dan om 15 uur echt wel klaar en om 15.20 uur gaat de school uit... ik kan ze dus bijna altijd ophalen, en zelfs als dat niet kan vinden ze de BSO ook geweldig. Als we weer meer naar kantoor gaan, zullen ze vaker in de BSO zitten.
Wel heb ik in hun babytijd ouderschapsverlof opgenomen. Ik wilde ze niet op 12 weken al naar de creche brengen. Bij de oudste werkte ik freelance, dus ben ik 1,5 jaar thuis geweest. Bij de middelste was het 5 maanden thuis, en bij de jongste 8 maanden. En mijn man is ook altijd flexibel geweest qua uren.
Ik moet zeggen dat ik wel ambitie heb en dat ik meer gericht ben op een carriere. Voor mijn man hoeft dat veel minder, hij wil het liefst terug als zelfstandige aan de slag en dat is vanuit thuis. Hij zal dus veel meer 'thuis' zijn dan ik.