Deliana Vanuit mijn optiek kan dit op andere manieren i.p.v. gezamenlijke sessies. Hangt inderdaad wel van het doel af en iedere situatie is natúúrlijk anders.
Zeker kan dit op andere manieren. Het was ook niet mijn intentie om te zeggen dat dit de enige manier is. Meer een voorbeeld dat systeemtherapie meer kan brengen dan het herstellen van een gezonde relatie en het ook op een andere manier helend kan werken om je als kind met de ‘objectieve’ steun van een therapeut bijv uit te spreken tegen een ouder of dat het je als kind ook andere inzichten kan brengen.
@[verwijderd] gezien je eerdere ervaringen is het helemaal niet raar om aan te geven dat je het liever ergens anders wilt? Er zijn meer systeemtherapeuten. Jij bepaald of ze dat nu leuk vinden of niet, maar het staat je altijd vrij om verder te kijken.
Daarnaast zou ik zelf eerst een kennismaking willen met een systeemtherapeut. Ik zou het heel belangrijk vinden dat het iemand is, waar ik een goed gevoel bij heb. Horen hoe degene het wil gaan aanpakken, hoe de veiligheid wordt gewaarborgd, wat je gevoel bij de persoon is etc.
Daarnaast (en dat klinkt misschien wat arrogant) zou ik dus ook flinke eisen stellen. Zoals is het een geregistreerde systeemtherapeut en wat is de achtergrond qua opleiding van deze persoon.
Ik heb mijn basisopleiding systeemtherapie ooit gehaald, maar mij zou je hiervoor absoluut niet willen hebben. Ik weet dat het in de praktijk echter wel gebeurt. Ik zou dit absoluut niet voldoende vinden. Ik zou dit echt niet over laten aan de eerste beste tuthola, maar iemand met veel ervaring en heel veel kennis qua opleiding specifiek in de systeemtherapie. Lid van de vereniging voor systeemtherapeuten, waardoor deze verplicht wordt tot het volgen van bijv bijscholing.
Ik zou dus op papier ook echt de beste willen en mijn gevoel bij de persoon zou echt goed moeten zijn. Ik weet dat het nooit garanties geeft, maar vergroot wel de kans op succes.
Ik denk dat je sowieso eerst moet overleggen met je eigen psycholoog voordat je überhaupt een beslissing moet nemen. Als het voor jou nu nog niet kan, dan houdt het op. Wie weet is het dan over een jaar wel een optie. Er zijn heus wel andere opties voor H. qua behandeling voor nu.
Ik wilde met mijn verhaal echt niet zeggen dat ik vind dat je dit zou moeten doen, maar dat het ook iets kan zijn mits er voldoende veiligheid gegarandeerd kan worden en goed uitgevoerd wordt iets positiefs kan zijn. De voorwaarden moeten wel echt juist zijn, want het kan een krachtige behandeling zijn, maar ook eentje waarmee je veel kan verkloten als het niet goed gedaan wordt.
Heel veel succes met het nemen van een beslissing 😘