[verwijderd] Manque ik begrijp zo goed wat je zegt over dat het niet verantwoord is. Maar dat maakt het niet makkelijker. Beetje bij beetje zal het slijten maar het zal je altijd bij blijven.
Ik zeg niet dat het in het algemeen niet verantwoord is, he? Ik spreek over mijn eigen situatie.
Mijn kinderwens slijt, maar verandert ook. Ik merk bij mezelf dat ik vaak denk: "Het is goed zo." Ik ben er in aan het groeien. En hoewel ik het pijnlijk vind, sta ik er wel achter. Want wat jij ook al schrijft: De enige garantie die ik wel heb is dat ik een gehandicapte dochter heb die steeds meer hinder van haar ontwikkelingsachterstand ondervindt en haar problemen zullen daardoor alleen maar toenemen.
Ik merk dat ook. Hoe ouder onze zoon wordt, hoe ingewikkelder het leven wordt. Voor hem én voor ons.
Ik ben al twee uur bezig geweest met twijfelen over of ik bovenstaande moest opschrijven. Ik wil je namelijk helemaal niet sturen, maar je lijkt wel te willen weten hoe ik hier insta in míjn leven.
Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat geen enkele situatie hetzelfde is en dat geen enkele keuze goed of fout. Als jij hem gemaakt hebt, is het gewoon DE keuze.
Dat mijn pijn om de onvervulde kinderwens slijt en verandert, betekent niet dat het bij jou ook zo gaat. Dat ik het leven eigenlijk al zwaar genoeg vind zoals het nu is, betekent niet dat jij het niet aan kan om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Dat weet jij alleen. Had je eigenlijk nog een kinderwens, voordat je zwanger raakte?
Daarnaast is het wezenlijk anders om bewust geen kind meer te krijgen binnen een huwelijk en na jarenlang overleg, of voor de keuze te staan om een zwangerschap door te zetten danwel af te breken in jouw situatie.
Kun je het er in je omgeving met iemand over hebben? Heb je vrienden, broer/zus, ouders die dichtbij je staan?