In Nederland heb ik 4/5 goede vrienden en een hoop kennissen. Helaas door mijn emigratie spreken we elkaar niet genoeg. Elke keer als ik in Nederland ben dan zoeken we elkaar wel op en is het zoals vanouds maar het blijft wel jammer dat we elkaar niet zo vaak kunnen zien.
Hier in FR heb ik meerdere vrienden maar vooral (heel) veel kennissen. Ook zijn er een paar weer geëmigreerd naar andere plekken op de aardbol waardoor we elkaar echt nog maar weinig zien. (2 goede vrienden van mij zitten in Canada, een koppel in Amerika, een vriendin in Zwitserland, enz.) Daarnaast nog een paar vrienden/kennissen in Parijs, en een paar hier in Marseille.
Ik ben heel slecht in vriendschappen onderhouden per telefoon/chat. Ik zie mensen liever face to face. Samen herinneringen bouwen door activiteiten te doen. Elkaar aan kunnen kijken waardoor gesprekken veel waardevoller en diepgaander zijn. Of gewoon ouwehoeren, maar ook dat is leuker als je je tegelijkertijd kunt volvreten in een restaurant ipv via Whatsapp terwijl je op de plee zit 😛