@Ysabella Ach, wat jammer nou dat hij niet met plezier er heen gaat. Kan me voorstellen dat dat wel even een teleurstelling is en het zoeken is naar wat zijn gedrag verklaart, wat normaal is/wat niet en hoe er meer om te gaan. Het klinkt alsof hij wel even moet wennen en flink de grenzen op aan het zoeken is. Ik herken dat wel van (mijn) N. Bij haar sloeg de spanning alleen wat meer naar binnen met als gevolg een voorbeeldig kind op de PSZ/voorschool en thuis absolute terror... Is goed gekomen, al moet ik bekennen dat zij ook wel echt fantastische leidsters heeft die haar echt zien voor wie ze is en haar precies de goede uitdaging geven die ze nodig heeft. Maar realiseer me dat dat ook wel luxe is.
Er is al heel veel gezegd, maar ik vroeg me wel af of jij vertrouwen hebt in de leidsters daar? Ik merkte namelijk zelf wel m'n wenkbrauwen op te trekken toen je schreef dat ze niet weten wat ze er mee aan moeten. Schept weinig vertrouwen, althans dat zou het bij mij niet doen. (Geldt overigens ook voor de dame van het CB. Als ze al in paniek raakt van een lezende peuter, dan vraag ik me af of die wel op haar plek zit, maar goed dat terzijde.)
Ik kan me overigens ook wel vinden in de reactie van June (en dan ga ik er vanuit dat het niet bedoeld is als "makkelijke" en "flauwe" opmerking 😉); ik had ook opeens een ander kind rond de periode dat ze naar de PSZ ging; brutaal, kort lontje, weglopen, gillen... Deels denk ik toe zijn aan uitdaging, dat aanvankelijk niet krijgen (later, na een goed gesprek daar, dus wel en dat scheelde alles) en de spanning van een nieuwe omgeving met alle regels en toestanden van dien en deels doodgewone peuterontwikkeling. Is helemaal goed gekomen, al is ze sindsdien wel bozer/brutaler dan daarvoor, maar ik zie dat als passend en binnen de grenzen van de redelijkheid. Denk dat jij zelf het beste kan beoordelen hoe N. is veranderd/verandert en of dat nog passend is.
Oh en ik moest wel opeens denken aan een post/topic van jou (ik meen op ZP) van een jaar of 2 geleden toen je schreef over N. zijn prikkelverwerking, ik meen naar aanleiding van een uitbarsting in een winkelstraat. Zou er hier iets vergelijkbaars gaande kunnen zijn, maar dan meer op peuter/kleuterniveau? Geen idee hoor, probeer maar mee te denken.