Ik heb niet de hele afleveringen gezien, maar wel flinke delen. Ze kaarten goede dingen aan. Het is waar dat vrouwen geen gelijke kansen hebben op de arbeidsmarkt als mannen en daar moet wat aan veranderen.
Maarrrr... ik heb echt moeite met het negatieve waardeoordeel wat er gegeven wordt over de keuze om part-time te werken. Er wordt vaker gezegd dat Nederland daarin achter loopt op de meeste andere landen in de (westerse) wereld. Ik ben het daar echt volstrekt mee oneens, en wel vanwege deze zin:
Nescio Minder dan 32 uur werken zie ik echt niet vaak om me heen. En ook moeten veel mensen gewoon. Je kan hier moeilijk rondkomen van 1 bovengemiddeld salaris.
Het is dan dus niet een keuze van vrouwen, omdat ze carrière willen maken: ze móeten gewoon werken om brood op de plank te krijgen. Dat vind ik absoluut niet voorlopen op Nederland.
Waar wat aan moet gebeuren, is dat vrouwen die wíllen werken daar praktisch toe in staat gesteld worden. Dat het mogelijk is om topfuncties te bekleden zonder je kinderwens op te geven. Dat het niet meer financieel gunstiger is als de vrouw drie dagen werkt en de man vijf, i.p.v. dat beide vier dagen werken. Dat het voor mannen net zo normaal wordt om "werkende vader" te zijn en parttime te werken. Om maar wat voorbeelden te geven.
Uit onderzoek blijkt keer op keer dat Nederlandse kinderen de gelukkigste kinderen op de wereld zijn. Ik kan het natuurlijk niet hardmaken, maar ik denk dat dit samenhangt met het feit dat maar van weinig kinderen beide ouders fulltime werken. Ik denk dat het voor de ontwikkeling en het welzijn van kinderen enorm goed is dat zij in verhouding tot leeftijdsgenoten in andere landen veel tijd doorbrengen in de zorg van hun eigen ouder(s). En ook voor het welzijn van ouders vind ik de mogelijkheid om parttime te werken goud waard. Veel ouders wíllen ook graag tijd met hun kinderen door brengen, naast hun carrière. Bovendien is het combineren van twee fulltime banen met een gezin best stressvol. Het geeft veel gezinnen lucht en ontspanning als een of beide partners parttime werken.
Ik vind het feit dat parttime werken in Nederland gewoon is juist vóórlopen op de rest van de wereld! Nu moeten we alleen nog zorgen dat de kansen voor mannen en vrouwen om fulltime te werken EN om parttime te werken gelijk worden.