Trees Of is dat te weinig? Of is het gewoon een slecht product en wat is dan wel een goed product?
Nee dat is zeker niet te weinig en normaliter is de 1% van Paula een goed product. Ik zou bijna denken dat je een slechte batch had of misschien over de datum? Op zich blijft retinol niet heel lang goed. Ik bewaarde die van mij in de koelkast maar zelf dan merkte ik dat tegen einde van de fles meer kon smeren en bij elke nieuwe fles merkte ik dat die sterker was. En goed gebruik; alleen in de avond gebruiken als de zon onder is (retinol kan niet tegen zonlicht dus als je het overdag smeert gebeurd er niks). Gelijk na gezicht wassen je huid goed drogen en daarna gelijk smeren. Dat even minimaal kwartiertje (liever 30 min) met rust laten en daarna de rest van je serums en crème. Ik doe zelf smeren gelijk na het douchen, daarna ga ik nog even wat anders doen en pas als ik echt ga slapen doe ik de rest smeren. Als je een wat sterker effect wil kun je je gezicht wel iets vochtig laten voor je het op smeert, dan komt t dieper.
Als je echt iets sterks wil zou ik gaan voor Tretinoin. Dat is in Nederland niet verkrijgbaar zonder recept. Dus of recept halen of iemand het laten mee nemen uit het buitenland waar het wel verkrijgbaar is. In Spanje, Portugal, Griekenland en Turkije kun je het bijv in de apotheek kopen. Ik gebruik zelf 0,1%, dat komt overeen met 1% Retinol. Online schijnen er ook sites te zijn maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Kans is aanwezig dat de douane het onderschept en je alsnog een recept moet kunnen laten zien.
Trees Ik zou zelf ook geen probleem met Botox of fillers hebben. Ik heb nog nooit het idee gehad dat al die crèmes etc echt wat doen. Dagcrème helpt mij voor het comfort, zodat mijn huid niet gaat trekken als ik veel buiten ben, maar ik heb niet het idee dat het ook maar iets permanents doet tegen lijntjes.
Skincare is dan ook vooral bedoeld om dingen te voorkomen en verder ‘verval’ uit te stellen. Bepaalde ingrediënten zoals bepaalde peptides, ubiquinone, vit C etc is wel degelijk bewijs voor dat het werkt. Alleen dan moet je wel een beetje weten hoe en wat want je word door producenten makkelijk in het ootje genomen. Ik zie mezelf nu onderhand wel een beetje als bewijs dat het wat doet. (Ja I know, persoonlijke ervaringen zijn geen bewijs natuurlijk). Ik ben nu 42 en m’n huid is gewoon echt nog mooi. Ik heb geen rimpels, geen lijn tussen neus en mondhoeken, geen frons rimpels. Het begint nu heel iets twee lijntjes te komen bovenin m’n voorhoofd tegen de haarlijn aan. Mijn schoonzus en nichten van ongeveer dezelfde leeftijd of iets jonger zien er echt ouder uit dan ik. Ik word ook nog steeds gemiddeld 24-29 geschat door nieuwe klanten die me niet kennen. Het enigste is wel dat je consequent moet zijn, goede producten moet gebruiken, echt elke dag SPF50 zonnebrand moet smeren (anders heeft het geen zin allemaal) en dat jarenlang. Sja daar heeft niet iedereen zin in en daar is ook wat voor te zeggen. Plus komen er natuurlijk nog leefstijl factoren bij. Als je rookt en/of regelmatig alcohol drinkt, veel ongezond eten eet, heel vaak in de zon bent/ligt, ga je dat ook in je gezicht zien en daar kun je niet tegenop smeren.
Ben het overigens wel met je eens dat behandelingen veel meer kunnen doen dan smeren. Denk dan vooral aan chemische peels, micro needling, laser, Botox.