Liekje81 Een dermatoloog is er vooral voor de zieke huid. Al heeft die natuurlijk ook wel verstand van huidveroudering. Ik probeerde met het voorbeeld van de dermatoloog aan te geven dat iets op je huid smeren wel degelijk zin kan hebben.
Huidverzorging die ik bedoel is vooral in de categorie voorkomen van veroudering. 80% van de huidveroudering word veroorzaakt door de zon. Dus door elke dag zonnebrand tegen UV-A en UV-B te smeren ondervang je al een heel deel. Ik neem aan dat jij in je werk wel eens oudere mensen zonder t-shirt aan ziet. Bij mij oma kon je precies in de hals lijn van het decolleté zien waar er kleding gezeten heeft vroeger. De huid waar kleding heeft gezeten zag er nog prachtig glad en vlekkeloos uit. Dat is dus wat de zon met je huid doet. Op de lange termijn!
Een aantal dingen die gebeuren als je huid verouderd zijn pigmentvlekken, collageen productie neemt af, volume verlies, huid word slapper en de cell turnover neemt af, er ontstaan fijne lijntjes en daarna rimpels.
Er zijn een aantal stoffen die daar tegen helpen om die processen af te remmen. Retinoids is bijv al 30 jaar uitgebreid onderzoek naar gedaan en is van bewezen dat het de cell turnover versnelt en de collageen productie stimuleert. Je kunt daarvan hele foto collecties Googlen van mensen die 1 jaar, 5 jaar, 20 jaar een retinoid gebruiken. Met hele mooie resultaten.
Hyaluronzuur trekt vocht aan en brengt dit in de huid waardoor deze weer ‘gevulder’ oogt, fijne lijntjes opvult waardoor dit minder snel rimpels worden en het stimuleert de collageen productie.
Peptiden zijn aminozuren die in de huid collageen en elastine aanmaken. Van een aantal ‘topical’ peptiden is bewezen dat ze huidverslapping en veroudering tegen gaan. En sommigen versterken elkaar onderling.
En dan is er nog de wetenschap van de Alpha Hydroxi Acids en Beta Hydroxi Acids. Dit zijn zuren met verschillende werkingen op de huid. Ze geven vooral de oudere of probleem huid (acne) een boost. En worden daardoor vaak gebruikt als toner. Ik gebruik bijv een BHA AHA toner op mijn T-zone. Daardoor is dat deel van mijn huid minder vettig en wat gekalmeerd. Ik smeer het ook op mn billen. Daar had ik voorheen altijd pukkeltjes, wat ik niet zo sexy vond. Sinds ik een wash met BHA en een toner daar gebruik, geen pukkeltjes meer.
Goed. Dat was de hele korte samenvatting. Als je meer wil weten is de blog van Jetske Ultsee een goed startpunt. (Ik lees zelf vooral Engelstalige artikelen en onderzoeken, te merken aan mn irritante taalgebruik). Op YouTube aanraders; skincare by Hyram, Dr Dray en Hot and Flashy.