[verwijderd] gewoon over bellen, dit werkt alleen maar demotiverend en is nergens goed voor.
Groep 6 - 8
[verwijderd] oh……. Dit had ik nog niet gelezen…. Ik zou ook heel erg boos zijn en me voor gek gezet voelen
Toen T ons zo voor de gek heeft gehouden met ‘mag ik in jullie bed in slaap vallen want dat is zo fijn(knipperende wimpertjes en lief kijken) terwijl ze stiekem op een oude mobiel lag te internetten. Heeft ze twee weken geen schermtijd gehad. Ik was er echt verdrietig van toen…
[verwijderd]
Huggybird ze heeft inderdaad ook schermtijdstraf gekregen omdat ik vond dat ze er niet zo maar mee weg kon komen, ze heeft toch gewoon gelogen. Maar de reden er achter en het feit dat ze zich echt schuldig voelde heeft het wel wat minder zwaar gemaakt dan ik oorspronkelijk voor ogen had.
[verwijderd] Ik snap echt wel dat het ook bij de leeftijd hoort en perfecte kinderen niet bestaan. Ik ben geen type moeder die overal bovenop zit, ik vind zelfstandigheid en vertrouwen belangrijk. Maar nu kom ik daarmee in de knoop.. heb ik te veel ruimte gegeven, moet ik strenger zijn, ben ik te laks geweest?
Ik vind juist dat je er best erg bovenop zit qua schermtijd. Mijn dochter is 11 en die monitor ik overdag niet meer op schermtijd. Ik controleer nog wel of ze haar huiswerk maakt natuurlijk. Maar verder heb ik dat een beetje los gelaten en gaat alles alleen nog maar ‘s avonds op slot. Zodat ze niet in bed TikTok ligt te kijken wanneer ze moet slapen. In het begin zat ze wel veel op YouTube maar nu eigenlijk niet meer en is ze meer bezig met andere dingen zoals schilderen, tekenen, met vriendinnen dingen doen etc.
[verwijderd]
iMoeder ik was al wat strenger omdat ze laatst gezegd had aan haar huiswerk te werken en gelogen had over YouTube. Aan de hand daarvan controleerde ik haar digitox, maar omdat YouTube/games netjes gesloten waren gebleven dacht ik dat het goed zat. Tot dat ik er dus achter kwam dat ze via een omweg alsnog stiekem op YouTube zat
Ik merk vooral dat dat me het meeste dwars zit, het gedrag rondom die tablet. Het is een verslaving, inclusief liegen, stiekem gedrag en boos worden als ik zeg dat ze een keer iets anders moet doen. F heeft meer hobby's, M wil gewoon níks. Ze negeert alle andere dingen, laatst was ik op het balkon bezig toen er een pakketje kwam, en in plaats van dat ze even roept of de deur open maakt heeft ze niks gedaan want ze was te druk met gamen. Ja, een half uur later: oh ja de deurbel was gegaan. Ik kon een eind gaan lopen naar het afhaalpunt
Ze ziet geen balans, en als ze straks op de middelbare zit en meer huiswerk krijgt zal ze die wel nodig hebben. Dan kan ze niet meer wegkomen met het negeren van haar schoolwerk. Voor mij gaat vrijheid hand in hand met het nemen van verantwoordelijkheid en zolang ze dat niet kan zal ik dat meer moeten monitoren..
Uitslag entreetoets is binnen van D. Voorlopig schooladvies is havo/vwo
Score verbaast mij niet (ik had alleen havo verwacht, maar dat is geen schokkend verschil). D was wel érg verbaasd. En niet heel blij want te veel theorie, te veel huiswerk, 5/6 jaar ipv 4 van vmbo en hij vindt zichzelf dom
Ik ga binnenkort maar eens rondkijken wat er is in de buurt. Havo met veel praktijk lijkt me het beste. Als dat niet kan denk ik dat we beter kijken naar iets lager niveau met wel veel praktijk. Het is geen leerjongen, hij wil doen. En ik voorzie grote huiswerkdrama's met uiteindelijk nog niveau zakken als het wel havo/vwo wordt
Toch6 wij hebben techniek havo (leerlingen hebben 10u per week praktijk in de onderbouw), komt wel op steeds meer scholen dit soort opties. Al blijft huiswerk er natuurlijk wel, maar voor sommigen werkt het motiverend om ook praktijk te hebben.
Noordeling zoiets klinkt leuk! Toch6 ik vind het wel heel jammer dat hij zichzelf dom vindt en dat het advies hem zo verbaasd. Het advies is natuurlijk geen verplichting, het is een advies en hij kan hiermee eigenlijk bijna elke school kiezen. Ik vind de optie van Noordeling wel goed klinken omdat te weinig uitdaging vaak ook weer problemen geeft met huiswerk wat toch gemaakt moet worden. Maar helemaal geen praktische lessen zal hem waarschijnlijk, inschatting op basis van jouw verhalen natuurlijk, ook ongelukkig maken.
Noordeling dat klinkt ideaal voor hem. Eens kijken of er hier ook zoiets is. Fietsen moet hij toch, welke richting op maakt niet zoveel uit. Al zijn er 2 scholen waar de meeste heen gaan, op 1 van die is deze optie er sowieso niet.
Femkes ja ik weet ook niet waarom dat is. Ik denk omdat hij slim linkt aan snel? Zijn concentratie en werkhouding is niet super dus hij is niet de snelste in de klas.
Maar dat kwam 3 jaar geleden ook uit zijn onderzoek. IQ bovengemiddeld maar wel kloof met concentratie
[verwijderd] . We hebben afgesproken dat we haar huiswerk voortaan samen maken, zodat ik én zicht heb op wat ze doet, maar ook kan helpen waar nodig.
En ja, ze is verder haar tablet voorlopig kwijt, de precieze duur is afhankelijk van hoe het de aankomende tijd gaat..
Ik denk dat dit een hele mooie is! Probeer er niet te veel druk op te leggen; hou het leuk en luchtig! Ga er naast zitten met een kopje thee en voor dochter wat lekkers, toon interesse in haar werk en laat het zelf oplossen.
Is ze met alles faalangstig of vooral met schoolwerk?
Mijn dochter (bijna 12) moet wat meer moeite doen voor rekenen, zodra ze een lastige som zag raakte ze al in de stress “ik kan dit niet”. Ik heb Cito oefenboeken voor rekenen aangeschaft en we zijn zo een paar keer in de week gaan oefenen, gewoon steeds een paar sommen. Eerst deden we het samen, bij een redactiesom zei ik dan “wat staat er nu eigenlijk?”. In het begin had ze echt geen idee.... (eerlijk is eerlijk, mijn geduld werd soms op de proef gesteld. Dan dacht ik kom op nou zeg!)
Op een gegeven moment ging ze zelf aan de slag en vroeg ze mij om hulp bij lastige sommen, hoefde ik alleen maar iets te zeggen als ‘denk aan de taart’ (breuken). Uiteindelijk deed ze het helemaal zelf en kreeg ze er nog lol in óók; eerst gingen 8 van de 10 sommen fout, toen 3 en uiteindelijk bijna foutloos. Ik zag haar vertrouwen groeien, want bepaalde dingen hadden we al eerder geoefend en ze wist nu hoe ze opdrachten moest lezen. Op de eindcito had ze voor rekenen 2 niveaus hoger gescoord.... Juf snapte er niks van
[verwijderd]
Deliana wat goed! We moeten nog echt even een weg erin zien te vinden hoor, ik heb mijn skills, maar rekenhuiswerk is er geen van Ik mis het geduld net zo goed, en grijp ook iets te makkelijk naar een rekenmachine om er maar vanaf te zijn.. ik irriteer me kapot aan de hoeveelheid overbodige onzin in de sommen en kan echt compleet verdwalen in bijzaken. een boek kost nooit 13,45, want in Nederland hanteren we vaste boekenprijzen dat soort shit. Of ik vind de manier waarop ze iets moet uit rekenen gewoon omslachtig want de manier waarop ik het geleerd heb is veel logischer, en dat gaat sneller, dus geef maar aan mij ik doe het wel. Leert ze niks van, maar dan zijn we van het gezeik af..
Ze kan alleen wel veel meer dan ze zelf beseft, maar zij heeft hetzelfde als ik: geen geduld en slechte concentratie. Ik ben dus echt de laatste persoon die haar hier mee zou moeten helpen, maar tegelijkertijd ben ik toch echt de enige hier in huis.. the blind leading the blind
[verwijderd] zou huiswerkbegeleiding iets zijn? Dan hou je het gescheiden en daardoor gezellig in huis.
[verwijderd]
Ysabella ja maar dat is hier pas vanaf de middelbare school. Of je komt uit aan de andere kant van de stad, met hoge eigen bijdrage of verplichte indicatie. Dat vind ik het voor nu niet waard, het is nog maar een paar weken. Vanaf september kan ze een stuk laagdrempeliger terecht in de bibliotheek voor huiswerkbegeleiding, dus als het nodig is gaan we dat doen.
Maar misschien hoeft het zo ver niet eens te komen, want op dat punt mag ze op haar eigen niveau werken en nu maakt ze hetzelfde werk als kinderen met vwo advies.
[verwijderd]
F komt net thuis, dat ze helemaal was vergeten dat ze een wereldzaken toets had vandaag, en dus niet had geleerd en alles moest gokken.
Heeft ze een 9,3 gehaald
[verwijderd] hahaha vaker iets vergeten?
[verwijderd]
Huggybird vorige keer had ze geleerd en een 1,1
[verwijderd] vaker iets vergeten dus…..
Laatste jaar voor D hoop dat ze van school vandaan goed advies kunnen geven over de volgende school.
En L naar 7
Toch6 Laatste jaar voor D
Toch weer een nieuwe fase hè? Ik vond het al heel wat om te horen dat we vanaf dit schooljaar gaan praten over een passende middelbare school (groep 6, maar s.o. vanwege ass dus iets gecompliceerder)...
Maar goed, nieuw topic dus voor mij. Krijg al grijze haren als ik het topic van vorig jaar terug lees... gelukkig heeft T in groep 5 al verschillende toetsen gehad waarvoor hij thuis moest leren dus ik hoop dat hij die goede lijn vast kan houden.