Nescio Maar ik ben daar te 'bang' voor momenteel. Dat is helemaal niet rationeel, dat weet ik. Maar ik zou zo graag een pil nemen of een spiraal hebben en zo de overgang in rollen 😅

Ik zou inderdaad eerst wachten tot het emotioneel wat beter gaat. En dan daarna verder kijken. De overgang duurt namelijk nog wel even als het goed is. 😋

LilyMilie noem je me nou bitcherig !?!!? 🤬

Nee? In noemde mezelf bitch

LilyMilie Voor mij persoonlijk wil ik niets permanent want ik vind mijzelf te jong daarvoor.

Ok.

LilyMilie Ook vind ik de ingreep te heftig, fysiek.

Nou dat valt nogal mee hoor. Is een laparoscopic gebeuren wat in een uurtje klaar is. Dan vind ik jarenlang synthetische hormonen heftiger eerlijk gezegd

LilyMilie Maar misschien ook emotioneel voor iets waar ik niet 100% achter sta.
Ook vind ik dat mijn man zich moet steriliseren. Ik heb mijn deel gedaan, nu is het zijn beurt.

Ja emotioneel moet ook wel goed voelen. Je laatste punt snap ik helemaal!

Bij mijzelf regeert vooral de opluchting. Ik zag er ook wel tegenop. Maar nadien viel het allemaal mee en ik ben er nog steeds heel blij mee dat ik daar nooit meer over na hoef te denken. Echt best regelmatig dat ik denk, ahhh daar ben ik vanaf! Hoera! Dus vandaar dat ik het toch even mee wilde geven.

Maar goed voor iets tijdelijks was bij mij Implanon nog de beste optie. Hormoon spiraal was een enorm gedoe. Alle drie de keren. Maar daar kom je alleen achter door uitproberen. Iedereen reageert er anders op.

Hier wel tevreden over de koperspiraal in tegenstelling tot hormonale anticonceptie. 2x pil, 1x mirena en dat was alle 3 vreselijk.
Ballerine vond ik ook fijn maar kwam er vanzelf uit bij menstruatie.
Nu t-safe en dat gaat al ruim een jaar goed

LilyMilie Volgens mij ben je wel een weekje uit de running toch? Je moet genezen en herstellen.

Ik heb twee dagen op de bank doorgebracht. Daarna heb ik nog rustig aan gedaan maar langer liggen was niet echt aan me besteed. 🤐😬
Ik zou het puur voor die reden niet laten. Snap dat het met kleine kinderen lastig is. (Was het voor mij alleen ook natuurlijk) Maar als jij bij wijze van spreken morgen je been breekt dan komt daar linksom of rechtsom ook een oplossing voor. Dus dan kan dit ook.

Maar goed. Dat is allemaal hypothetisch natuurlijk aangezien je voorkeur (terecht) duidelijk uit gaat naar dat je man dat ergens op zijn tijd een keer laat doen. En voor mannen is het fluitje van een cent. Hoewel. Ligt er misschien aan wat voor man je hebt. 🤪😂😂

LilyMilie Koperspiraal schijnt een nare te zijn hoor. Je menstruaties worden er heftiger door lees ik vaak itt hormoonspiraaltjes waarbij de menstruaties minder worden. (Vaak.. soms.. meestal..)

Hier wel een succes, geen extra heftige menstruatie

11 dagen later
  • [verwijderd]

• Bijgewerkt

iMoeder

Helemaal mee eens. Ik heb mijn eileiders 2 jaar geleden laten verwijderen. Echt een hele goede beslissing.
👍

• [verwijderd]

LilyMilie Volgens mij ben je wel een weekje uit de running toch? Je moet genezen en herstellen. En dat als alles goed gaat. Met kleine kinderen thuis is dat geen optie.

Ik heb ook 2 dagen op de bank gehangen en daarna kon ik rustig aan alles weer oppakken. Na een week weer gewoon vol het normale ritme in.

3 maanden later

Ik ben dus voor pms klachten (delen van de maand depressief voelen, slecht slapen, moodswings,kort lontje, hele heftige menstruaties en heftig hoofdpijnen moe etc) aan de pil gegaan. Ik ben tevreden want bovenstaande lijkt allemaal veel beter te gaan.

MAAR!

Ik ben mijn libido best wel kwijt. Wat ik eerst echt juist wel erg had. En ik vind het vervelend want ik vind dat wel weer invloed hebben op de relatie met mijn man.

Maar ja. Ik ben wel rustiger. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet eigenlijk…

Hopsatee eventueel nog andere pil proberen? Hier kan zeker wel verschil in zitten tussen verschillende merken. Misschien dat het voor jou geen oplossing is, maar aangezien je wel echt voordelen merkt, zou ik zelf denk ik een poging wagen en op zoek gaan naar een merk met dezelfde voordelen en zonder het libido-verlies.

Trees Ja denk je dat daar nog winst zit? Ik zat het een beetje te lezen online en zo te zien hebben de meeste wel libido verlies als gemene deler. Mijn huisarts is niet echt proactief dus ik moet even zelf met voorstellen komen 😂

• Trees hebben hierop gereageerd.

Hopsatee ik had bij mijn eerste pil wel libidoverlies en tweede niet, maar ik vraag mij achteraf wel af of dit geen nocebo effect was bij mij 😬🫣. Ik vaarde gewoon blind op het advies van de gynaecoloog. Dus dat was wel lekker makkelijk. Welke pil heb je nu?

Trees zo’n merkloze Microgynon 30 (maar zelfde bestanddelen)
          Ik dacht eerst (zei de huisarts) dat ik het tijd moest geven maar ik zit nu bijna op half jaar en denk dat dit wel lang genoeg is 😅

• Trees hebben hierop gereageerd.

Hopsatee dat lijkt mij ook lang genoeg. Ik slikte ook de microgynon maar dan zonder deze klacht, dus daar heb je werkelijk niks aan als tip 😬.

Eventueel zou je nog advies kunnen vragen bij careforwomen? Ik ken ze alleen van de hulp bij overgangsklachten, maar hier schijnen ze ook over mee te kunnen denken. Ik las dat mogelijk een pil met minder oestrogeen zou kunnen helpen. Alleen geen idee welke merken daar dan aan voldoen?

14 dagen later

Hopsatee Ik heb toevallig gisteren een heel onderzoek zitten lezen over royal jelly capsules voor (pre)menopause klachten. In de onderzoeken die daar stonden leken die ook in blinde placebo studies wel echt te helpen tegen PMS klachten ook.

Voor wie geïnteresseerd is, dit is de link;
              https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7397171/

Maar ik zou inderdaad ook terug gaan naar de huisarts. Zelf heb ik bij bijna alle hormonale ac minder libido gehad. Alhoewel dat met de Implanon dan nog wel mee viel. En dat is volgens mij ook maar 1 hormoon ipv 2. Er zullen vast wel meer opties zijn lijkt me. De generieke microgynon ging ik overigens echt veruit het slechtste op.