• [verwijderd]

[verwijderd] het is natuurlijk een hardstikke mooi cijfer, maar ik ben het er niet echt mee eens dat haar eigenwijsheid nu word beloond 😬

[verwijderd] sorry, maar in dit geval denk ik dat ze wel een end gelijk heeft. Mijn zoon heeft Engels geleerd door YouTube filmpjes, daar redt hij het in de eerste van het gymnasium ruim mee.
Maar rete-irritant dat jouw opvoeding nu onderuit gehaald wordt!

• [verwijderd]

Femkes haar woordenschat is echt heel goed hoor, maar ik had verwacht dat de grammatica nog vies zou tegen vallen.
    Maar dat viel mij dus tegen 😅

• [verwijderd]

[verwijderd] Waarschijnlijk kent ze de grammatica regels niet goed, maar is haar taalgevoel doordat ze het zo vaak heeft gehoord zo goed, dat ze intuïtief de juiste antwoorden kiest.

[verwijderd] ik snap nog steeds geen zak van de Engelse grammatica regels, maar intuïtief doe ik alles goed😂😂

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Pietje1987 ik ook niet, en dan moet ik D daarbij helpen 😑
          Misschien maar verplichten engelse films te kijken. Nog suggesties voor een 10 jarige jongen en 9 jarige meid? 😆

• [verwijderd]

Toch6 Gewoon de engelse versies van allerlei films die je toch al hebt liggen. Waarschijnlijk kun je de taal gewoon instellen. En als ze de verhaallijn toch al kennen, is het ook minder erg dat ze de taal nog niet goed beheersen.

Toch6 hoe is jouw Engels? En heb je tijd om voor te lezen? Want dat vind ik ook een goede manier, de grammatica is dan vaak ook goed. Boeken van Roald Dahl of David Walliams vind ik daar wel geschikt voor de betreffende leeftijd.
            En verder leren mijn kinderen het meeste Engels van YouTube. Gewoon pawpatrol, filmpjes over Minecraft, alles waar ze zich op een zondagochtend mee vermaken zodat ik me nog een keer kan omdraaien in bed in het Engels laten kijken is erg effectief. Vroeger zei men al dat een van de redenen waarom Nederlanders beter Engels kunnen dan Duitsers of Fransen is omdat wij niet nasynchroniseren. Er zijn natuurlijk nog andere factoren, maar het scheelt gewoon echt dat je het toch meekrijgt, zelfs als je wel de ondertiteling leest.

Femkes als ik ga voorlezen vrees ik dat ik de uitspraak ga verpesten 😑

• Femkes hebben hierop gereageerd.

Toch6 dan lekker filmpjes laten kijken! Hoef je je echt niet minder om te voelen.

• [verwijderd]

Toch6 roblox laten spelen? 😬

Vanmiddag nog een mail van zn juf dat hij het gisteren zo goed had gedaan 😊 hij wist alle woorden. Grammatica en zinnen bijna foutloos (1 wist hij zelf al, zij/they vergat hij telkens en wist het op school echt niet meer).

Aardrijkskunde van vandaag een 5,5. Volgens de juf waren het vooral inzichtvragen

Femkes Vroeger zei men al dat een van de redenen waarom Nederlanders beter Engels kunnen dan Duitsers of Fransen is omdat wij niet nasynchroniseren.

Denk echt dat dit heel veel scheelt! Mijn kleuter kan al best veel Engelse woorden, omdat hij heel vaak paw patrol in het Engels heeft gekeken 😂
                Dan komt hij naar me toe en zegt 'Mamma ghost is spook in het Engels, toch?'

5 maanden later

Mail gehad dat ze volgende week entreetoets hebben. Eerste stap naar einde basisschool voor D 😞

2 maanden later
                • [verwijderd]

Ik hoor de meiden de laatste tijd steeds vaker klagen over onhaalbare huiswerkdoelen in Gynzy, en ik wil even polsen of jullie dezelfde soort ervaringen hebben of dat het aan mij ligt dat ik dit echt abnormaal vind.

Ze moeten een X aantal rekendoelen per week minimaal 85% voltooien en als ze dat niet voor maandag af hebben moeten ze nablijven.
                Ik begrijp dat de druk wordt opgevoerd om leren om te gaan met huiswerk maken met het oog op de middelbare school, maar het systeem waarop dit werkt vind ik eigenlijk niet echt oké..

Zoals ik begrijp van de kinderen verdienen ze 3% per goed antwoord, maar er gaat 8% af bij een fout antwoord.
                Even krom gezegd, kinderen die moeite hebben met de stof en meer fouten maken zijn dus veel langer bezig met hun huiswerk dan kinderen die alles goed hebben. M kan gewoon niet rekenen en loopt nu al 3-4 weken achter, terwijl ze zeker een 60-90 minuten per dag aan haar doelen werkt. Ter vergelijking: een kind wat goed is in rekenen zou met een uur per week klaar kunnen zijn.
                Nu moet ze morgen dus nablijven omdat ze het niet ingehaald krijgt vanwege een te veel aan foute antwoorden, en ik ben in staat om een hele boze mail te gaan sturen 😬
                Ben ik gek dat ik dit niet normaal vind?

[verwijderd] Heeft elk kind dezelfde doelen?
                  Ze moeten ook inhalen vanwege de lockdown en misschien speelt dit ook nog mee, dat ze de ambities nu wat hoger leggen: https://www.onderwijsinspectie.nl/actueel/nieuws/2021/04/09/veel-leerlingen-leren-niet-zo-goed-rekenen-als-ze-zouden-kunnen

Maar een uur per dag aan alleen al rekenen is natuurlijk ontzettend veel. Ik zou geen boze mail sturen maar gewoon vragen hoe de school hiernaar kijkt en aangeven dat het voor M. echt te veel is zo.