[verwijderd] ik heb een koperspiraal gehad, een jaartje en toen viel hij er tijdens een zeer zware menstruatie gewoon uit mijn lijf stoot ongeveer alles af.
Anticonceptie of gewoon geen anticonceptie?
[verwijderd]
Nescio ik heb koperspiraaltjes gehad met jarenlang geen klachten. Maar ook spiralen met zwaardere menstruaties en dat het spiraaltje verzakte. Geen idee waarom het soms heel goed ging en soms niet of minder. Wat bij mij wel verschil leek te maken was wie het plaatste. Een ervaren gynaecoloog met direct echocontrole (en natuurlijk een echo na de standaard 4 weken) leek wel uit te maken. Behalve de laatste keer niet helaas. Als het echt goed zat, dan was het ook echt goed en was het 5 jaar zonder noemenswaardige klachten. Mijn ervaring was wel dat wat de ene arts goed vond zitten, dat een ervaren gynaecoloog daar nog weleens een andere mening over kon hebben. Mijn eerste spiraal leverde echt zware menstruaties op. Extra controle door een arts in opleiding tot gynaecoloog en volgens haar zat de spiraal perfect. Paar maanden later kreeg ik een echo voor iets anders en deze gynaecoloog zei direct dat de spiraal niet helemaal goed zat. Ook op foto van de vorige echo vond ze het niet goed, wat volgens de ander wel perfect was. Schijnbaar nogal subjectief?
[verwijderd] ik heb de mijne ook bij mijn zeer ervaren gynaecoloog laten zetten. Hij zat perfect, kreeg controle en 6 weken later nog eens. Ik ben tussendoor nog bij hem geweest voor een uitstrijkje en ook toen meteen even gekeken of hij nog goed zat. Ik heb daar dus veel vertrouwen in, maar de menstruaties waren erg zwaar. Nu ik mijn eigen cyclus weer heb, zonder pijn en zonder continu doorlekken, heb ik koudwatervrees
Als deze coronacrisis is gaan liggen, ga ik sowieso nog een keer op consultatie. Misschien dat ik er dan toch weer voor kies.
[verwijderd]
Nescio het blijft ook lastig. Mijn laatste spiraal is ook door een ervaren arts gezet, zat goed bij controle en toch werkte het niet. Ik snap daarom ook niet helemaal goed waarom sommige spiralen hier goed werkten en sommigen niet. Alsof het ook een kwestie van geluk is?!?
Ik heb zelf ooit ook nog zo plascomputer gehad (ben de naam even kwijt), maar je plaste over een staafje. Deze stopte je in een mini-computertje en gaf aan groen of rood. Rood betekende mogelijk vruchtbaar. Volgens mij moet je hier wel regelmatig ongesteld voor zijn en gaat het uit van het feit dat je 7 dagen voor de eisprong in rood zit. Ik ben ooit een keer zwanger geraakt 9 dagen voor mijn eisprong, dus tja .
Ik kon het niet helemaal terugvinden, maar gewoon de pil? Ooit had ik er last van (of dat dacht ik toen in ieder geval) en wilde daarom nooit hormonale ac. Ik merk er nu eigenlijk geen nadelen meer van. Terwijl ik er gigantisch tegenop zag. Enkel voordelen. Hoe je reageert op hormonen kan misschien ook nog veranderen?
Ik was van plan een nieuw topic te openen maar gebruikte de zoekbalk en kijk, het topic is er al en ook nog door mijzelf geopend
De vraag is weer actueel geworden door mijn MA. Ik ben nu van plan om de minipil een kans te geven (of een andere zeer lichte pil). Ervaringen zijn zeker welkom.
Nescio Ik zou toch vooral iedereen die geen kinderwens meer heeft aanraden om naar sterilisatie te kijken. Bij voorkeur natuurlijk van man, maar ook zeker van jezelf. Ik heb echt van alles geprobeerd op hormonaal anticonceptie vlak. Hoewel de Implanon nog wel mee viel voel ik me nu zonder hormonen echt beter dan ooit. Plus dat gevoel dat je daar nooit meer over hoeft na te denken, kans op zwangerschap is bij eileiders verwijderen echt nagenoeg 0 (in tegenstelling tot alle ac en bij sterilisatie man) En bijkomend voordeel van je eileiders laten verwijderen is dat je minder kans hebt op eierstok kanker. Ingreep zelf is even een ding. Maar ik was na een week weer op de been.
Is er een reden dat je toch nog iets tijdelijks wil? Zelfde vraag eigenlijk voor @LilyMilie. Zeker met je somberheid? Zou ook best van ook nog hormonen kunnen zijn. Ik werd althans wel vlak, somber en bitcherig van eigenlijk alle hormonen.
LilyMilie het gaat eigenlijk best goed. Ik slaap heel erg veel (ononderbroken nachten van 9 a 10 uur) dus mijn lichaam is echt aan het helen. Ik geef er ook aan toe. Overdag voel ik me heel energiek en opgewekt dus dat is fijn. Vrijdag heb ik de controle dus dan is het echt 'definitief' voor mijn gevoel. Ik kan er nog steeds niet over praten (behalve met man en hier) maar ga mezelf daar ook niet in pushen.
Fijn dat je, ondanks de heftige start en bijwerkingen, nu goed voelt bij de spiraal. Dat lijkt me zo fijn, dat je iets hebt gevonden dat werkt voor je.
Misschien geef ik de spiraal nog een kans. Ik heb een koperspiraal gehad maar die viel er vanzelf uit en ik bloedde daar echt heel heftig mee. Had al gehoord dat dat veel minder is bij de hormonale spiraal.
Een nadeel is dat als ik me er rot door ga voelen, het ding er weer uit moet. Met de pil kan ik zo stoppen, mocht dat toch niet gaan.
iMoeder een definitieve ingreep zou natuurlijk het best zijn, zeker voor mij want we hebben geen kinderwens meer. Dat heeft de MA echt duidelijk gemaakt. Maar ik ben daar te 'bang' voor momenteel. Dat is helemaal niet rationeel, dat weet ik. Maar ik zou zo graag een pil nemen of een spiraal hebben en zo de overgang in rollen stom, ik weet het.
- Bijgewerkt
Nescio Maar ik ben daar te 'bang' voor momenteel. Dat is helemaal niet rationeel, dat weet ik. Maar ik zou zo graag een pil nemen of een spiraal hebben en zo de overgang in rollen
Ik zou inderdaad eerst wachten tot het emotioneel wat beter gaat. En dan daarna verder kijken. De overgang duurt namelijk nog wel even als het goed is.
LilyMilie noem je me nou bitcherig !?!!?
Nee? In noemde mezelf bitch
LilyMilie Voor mij persoonlijk wil ik niets permanent want ik vind mijzelf te jong daarvoor.
Ok.
LilyMilie Ook vind ik de ingreep te heftig, fysiek.
Nou dat valt nogal mee hoor. Is een laparoscopic gebeuren wat in een uurtje klaar is. Dan vind ik jarenlang synthetische hormonen heftiger eerlijk gezegd
LilyMilie Maar misschien ook emotioneel voor iets waar ik niet 100% achter sta.
Ook vind ik dat mijn man zich moet steriliseren. Ik heb mijn deel gedaan, nu is het zijn beurt.
Ja emotioneel moet ook wel goed voelen. Je laatste punt snap ik helemaal!
Bij mijzelf regeert vooral de opluchting. Ik zag er ook wel tegenop. Maar nadien viel het allemaal mee en ik ben er nog steeds heel blij mee dat ik daar nooit meer over na hoef te denken. Echt best regelmatig dat ik denk, ahhh daar ben ik vanaf! Hoera! Dus vandaar dat ik het toch even mee wilde geven.
Maar goed voor iets tijdelijks was bij mij Implanon nog de beste optie. Hormoon spiraal was een enorm gedoe. Alle drie de keren. Maar daar kom je alleen achter door uitproberen. Iedereen reageert er anders op.
Hier wel tevreden over de koperspiraal in tegenstelling tot hormonale anticonceptie. 2x pil, 1x mirena en dat was alle 3 vreselijk.
Ballerine vond ik ook fijn maar kwam er vanzelf uit bij menstruatie.
Nu t-safe en dat gaat al ruim een jaar goed
LilyMilie Volgens mij ben je wel een weekje uit de running toch? Je moet genezen en herstellen.
Ik heb twee dagen op de bank doorgebracht. Daarna heb ik nog rustig aan gedaan maar langer liggen was niet echt aan me besteed.
Ik zou het puur voor die reden niet laten. Snap dat het met kleine kinderen lastig is. (Was het voor mij alleen ook natuurlijk) Maar als jij bij wijze van spreken morgen je been breekt dan komt daar linksom of rechtsom ook een oplossing voor. Dus dan kan dit ook.
Maar goed. Dat is allemaal hypothetisch natuurlijk aangezien je voorkeur (terecht) duidelijk uit gaat naar dat je man dat ergens op zijn tijd een keer laat doen. En voor mannen is het fluitje van een cent. Hoewel. Ligt er misschien aan wat voor man je hebt.
LilyMilie Koperspiraal schijnt een nare te zijn hoor. Je menstruaties worden er heftiger door lees ik vaak itt hormoonspiraaltjes waarbij de menstruaties minder worden. (Vaak.. soms.. meestal..)
Hier wel een succes, geen extra heftige menstruatie
[verwijderd]
- Bijgewerkt
Helemaal mee eens. Ik heb mijn eileiders 2 jaar geleden laten verwijderen. Echt een hele goede beslissing.
[verwijderd]
LilyMilie Volgens mij ben je wel een weekje uit de running toch? Je moet genezen en herstellen. En dat als alles goed gaat. Met kleine kinderen thuis is dat geen optie.
Ik heb ook 2 dagen op de bank gehangen en daarna kon ik rustig aan alles weer oppakken. Na een week weer gewoon vol het normale ritme in.
Ik ben dus voor pms klachten (delen van de maand depressief voelen, slecht slapen, moodswings,kort lontje, hele heftige menstruaties en heftig hoofdpijnen moe etc) aan de pil gegaan. Ik ben tevreden want bovenstaande lijkt allemaal veel beter te gaan.
MAAR!
Ik ben mijn libido best wel kwijt. Wat ik eerst echt juist wel erg had. En ik vind het vervelend want ik vind dat wel weer invloed hebben op de relatie met mijn man.
Maar ja. Ik ben wel rustiger. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet eigenlijkβ¦
Hopsatee eventueel nog andere pil proberen? Hier kan zeker wel verschil in zitten tussen verschillende merken. Misschien dat het voor jou geen oplossing is, maar aangezien je wel echt voordelen merkt, zou ik zelf denk ik een poging wagen en op zoek gaan naar een merk met dezelfde voordelen en zonder het libido-verlies.