Ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts voor E. Het slapen wordt steeds erger. Er zijn wel eens dagen dat ze tot 6 uur slaapt. Wat ook al vroeg is. Maar tussen 4 en 5 uur wakker worden komt vaker voor. Het begint ons nu allemaal op te breken. Als ze om 4 uur wakker wordt slaapt T. gelukkig wel door, maar als ze om 5 uur wakker wordt dan wordt hij ook wakker. Zij kan in de middag nog slapen, maar wij niet en we moeten werken en T. naar school.
6 uur wakker zijn heb ik echt geen enkel probleem mee, dat ben ik gewoon gewend. Maar dit kan ook gewoon niet goed zijn voor haar lijkt mij.

Dacht ik ga eens kijken naar slaapcoaches, maar poeh die zijn echt zo duur! En geen enkele garantie dat het ook echt werkt natuurlijk. Dus dan maar eerst eens via de huisarts.

@Ysabella hoe vindt N. het op de peuterspeelzaal? Of is hij deze week nog niet gestart?

Miek89 lief dat je het vraagt.

Ik weet het niet zo goed, de juf vertelde dat hij de eerste ochtend boos op haar was. ( hij is eigenlijk nooit boos) en de tweede dag zei hij β€˜ mama ik wil buiten spelen en niet naar binnen.’ Toen zag ik hem binnen staan en zijn houding zei me dat hij er absoluut geen zin in had. Hij vertelt ook helemaal niks noppes nada. Normaal als hij wat leuks heeft gedaan is hij super enthousiast. Nu zwijgt hij als het graf.

Volgende week belt het cb. Geen idee of ik dit moet vertellen ja of nee.

Ysabella oh wat naar zeg. Geen klik met de juf dus tot nu toe 😬
        Je kan het altijd toch overleggen met het cb als je daar prettiger bij voelt?
        Dat ze niks vertellen van school is wel heel herkenbaar. Hier wordt echt nooit wat vertelt 😏

Miek89 nou het cb gaat bellen omdat ze wilt weten hoe hij de psz vind omdat hij met sommige dingen wat voorloopt. Maar ik weet dus niet of het relevant is om dit te vertellen.
          Ik vroeg hem vandaag nog of hij op de psz ook goed stil kan zitten. Hij keek mij aan, begon te lachen en riep nee mama, dat is moeilijk!
          Ik moest zo lachen. 🀣

Ysabella Misschien ook een kwastie van wennen? Dochter vertelde op het begin ook niks, nu begint ze al met vertellen nog voor ze me gezien heeft zeg maar πŸ˜…

Ysabella mijn dochter wil vaak (soms wel) ook niet vertellen wat ze heeft gedaan. Krijgt ze een werkje mee, vraag ik 'heb je geverfd/gekleurd/geknutseld?', is het antwoord 'nee' πŸ€”. Ze loopt wel makkelijk naar binnen, dus dat is wel anders dan bij jou, maar niet willen vertrekken zit er al vroeg in.

Nou, we zijn in ieder geval goed wakker. N had een meltdown... 3 kwartier lang. πŸ€ͺ Hij wilde niet naar de psz. πŸ™ˆ

Ysabella ach wat sneu. Kan hij ook aangeven waarom? Of vindt hij het eng?

• [verwijderd]

Ysabella Eh, dat lijkt me heel duidelijk! Hij heeft het daar niet naar zijn zin/voelt zich daar niet fijn! Dit is zΓ©ker relevant om te vertellen!

[verwijderd] ik heb hem net gebracht en hij ging zonder huilen naar binnen... Natuurlijk ga ik het vertellen aan de cb arts. Maar ik vraag mij af wat er dan precies is. Ik kan mij niet voorstellen dat hij zich na ander halve ochtend verveelt en daarom niet meer wilt of zou dat wel kunnen?

Ysabella het is heel normaal dat hij even moet wennen. Zeker als hij tot nu altijd thuis geweest is. De psz is een heel nieuwe omgeving, nieuwe kinderen, nieuwe activiteiten... dat er geen 'klik' is met de juf vind ik ook echt voorbarig om te zeggen na 1 keer. Dat kan echt nog veranderen.

Mijn kinderen gingen ook niet meteen huppelend naar school. De eerste 2 weken zijn altijd wisselend, daarna waren ze echt gewend. En ze gaan dan nog elke dag. Het lijkt me nu te voorbarig om een conclusie te trekken, dan heb je echt meer tijd nodig. Je kan het natuurlijk wel bespreken met de arts.

Hoe vaak gaat N.?

• [verwijderd]

Ysabella Ja, je hebt ook gelijk. Ik bekijk het misschien ook te veel vanuit mijn eigen situatie en mijn eigen emoties in mijn situatie.

Mijn zoon heeft het eerste halfjaar gehuild bij afscheid nemen. Hij is iemand die heel erg moet wennen eerst. Hij heeft nooit helemaal kunnen wennen, maar het was wel goed voor zn ontwikkeling en doorstroom naar de basisschool.

Ik vind het ook wat te voorbarig te stellen dat er 'iets' moet zijn. Heel normaal dat hij nog moet wennen? Hij is al die tijd thuis geweest. Ik zou het echt even wat tijd geven.

Dochter gaat nu een aantal weken en het gast heel goedπŸ€—πŸ€—πŸ€—. Ben echt zo opgelucht, zeker met de ervaring van zoon. Ze ging wel 2x een beetje beteuterd maar vandaag rende ze weer naar de leidster toe.

Ook heeft ze al een paar keer op het potje gepoept en geplast. Wat gaat mn kleine meid toch hard!!! In de kerstvakantie ga ik het helemaal doorzetten en kijken of het lukt haar zindelijk te maken.

Zoon was dag en nacht zindelijk met 2,6. Ben benieuwd hoe het met docht zat gaan, nu 2,2.πŸ€—πŸ€—πŸ€—

Nescio het is ook te voorbarig om conclusies te trekken, het is alleen wel opvallend hij is nooit boos op β€˜iemand’. N is wel een kind hij mag je of niet. En als het een nee is blijft het ook een nee en loopt hij het liefste met een grote boog om je heen. 🀐 En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik haar ook niet geweldig leuk vind en een bepaald gevoel bij haar heb. 🀭

De arts wilde mij bellen omdat zij dit belangrijk vind. Ik geef het een maand de tijd en als het dan nog steeds zo gaat, bedenk ik dan wel wat het beste is.

[verwijderd] ik snap je helemaal, jullie situatie is de reden dat ik nu ook echt beter op dit soort dingen let. Overigens moest ik hier ook op letten van de arts.

Ysabella ik hoop dat het vandaag beter gaat en dat hij niet meer boos is. Heeft hij telkens dezelfde juf of zijn er ook anderen? Het kan natuurlijk heel goed dat hij met 1 wel een klik heeft en met een ander niet.

Als hij verder geen problemen heeft met het afscheid went het hopelijk wel.

Ysabella Mijn zoon is eigenlijk precies hetzelfde. Had ook al een flinke voorsprong en nu nog steeds. Ik vond het wel belangrijk dat hij ook leert omgaan met mensen die hij niet zo mag. Met andere woorden, wat ik hem uitlegde is dat je niet iedereen aardig hoeft te vinden, maar je er soms wel mee om moet gaan, en het niet uit de weg gaat.

Belangrijk vind ik wel dat ik een goed gevoel heb bij mensen waar ik hem 'achter' laat. In ons geval zijn de leidsters fantastisch, vandaar dat dochter nu ook daar gaat. Lag het meer aan zoon die geen aansluiting vond bij de kindjes en het 'werk/speelaanbod.

Ik vind het goed dat N nu al soort van gemonitord wordt. Zo krijgt hij straks een eerlijke start op de basisschool zonder onzekerheden over zijn kunnen.

Zoon wordt volgende week 8 en gaan nu pas de onderzoeken in. Echt spijt dat ik het toch niet eerder heb gedaan, toch niet eerder mijn bedenkingen heb gedeeld. Maar ja ik wilde geen moeder zijn die meteen duidelijk wilde maken dat zoon enorm voor loopt. Ik dacht als het zo is, dan ziet school dat ook. En ja dat zagen ze ook maar ze kunnen hun vinger er niet op leggen. Dit resulteerde in 2,5 jaar kleuteren waarvan hij al 1,5 jaar kon lezen en ver kon rekenen. Wat weer resulteerde in extreme verveling en opvallend gedrag (niet agressief). Maar goed dat is een lang verhaal, te lang om dat nu hier neer te schrijven🀣🀣.

Anyways, goed dat jullie het nu alvast uitzoeken.