[verwijderd] . We hebben afgesproken dat we haar huiswerk voortaan samen maken, zodat ik én zicht heb op wat ze doet, maar ook kan helpen waar nodig.
En ja, ze is verder haar tablet voorlopig kwijt, de precieze duur is afhankelijk van hoe het de aankomende tijd gaat..
Ik denk dat dit een hele mooie is! Probeer er niet te veel druk op te leggen; hou het leuk en luchtig! Ga er naast zitten met een kopje thee en voor dochter wat lekkers, toon interesse in haar werk en laat het zelf oplossen.
Is ze met alles faalangstig of vooral met schoolwerk?
Mijn dochter (bijna 12) moet wat meer moeite doen voor rekenen, zodra ze een lastige som zag raakte ze al in de stress “ik kan dit niet”. Ik heb Cito oefenboeken voor rekenen aangeschaft en we zijn zo een paar keer in de week gaan oefenen, gewoon steeds een paar sommen. Eerst deden we het samen, bij een redactiesom zei ik dan “wat staat er nu eigenlijk?”. In het begin had ze echt geen idee.... (eerlijk is eerlijk, mijn geduld werd soms op de proef gesteld. Dan dacht ik kom op nou zeg!)
Op een gegeven moment ging ze zelf aan de slag en vroeg ze mij om hulp bij lastige sommen, hoefde ik alleen maar iets te zeggen als ‘denk aan de taart’ (breuken). Uiteindelijk deed ze het helemaal zelf en kreeg ze er nog lol in óók; eerst gingen 8 van de 10 sommen fout, toen 3 en uiteindelijk bijna foutloos. Ik zag haar vertrouwen groeien, want bepaalde dingen hadden we al eerder geoefend en ze wist nu hoe ze opdrachten moest lezen. Op de eindcito had ze voor rekenen 2 niveaus hoger gescoord.... Juf snapte er niks van 😀