Manque Ja, ik herken het. In mijn vrienden- en kennissenkring wil ik me hier best over uitspreken maar binnen mijn schoonfamilie ben ik daar terughoudend in. De ouders en het broertje en zusje van mijn man stemmen allemaal pvv, of zijn ondertussen overgestapt naar fvd. Nou maakt dat je nog niet meteen racistisch, maar m.n. mijn zwager is dat echt wel. En ook onder de ooms en tantes van mijn man zitten mensen die ik racistisch vind. Dat zijn dan ook meteen lekkere schreeuwers die zichzelf graag horen praten, maar niet veel interesse hebben in wat anderen te zeggen hebben, tenzij het gaat om iets waar zij het 100% mee eens zijn. Ik heb zeker als aangetrouwd familielid geen zin om onrust te veroorzaken tijdens gezins- of familiebijeenkomsten. De buurman heeft hier een keer ruzie gekregen met de broer van mijn schoonmoeder, op haar verjaardag. De buurman is toen boos weggelopen. Mijn schoonmoeder was daar toch wel van overstuur. Het was háár verjaardag. Zoiets wil ik haar niet aandoen.
Ik heb soms wel moeite met bepaalde uitspraken van directe gezinsleden van mijn man. Ik zeg daar soms wel eens wat van en leg soms ook uit waarom wat zij zeggen nergens op slaat. Het probleem is dat dat meestal niet beklijfd (ook niet op andere gebieden dan racisme trouwens). Zij zijn allemaal niet heel bijzonder intelligent en hebben gewoon niet de vaardigheid om genuanceerd te denken over complexe dingen. (Dat bedoel ik niet denigrerend ofzo, het zijn verder hartstikke lieve, leuke en hardwerkende mensen. Niks mis mee. Maar ze hebben gewoon geen hoog IQ.) Ik heb al vaker meegemaakt dat mijn man of ik met een van hen over iets gediscussieerd had en heel duidelijk uit had gelegd waarom iets wat zij beweerden echt niet klopte, maar dat diegene een volgende keer weer dezelfde standpunten innam. Het is vaak echt tegen dovemansoren. Ik weet dat de man van mijn man zijn zusje ook soms moeite heeft met wat hij noemt 'het licht racistische tintje in de familie.'
Het enige wat ik wel altijd doe en blijf doen, is n.a.v. bepaalde opmerkingen aangeven dat ik bepaalde termen of opvattingen niet wil horen waar R. bij is. Dan wil ik echt dat iemand ergens over ophoudt. Als diegene dat dan niet zou doen, zou dat voor mij een reden zijn om R. bij de hand te pakken, naar de auto te lopen en naar huis te gaan.