Deze mis ik nog 😉 of kan dat beter ook npg gesplitst worden?

Punt waar ik nu mee zit is het huiswerk, vooral van D in groep 7. Kost hem veel moeite en mijn prioriteit heeft het niet gehad afgelopen weken. Met als resultaat verschillende onvoldoendes. En dan echt ruim onvoldoende. Voel me daar nu best schuldig over 😞 ik weet hoe hij is en echt niet zelf gaat leren.
Voor elke dag staat er wat in de agenda.
Maandag: bijbels onderwerp (psalm, catechismus). Daar hoeft hij thuis niks aan te doen, dat wordt op school elke dag herhaald. Cijfers 8 en hoger.
Dinsdag: blad redactiesommen
Wo-vr: engels, topo, bio etc

Ik weet gewoon niet goed hoe ik hem moet helpen. (L is totaal ander kind, die baalt echt van slechte cijfers en vindt huiswerk niet heel erg).
Gisteren heeft hij zijn agenda van mij moeten overschrijven op de weekplanner in de keuken zodat ik het makkelijker zie.
Ipv 2x per week nu elke avond huiswerk maken.
En heb de juf gemaild of ik tot de kerstvakantie mail kan krijgen met het huiswerk of D op school agenda controle want heb het idee dat hij ook niet alles opschrijft. "Wist ik niet" "kon het niet lezen" etc

Ik heb geen tips, maar op de basisschool elke dag huiswerk? Dat was vroeger toch helemaal niet?🙈

Ysabella nee. Ik had denk 2 dingen per week in groep 7 en 8?

L (groep 6) heeft deze week psalm leren, engels (10 woordjes leren) en woordpakket overschrijven. En topo maar dat is inhalen omdat J koorts had die dag dus dat telt niet

Ysabella maar op t vo is t meerdere vakken per dag, dus 1 ding per dag lijkt me wel goed.

Toch6 vast moment inplanten voor t huiswerk lijkt me goed idee. Misschien ook gewoon een minimale tijd aangeven dat hij er mee bezig moet zijn. Leren vast in t voren doen zodat het vak herhaald wordt.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Noordeling vast moment hadden we al, na het avondeten. Die blijft staan zodat er smiddags gespeeld kan worden.

Qua vooruit leren/overlezen, wat is realistisch? Op maandagavond leren/lezen t/m de maandag er na, dinsdagavond tot de volgende dinsdag etc?
        En dat ik dan het werk van de komende 2 dagen controleer/overhoor?
        Of vraag ik dan te veel?

Dit is het huiswerk tot de herfstvakantie

Toch6 Catechismus, bijbeltekst, psalm elke dag even?
          Al leerden wij het grootste deel op school.

Woordjes leren is denk ik wel handig als dat niet alleen de avond ervoor wordt geleerd. Misschien dat ook doen als hij maakwerk heeft?

Vakken als natuur, aardrijkskunde en (kerk)geschiedenis, Namen en Feiten leerde ik wel alleen de middag/avond van tevoren.

• [verwijderd]

Ik vind het ook echt veel! 😱
          Bij ons (F 7, M 8) hebben ze eens in de 6 weken een topotoets waar ze voor moeten leren, maar verder geen huiswerk.
          En biecht: ik heb nog nooit van catechismus gehoord 🙈

• [verwijderd]

Hou er rekening mee dat leerwerk beter beklijft als je het niet slechts één keer leert, maar er sprake is van herhaling.

Overigens vind ik het best veel. Bijna elke dag huiswerk vind ik op de basisschool behoorlijk veel. Al hangt e.e.a. er ook van af hoe lang ze met dat werk bezig zijn.

Ik vind het ook veel, te veel.

Vroeger had ik elke dag bijles op school ( door mijn epilepsie) en moest ik thuis elke avond leren. Mijn moeder heeft laatst nog gezegd dat dat echt een hele slechte keuze is geweest. En ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Een kind op de basisschool hoort niet elke dag thuis te hoeven leren. Ik ben van mening dat er dan wat fout gaat op school/door school. En zou mijn zoons dus nooit elke dag aan het huiswerk zetten op de basisschool. Leren doe je grotendeels op school niet thuis op die leeftijd.

Ysabella En zou mijn zoons dus nooit elke dag aan het huiswerk zetten op de basisschool

En dan onvoldoendes laten halen?

Toch6 ik zou vooral eerst in gesprek gaan met school, want hoe kan het dat je op de basisschool elke dag huiswerk hebt? Wat gaat er fout?

Tuurlijk moet er wel eens wat geleerd worden, maar het is geen middelbare school waarbij je na elke les huiswerk voor thuis mee krijgt als je het in de les niet af krijgt.

Toch6 huiswerk

Voor dinsdag en woensdag is het dus maakwerk.
                  Dat van maandag leert hij wel goed op school.
                  Dus 2 vakken leren, al is natuur en geschiedenis meestal keer overlezen en dan kan hij het me vertellen (de vakken waarbij je met eigen woorden antwoord mag geven).

Huiswerk doen we alleen als we thuis zijn dus 4x en soms 5x als we niet naar boord gaan. Zaterdag en zondag sowieso niet.

[verwijderd] Hou er rekening mee dat leerwerk beter beklijft als je het niet slechts één keer leert, maar er sprake is van herhaling.

Ja daarom mijn vraag wat realistisch is in vooruit leren/overlezen.
                  Volgende week donderdag weer engels. Morgen, donderdag, maandag overlezen, dinsdag "oefentoets" om te kijken wat hij al weet, woensdag "oefentoets" tot het goed voldoende is? (Toetsen kunnen via wrts)

Ysabella maar op het vo is het meer dan 1 vak per dag. Dus ik vind dit systeem niet erg. In groep 3 beginnen met letterflitsen en leesblad (paar woordjes) en zo elke groep iets meer.
                    Ik had "niks" op de basisschool en toen ik op het vo elke dag meerdere vakken had liep ik vast. Dus ik ben wel blij dat ze dat veranderd hebben zodat die overgang beter gaat

Toch6 dat had ik ook inderdaad op de basisschool hadden we soms iets nou dat was 1x over kijken en weten. Op de middelbare school moest ik echt wennen aan al dat (maak) werk. Leerwerk ging nog steeds erg makkelijk behalve talen. Ik ben er op het hbo weer tegen aangelopen overigens want hoe moest je leerwerk leren als 1x overlezen niet genoeg is

Elsie89 dat dus. Van havo/vwo naar vmbo gegaan em van mbo 4 naar mbo 3. Ik kon het leerwerk niet aan, wist niet hoe. En kreeg/vroeg geen hulp. En dat vind ik nu echt jammer.
                      Al verwacht ik dat D schipper wil worden en dat qua leren mee valt (nu tenminst) wil ik wel dat hij leert leren

een maand later

De 2 Engelse toetsen voor de vakantie had hij een 6 en een 6,5. Had vooral fouten in de grammatica mailde de juf. Dus daar gaan we meer aandacht aan besteden.

Maar de woordjes kunnen we op deze manier mee doorgaan 🙂

• [verwijderd]

Afgelopen week flinke strijd gehad met F, die vertikte het om te leren voor haar Engelse toets onder het motto "Ik spreek genoeg Engels want ik speel Roblox".
                      Ik was het daar uiteraard niet mee eens, maar uiteindelijk de strijd maar opgegeven. Een keer een dikke onvoldoende halen en wellicht dat het dan tot haar door dringt dat ze in het vervolg niet zo eigenwijs moet doen, toch?
                      Heeft ze gewoon een 9,2 gehaald 🤦‍♀️