Wat zijn veel voorkomende allergenen in huidverzorgingsproducten? We proberen te achterhalen op welke stof(fen) de meiden reageren, zodat we daar op kunnen letten bij het kopen van producten.
De jongste reageert iig op deo, sminck, oog make-up, soms ook maskertjes en foundation. Ze krijgt dan heel veel jeukende rode bultjes. De oudste heeft terugkerende eczeem rondom haar ogen en vanochtend werd ze wakker met een rood, brandend en gezwollen gezicht. Vooral de wangen waren opgezwollen. Niks anders dan anders gedaan. Bij haar heb ik niet eens een idee op wat voor soort producten ze überhaupt reageert itt de jongste. Ze had eerder ook nergens last van. De jongste had het al toen ze klein was en bijv gesminckt werd dat haar huid direct reageerde.
Op advies van de huisarts proberen we dingen te vermijden en daarna weer langzaam te introduceren met als doel uit te zoeken wat het is, maar ik snap er geen fluit meer van. Ik dacht als er stoffen zijn, waarvan bekend is dat ze allergieën en eczeem kunnen veroorzaken, dan kunnen we daar wat gerichter naar gaan kijken.