Peuterpraat
[verwijderd]
Ysabella het is ook zeker niet gek hoor, ik hoor/zie dat van meerdere ouders om mij heen!
Zeker as hij nooit naar de opvang Is geweest eerder. Het is gewoon heel erg wennen! En ook jouw emoties voelt hij aan. Probeer er positief over te zijn en zelf enthousiast te doen (‘wat leuk dat je met je vriendjes gaat spelen vanochtend!, ‘veel plezier’, ‘vertel je mama wat voor leuks je allemaal hebt gedaan?’) positief geladen berichten zeg maar.
[verwijderd] oh dat doe ik zeker! Bij alles eigenlijk tot in den treuren. En dat werkt eigenlijk altijd bij hem. Zelf heb ik er ook geen negatief gevoel bij vooral omdat ik vind dat het belangrijk is dat hij naar de psz gaat. Hij vertelde gister dat hij naar de grote school wilt, omdat hij dan kan leren.
Ik dacht als jij over een x aantal jaar in groep 3 zit baal je dat je moet leren.
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Ysabella Ik dacht als jij over een x aantal jaar in groep 3 zit baal je dat je moet leren
Of hij baalt omdat hij nog stééds niks leert! Ik zou me echt gaan verdiepen in hoogbegaafdheid, want het is echt niet normaal als een kind dat net 2 is geworden dit zegt. Dat kinderen als ze bijna 4 zijn dit zeggen is normaal, dan zijn ze de oudsten op de psz en ontgroeien ze het aanbod. Maar N. begínt net! Als hij nu al van het aanbod op de psz vindt dat hij er niets van leert (wat die uitspraak over de basisschool wel suggereert), is dat echt een rode vlag!
[verwijderd]
Ysabella ja precies. Hier vonden ze het inderdaad erg leuk om naar school te gaan, grote jongens te zijn.
‘Ik ben geen baby meer, ik ga naar school!’
hopelijk gaat het snel beter op de psz!
[verwijderd] hij is net 3 geworden.
Ysabella Soms laten ze kindjes die ver voorlopen en er emotioneel aan toe zijn eerder op school starten.
Zoon vond de psz ook geen reet aan. De feedback die wij vaak kregen was, dat hij maar een beetje in het rond loopt. Ik vroeg toen al of hij extra taakjes kon krijgen. En eigenlijk hoe ik dit nu schrijf, word ik verdrietig. Want hoe gefrustreerd heeft mn zoon zich moeten voelen. In de kleuterklas ook veel herhaling gehad van wat hij al kon. Toch vond de juf dat hij nog een jaar gr 2 moest doen ( terwijl hij al E3 las!!!), vanwege sociaal emotionele.
Eindstand, ze weten nog steeds niet wat ze met hem aan moeten en daarom toch nog onderzoeken. Zo zn capaciteiten in kaart te brengen. Overschatten of onderschatten we hem, en sociaal emotioneel.
Had ik het maar meteen aangegeven ,echt waar, wat een gehaal en trek! Ik zou zit zeker anders hebben gedaan als ik wist waar we nu zaten. Maar ja 1ste kind ook. Dus nogmaals echt goed dat er aandacht aan besteedt wordt. Gewoon de ruis weghalen en weten waar je aan toe bent is zoveel fijner!
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Nescio O, dan heb ik dat verkeerd in mijn hoofd zitten, dat scheelt al. Maar dan nog is hij zijn leeftijdsgenootjes cognitief ver vooruit. Hij kan dingen die de meeste kinderen van 5 nog niet eens kunnen, zoals getallen van boven de 100 lezen en korte simpele woordjes lezen. Het doel voor de overgang van groep 2 naar groep 3 te gaan was bij R. op school dat kinderen ongeveer 16 letters konden herkennen! I.c.m. met dit gedrag als hij naar de psz moet en de uitspraak dat hij naar de grote school wil om "echt te leren" snap ik de paniek van die dame op het cb eerlijk gezegd wel!
[verwijderd]
[verwijderd] Zie mijn reactie hierboven. Het is inderdaad normaal dat een kind moet wennen, maar i.c.m. andere dingen die we van N. weten is het nog maar de vraag of dat hier op dit moment echt hetgeen is wat aan de hand is.
[verwijderd] mee eens dat hij ver vooruit is en dat extra uitdaging wel goed zou zijn. Mijn jongste loopt volgens de juffen erg voor qua sociaal-emotionele intelligentie en redeneervermogen, maar zij voelt zich wel prettig op school dus is er geen reden om ongerust te zijn.
Ik vind wel dat paniek een slechte raadgever is en vind zo'n reactie ook niet gepast voor een zorgverlener. Het is belangrijk dat N. goed in de gaten gehouden wordt en dat er actie moet ondernomen worden als hij zich blijft vervelen/niet prettig voelen, maar ik denk dat @Ysabella dat heel goed doet.
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Nescio Ik vind wel dat paniek een slechte raadgever is en vind zo'n reactie ook niet gepast voor een zorgverlener.
Mee eens hoor! Er is ook geen reden voor paniek. Maar wel voor alertheid. En behalve alertheid ook echt inspelen op N.'s behoeftes. En dat kan wel een flinke uitdaging zijn. Je hebt kans dat die cb-mevrouw er net genoeg van weet om dát te weten, en dat daar die paniek vandaan kwam. Wat het overigens nog steeds niet gepast maakt.
[verwijderd]
[verwijderd] Ik vind het niet zo'n rare reactie van N. Elke peuter heeft meltdowns, vanuit een peuter gezien vind ik niet naar de opvang willen een logische reden voor een meltdown. Omdat hij slim is wil het niet zeggen dat hij opeens speciale meltdowns krijgt of zo En hij is pas 2 of 3x geweest, hij heeft bij wijze van niet eens al het speelgoed gezien. Dan kun je toch nog niet praten over verveling of dat hij niet op zijn plek zit. Geef hem een kans...
Ik denk dat het goed is om juist de rust en kalmte te bewaren en niet zoals CB in paniek te schieten, conclusies te trekken en te over-analyseren. Ik ken meerdere slimme peuters, maar ik ken geen enkele professional die al zo snel conclusies trekt en in paniek schiet. Totaal onnodig als er geen problemen zijn in gedrag of whatever.
N ontwikkelt zich -van wat ik hier lees- goed en vlot. Hij is niet ongelukkig of boos of gefrustreerd. Hij komt op mij over als een doodgewone peuter. Straks op school kun je dan verder kijken als dat nodig is.
- Bijgewerkt
Oké nu maak ik mij wel een beetje zorgen... Hij heeft nul komma nul geluisterd. Dit herken ik totaal niet. Ze weten op dit moment niet zo goed wat ze er mee moeten. En stiekem moet ik er dus ook om lachen.
[verwijderd] mijn moeder denkt dat dit het geval is, hij heeft vandaag nul komma nul geluisterd. Ging zich verstoppen onder de tafel en achter de keuken, wilde niet zitten etc.
- Bijgewerkt
Ysabella Hij is grenzen aan het opzoeken. Opzich ook niet raar. Hij heeft nog nooit in deze opstelling gezeten. Dus, in een kring zitten, samen spelen, opdrachten uitvoeren op verzoek etc. Dat zijn allemaal dingen die hij niet kent en aan moet wennen.
Buiten dat is hij 3, hij gaat al richting kleuter. Heeft al een sterke eigen wil. Dus wat moeilijker te sturen denk ik.
Je zou met cb kunnen overleggen dat er een professional komt observeren.
Voor de rest ben ik het echt eens dat er geen paniek moet zijn. Hij vertoont geen agressief of onhandelbaar gedrag. Ik zou er nog niet teveel aandacht aan besteden, maar het zeker wel in de gaten houden. Daarnaast vind ik het raar dat ze op de psz niet weten wat ze er mee moeten. Hij zal de eerste niet zijn geweest. Voor mij een reden om ergens anders te kijken. Als ze dit nu al zeggen.