• [verwijderd]

[verwijderd] Oh wat super leuk! Morgen als 'ie slaapt binnen maar wat klaarmaken, zodat ie er mee aan de gang kan. Thanks voor de tips!

[verwijderd] Dat is meer voor binnen, met de stoelen. Wij doen elke zaterdag Peutergym (normaal dus ook), nu leggen we dan een matras in de kamer voor koprollen en om van een kruk af te springen, kruiptunnel, onderzetters om op te stappen...

Maar buiten hadden we dus samen een parcours gemaakt. Dat betekende: grote cirkels om naar te springen en pijlen om rennend te volgen. Niet heel geavanceerd, wilde juist dat ze zelf ook mee kon tekenen.
En nu heeft het geregend en kunnen we opnieuw begonnen 😎

[verwijderd] water met een schepje meel voor de kleur, en dan in een plastic handschoen gieten, knoopje erin en gaatjes in de vingers prikken. En dan ophangen en kan je melken. (en een plaatje van een koe erboven voor de leuk en een teiltje om de 'melk' op te vangen).

muppet
Na week 3 thuis onderwijs heb ik zin om met dingen te gaan gooien zodra ik het filmpje aan zet van veilig leren lezen. Mijn zoon wordt er ook strontchagrijnig van en wil het echt echt echt niet meer doen.
Ik heb zojuist de les van morgen uitgeschreven op papier (kort puntsgewijs). Nu heb ik weer ca 10 minuten met kromme tenen moeten luisteren naar die stem 😖😭
Ik wil een bokszak thuis 🙈

Jules Het is wat en we doen het nooit zo goed als juf...

Ik las laatst een gedichtje (volgens mij op What’s up je boterham):

Mama is stom
    mama is dom
    mama is suf
    ik mis de juf

Vond ik wel een beetje herkenbaar (maar dochter kon er niet om lachen). Ach, over het algemeen gaat het thuisonderwijzen nog best prima.

Hier is nu meer frustratie met rekenen. Dat kan dochter best goed, maar ze is zo onzeker over zichzelf en wil geen fouten maken.

Maar die filmpjes van VLL kijken we allang niet meer. Dictee doen we wel met veilig gespeld (wat een namen heeft die methode!) en voor lezen heeft ze eigenlijk geen instructie nodig. Ken/weet ik al, is dan het commentaar.

Verder knutselen we wat af hier. De jongste (groep 1) krijgt ook knutselopdrachten als ‘huiswerk’ en dan doet de oudste (groep 3) lekker mee als haar schoolwerk af is.

En ik ben blij dat ze zich ook best een poosje buiten in de tuin kunnen vermaken, lekker mooi weer nu.

• [verwijderd]

Jules
    heel erg maar ik sla de filmpjes over 🙈 Verschrikkelijk, de juf zei het ook al

12 dagen later

Favoriete spelletjes van m'n dochter: alsof-jarig, alsof-Efteling, alsof-vakantie.

Zo wrang...

• [verwijderd]

Vulpen alsof-sinterklaasje doen wij hier ook regelmatig. Echt met cadeautjes inpakken voor elkaar (gewoon spullen die we al hebben), die in de zak en dan zet dochter die verkleed als sint of piet voor de deur, waarna ze heel hard op de deur van de woonkamer bonst en dan wegrent naar boven. Daarna vieren we pakjesavond.

Er is ook nog een variant waarbij we eerst een tekening maken voor sinterklaas en dan onze schoen zetten, met die tekening erin en natuurlijk een wortel voor het paard. Vervolgens gaan we alsof-slapen en haalt een van ons de schoenen leeg en vult ze met cadeautjes....

Dat klinkt nog wel leuk.

De variant op alsof-vakantie is hier iets minder leuk. Dan ben ik bezig in huis en dan kom ik de huiskamer in, waar ik dacht dat de kinderen leuk aan het spelen waren. En dan hebben ze alle spullen echt alles in de midden van de kamer gesleept, op een grote hoop gegooid. Daar zitten ze dan op en zeggen ze dat ze op vakantie gaan. Ze zetten nog net niet de planten potten uit de vensterbank erbij.

Torretjeee ohh zo gaan we hier ook op vakantie. Hij pakt de halve huiskamer en zit dit onder de tafel (dat is de auto ) en dan gaan we op vakantie.

Wel duidelijk waar kinderen vakantie aanlinken: veel spullen mee 🙈😂

Hier wordt de laatste tijd veel schooltje gespeeld. Maar ook dan moeten er stapels boeken en schrijfmateriaal verzameld worden. En daarna hebben ze altijd zo weinig zin om op te ruimen, zo gek! 😜

10 dagen later

Iemand nog ideeën? Onze kleuter is best makkelijk te vermaken. Die vindt knutselen leuk, puzzelen, met de strijkkralen met mij vanalles maken, buiten spelen met een vriendje, spelletje....

De jongste (bijna 3) is niet te vermaken. Ik moet echt alles uit de kast trekken en dan is het twee minuten leuk voor hij gaat boeven, zijn broer irriteren of wat dan ook. Wat steevast eindigt in dat één van ons moet ingrijpen en hij dus een driftbui krijgt.

Het enige wat echt goed werkt is buiten spelen dus dat doen we vaak en liedjes zingen en boekjes lezen en helpen in het huishouden (dat laatste is dan soms nog wel uitdagend voor mij hahaha) dat doen we dus ook vaak. Maar ik zou hem zo graag wat langer dan 2 minuten bezig houden zodat de oudste ook rustig zijn ding kan doen. Dus peutertips voor Coronatijden hoor ik graag!

Die van ons zijn even uit meen ik (juli 2017). Hij vermaakt zich graag met dieren en autootjes, soms puzzels, leest veel boekjes, speelt graag buiten (trampoline, step, stoepkrijt).

Soms wat spelletjes op de iPad of met broer en zus (van 7 en 5 meedoen).
          Moet wel zeggen dat hij zich heel goed alleen kan vermaken! Kan gerust 1 à 1,5 uur met de dieren/auto’s spelen.

O ja, hij zit ook graag alleen een uur in bad 🙂

smax Ja klopt! Mijn oudste is net zo die vermaakte zich ook op die leeftijd al. Maar de jongste is echt klaar met alles na 2 minuten. Haha nu ik het op schrijf lijkt hij denk ik op mij 😂😂