• [verwijderd]

Dat ik dit ooit nog zou zeggen... Ik ben zwanger. Bijna vijf weken.

Zoals veel van jullie weten heb ik twee kinderen waarvan één met een handicap. De zorg voor haar is pittig en ik heb het idee dat ik de jongste nog wel eens tekort doe. Ik ben al zo'n anderhalf jaar uit elkaar met de vader van mijn kinderen maar hij speelt nog wel een hele moeilijke rol in mijn leven. Wel heb ik 24/7 de zorg voor de kinderen maar dit is nergens vastgelegd.

En nu ben ik zwanger zonder officieel een relatie te hebben. Ik had het al wel een hele tijd leuk met iemand die ik al jaren ken. We gedroegen ons alsof we in een relatie zaten maar wilden het niet zo noemen.
We hebben een keer op precies het verkeerde moment seks gehad, binnen 5 uur na het hele gebeuren heb ik een morning after pil genomen en nu ben ik toch nog zwanger geraakt.

Mijn eerste reactie was abortus. Ik heb voor aanstaande dinsdag een afspraak in een abortus kliniek staan. Ik zie zoveel beren op de weg, zoveel onmogelijkheden. Hij wil er volledig voor gaan, hij ziet het helemaal zitten. Wil een gezin met mij en mijn kinderen vormen, alles erop en eraan. We hebben heel veel gepraat de laatste dagen en ik kom vooral tot de conclusie dat dit een onmogelijke kutsituatie is.

Het doel van mijn topic weet ik niet zo goed. Van me af schrijven vooral denk ik. Zijn er überhaupt tips te geven in zo'n situatie..?

Och jee, dat is inderdaad een ingewikkelde situatie.

Ik zie je schrijven: Mijn eerste reactie was abortus. Omdat je in de verleden tijd schrijft, denk ik dat je bent gaan twijfelen, klopt dat?

Je schrijft ook: Hij wil er volledig voor gaan, hij ziet het helemaal zitten. Wil een gezin met mij en mijn kinderen vormen, alles erop en eraan. Je schrijft dat vanuit hem, maar wat zijn jouw eigen gevoelens daarover? Wil je ook een relatie met hem? En wilde je dat ook wel/niet toen je nog niet wist dat je zwanger was?

Tips zullen inderdaad moeilijk zijn (wil je die überhaupt?). Maar als je erover in gesprek blijft, of erover blijft schrijven, krijg je misschien wel je gedachten wat helderder.

• [verwijderd]

Manque dankjewel 🙂

Klopt, ik ben gaan twijfelen. Ik hing eerst als een soort helikopter boven de hele situatie. Ik bekeek het van een afstandje. Maar die helikopter is gezakt en nu komt er gevoel bij kijken. Het helpt ook niet mee dat er langzaamaan kwaaltjes komen.

Ik heb een relatie met hem gewild. Tot ik tot de conclusie kwam dat dat niet haalbaar was op dat moment. Ik wilde (en wil) nog zoveel dingen doen die met een baby erbij weer uitgesteld worden. En daarnaast ben ik juist blij met hoe het nu is, de kinderen (vooral mijn dochter) hebben eindelijk hun rust gevonden in de situatie met hun vader en ik vind het eigenlijk gewoon heel fijn hoe het nu met mij en de kinderen gaat. En dan kom ik aan met zo'n enorme bom die de hele situatie compleet veranderd.

• Manque hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] Dat uitzoomen en als een helikopter boven de situatie hangen ben je waarschijnlijk gewend. Jullie komen uit een heftige periode. Ik kan me de verhalen over je ex nog goed herinneren en die ex maakt ook nog steeds deel uit van jullie leven. Je hebt lange tijd moeten wikken en wegen en afstand nemen van je eigen gevoel om de juiste keuzes voor je ex-partner en voor je kinderen te maken. Dat zal ook niet zomaar over zijn.

En dan ineens zwanger... Ik kan me nog wel herinneren wat dat met mij deed. Ineens waren al mijn prioriteiten anders. Voelt dat voor jou ook zo?

Ik heb een relatie met hem gewild. Tot ik tot de conclusie kwam dat dat niet haalbaar was op dat moment.

Waarom was dat niet haalbaar op dat moment? En denk je dat het nu wel haalbaar is?
      Hoe voelt het voor jou dat hij nu zegt een gezin met je te willen?

• [verwijderd]

Manque ja daar heb je wel gelijk in denk ik. Het is ook een vorm van zelfbescherming volgens mij. Ik weet dat ik kwetsbaar word als ik er echt ik ga zitten. Dus daarom ga ik voor de veilige weg.

Ik moet zeggen dat ik vooral nog in ongeloof zit. Er gaan zoveel dingen door mij heen. Zelfs dingen over tijdens een zwangerschap, rondom de bevalling etc. Terwijl dat mogelijk helemaal niet gaat gebeuren.

Op dat moment was het niet haalbaar omdat hij en ik allebei niet toe waren aan een relatie. Hij zit nog met een boel onverwerkte zaken die zonder twijfel invloed hebben op een relatie. En ik ben er vooral niet aan toe door de invloed van mijn ex op mijn leven. Als ik een relatie zou krijgen dan zal hij er alles aan doen om mijn kinderen "af te pakken". Ik zet het tussen haakjes maar dat is wel hoe het voelt. Uiteindelijk is hij de vader en heeft hij ook het recht om voor zijn kinderen te zorgen maar hij is er niet toe in staat. Ik wil niet eens weten hoe hij reageert in deze situatie. En daarbij ben ik zwanger van iemand die door mijn ex werkelijk gehaat wordt. Deze vriend was er namelijk heel veel voor mij toen het mis ging tussen mijn ex en mij en mijn ex houdt hem verantwoordelijk voor het mislukken van onze relatie.

Het voelt ergens wel heel fijn dat hij dat wil. Ik weet wat ik aan hem heb en andersom. Ik weet dat wij gewaagd zijn aan elkaar maar ook het beste in elkaar naar boven kunnen halen. En voor mijn kinderen zou ik geen betere man kunnen wensen.

[verwijderd] Het klinkt alsof je gevoel heel duidelijk is, maar je ratio er niet mee kunt rijmen. Je voelt het één, maar denkt (beredeneert) het andere. Klopt dat?

Ga je naar die afspraak dinsdag, denk je? Ik neem aan dat je eerst een gesprek hebt en dat je niet gelijk een beslissing hoeft (of zelfs mag) te nemen?

Het lijkt me een hele moeilijke afweging om te maken. Vanwege de onzekerheden voor de toekomst en de nasleep van het recente verleden. Uiteindelijk zal er geen goede of slechte keuze zijn, het is 'gewoon' weer een pad om in te slaan en te gaan bewandelen.

• [verwijderd]

Manque hmm ja. Ergens voel ik dat ik het helemaal niet weg wil halen. Maar hoe moet ik dit doen, wat als ik weer alleen kom te staan, hoeveel schade doe ik mijn kinderen aan als ik deze zwangerschap wel doorzet etc.

Dinsdag kan ik gelijk een behandeling krijgen. De 5 dagen bedenktijd zijn pas van toepassing als je 16 dagen of meer overtijd bent.
            Ik weet echt niet of ik dinsdag ga. Ik vind dat ik moet gaan. Maar ik heb mezelf geprobeerd voor te stellen hoe ik me zou voelen als ik die afspraak vandaag zou hebben staan. En daar word ik al kotsmisselijk van.

[verwijderd] Maar hoe moet ik dit doen, wat als ik weer alleen kom te staan, hoeveel schade doe ik mijn kinderen aan als ik deze zwangerschap wel doorzet etc.

Het lijkt me heel lastig om dit soort vragen voor jezelf te moeten beantwoorden op het moment dat je er middenin zit. Ik gun het je dat je zó dat je hier een beslissing over kunt nemen waar je achter staat. De dilemma's die je de afgelopen jaren gepresenteerd hebt gekregen zijn gigantisch. Je hebt het ene nog niet achter de rug of je moet het volgende alweer het hoofd bieden.

• [verwijderd]

Ik zit stilletjes mee te lezen, wat een ontzettend moeilijke en emotionele situatie. Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen (@Manque doet dit al heel goed en stelt zulke goeie vragen!) maar wil je wel veel sterkte wensen ❤️

• [verwijderd]

Ik denk trouwens wel dat ik deze beslissing vanuit de rationele kant moet maken. Natuurlijk komt er gevoel bij kijken, dat kan bijna niet anders. Maar voor een kind krijgen is er meer nodig dan alleen maar een gevoel.

Ben jij na je zoon nog ongepland zwanger geraakt @Manque? Dat lijk ik uit je eerste reactie te halen. Ik wilde er toen al op in gaan maar ik was zoveel aan het typen dat me dat ontschoten is.

• [verwijderd]

Jullie zijn lief! ♥️

Ik had dit ook gewoon kunnen voorkomen. Gevalletje wie zich brand moet op de blaren zitten. Maar dat maakt het er niet makkelijker op helaas.

• [verwijderd]

Wat ik ook wel vreemd vind van mezelf is dat ik er nog niet eens echt om heb kunnen huilen ofzo. Ik was wel in shock. Maar een echte emotionele reactie heb ik nog niet gehad.

[verwijderd] Nee, ik ben nooit meer ongepland zwanger geraakt. Maar ik heb wel vele lange gesprekken gevoerd met mijn man over onze kinderwens en over wat we doen, mocht ik ooit nog zwanger raken. Hij wil niet meer. Ik wil nog wel, heel graag zelf. Ik kan nog met regelmaat huilen om een onvervulde kinderwens. Maar we hebben heel rationeel besloten dat we geen kind meer laten komen. Het druist tegen mijn gevoel in, maar ik wéét dat ik het kind dat ik nu heb ermee tekort zou doen. En waarschijnlijk ook het kind dat er zou kunnen komen. Dat ik het leven nu al met regelmaat een enorme klus vind die ik amper geklaard krijg. Dus ik kan het niet voor mezelf verantwoorden om nog een kind te krijgen. Mijn verdriet om wat er niet is, is langzaam aan het slijten. Zo gaat dat.

Maar kijk, dat zijn wij. We hebben er echt al jaren opzitten wat betreft dit onderwerp en heel veel gewikt en gewogen. Die 'luxe' heb je in de huidige situatie niet, onze situaties zijn verschillend. En wat ik al eerder zei: ik denk niet dat er een goed of fout is. Het is een pad dat je loopt en dat vertakt. Uiteindelijk leidt het je altijd ergens naartoe. Je kiest niet tussen twee duidelijk uitgetekende eindscenario's.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Manque ik begrijp zo goed wat je zegt over dat het niet verantwoord is. Maar dat maakt het niet makkelijker. Beetje bij beetje zal het slijten maar het zal je altijd bij blijven.

Ik denk dat ik, vanuit mijn kinderen gezien, er alleen maar voor kan kiezen om de zwangerschap te beëindigen. Mijn zoon is stapelgek op zijn zus. Maar gisteren kreeg hij uit het niets weer zo'n harde klap van haar. "Weer" want dat gebeurd vaker. En dat probeer ik te voorkomen maar ik kan gewoon niet overal tegelijk zijn. Op die momenten is het voor mij heel duidelijk dat hier niet nog een kind bij moet komen. Op latere leeftijd zou het een aanvulling kunnen zijn voor mijn zoon, ervan uitgaande dat de derde ook gezond is. Maar die garantie heb je niet. De enige garantie die ik wel heb is dat ik een gehandicapte dochter heb die steeds meer hinder van haar ontwikkelingsachterstand ondervindt en haar problemen zullen daardoor alleen maar toenemen.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

[verwijderd] Echt een zinnige aanvulling heb ik niet, maar wilde je wel laten weten dat ik aan je denk.
                    Weet dat er geen goed of fout is, wat je ook besluit. Dat de keuze die je maakt past bij Dit moment in je leven. Veel sterkte met het doorhakken van die moeilijke knoop, knuff. 💜

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Heel veel sterkte met het maken van je keuze. Wat [verwijderd] al zegt, je maakt een keuze die past bij dit moment van je leven, er is geen goed of fout. Ik weet niet wat je zwaarder zou moeten laten wegen, verstand of gevoel. Ik hoop dat de invloed van je ex geen doorslaggevende factor hoeft te zijn. Liefs.

[verwijderd] Ik denk dat ik, vanuit mijn kinderen gezien, er alleen maar voor kan kiezen om de zwangerschap te beëindigen. Mijn zoon is stapelgek op zijn zus. Maar gisteren kreeg hij uit het niets weer zo'n harde klap van haar. "Weer" want dat gebeurd vaker. En dat probeer ik te voorkomen maar ik kan gewoon niet overal tegelijk zijn. Op die momenten is het voor mij heel duidelijk dat hier niet nog een kind bij moet komen.

Ik denk dat hier je gevoel en ratio heel dicht bij elkaar komen. Voor mij spreken ze hier allebei hetzelfde uit. Wat niet wil zeggen dat dit de enige weg is die je kunt bewandelen. Wellicht zijn er voor de andere weg ook wel punten waarop ratio en gevoel elkaar vinden. Sterkte!

[verwijderd] Manque ik begrijp zo goed wat je zegt over dat het niet verantwoord is. Maar dat maakt het niet makkelijker. Beetje bij beetje zal het slijten maar het zal je altijd bij blijven.

Ik zeg niet dat het in het algemeen niet verantwoord is, he? Ik spreek over mijn eigen situatie.

Mijn kinderwens slijt, maar verandert ook. Ik merk bij mezelf dat ik vaak denk: "Het is goed zo." Ik ben er in aan het groeien. En hoewel ik het pijnlijk vind, sta ik er wel achter. Want wat jij ook al schrijft: De enige garantie die ik wel heb is dat ik een gehandicapte dochter heb die steeds meer hinder van haar ontwikkelingsachterstand ondervindt en haar problemen zullen daardoor alleen maar toenemen.
                      Ik merk dat ook. Hoe ouder onze zoon wordt, hoe ingewikkelder het leven wordt. Voor hem én voor ons.

Ik ben al twee uur bezig geweest met twijfelen over of ik bovenstaande moest opschrijven. Ik wil je namelijk helemaal niet sturen, maar je lijkt wel te willen weten hoe ik hier insta in míjn leven.

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat geen enkele situatie hetzelfde is en dat geen enkele keuze goed of fout. Als jij hem gemaakt hebt, is het gewoon DE keuze.

Dat mijn pijn om de onvervulde kinderwens slijt en verandert, betekent niet dat het bij jou ook zo gaat. Dat ik het leven eigenlijk al zwaar genoeg vind zoals het nu is, betekent niet dat jij het niet aan kan om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Dat weet jij alleen. Had je eigenlijk nog een kinderwens, voordat je zwanger raakte?

Daarnaast is het wezenlijk anders om bewust geen kind meer te krijgen binnen een huwelijk en na jarenlang overleg, of voor de keuze te staan om een zwangerschap door te zetten danwel af te breken in jouw situatie.

Kun je het er in je omgeving met iemand over hebben? Heb je vrienden, broer/zus, ouders die dichtbij je staan?

• [verwijderd]

Het doet me goed dat jullie zo reageren, zo betrokken, zo lief en zonder oordeel. Dankjulliewel daarvoor♥️

Het is hoe dan ook een moeilijke keuze en het gevolg daarvan zal ik mijn leven lang bij mij dragen. Ook als ik het wel laat beëindigen. Maar ik weet ook dat ik bij beide opties wel een manier zal vinden om ermee om te gaan.

Ik heb geprobeerd mijn ex een beetje los te laten in het verhaal. Mijn dochter is dan nog wel de grootste factor in het hele verhaal.

Manque ik weet dat je dat niet zegt. Dat begrijp ik 😉 maar ik snap wel wat je zegt over jullie situatie en het is iets wat ik herken in mijn situatie. Het gaat er hier ook om of ik de verantwoordelijkheid van een derde wel kan en wil dragen ten opzichte van mijn andere kinderen maar ook ten opzichte van mezelf. Want als ik het niet aan kan dan stort de boel hier gewoon in.

Ik had altijd de wens voor twee kinderen. Toen ik mijn dochter kreeg beperkte dat zich al gauw tot één kind. Mijn ex wilde graag een tweede en daar ben ik uiteindelijk ook in gegroeid. Na mijn tweede had ik heel snel het gevoel dat ik dit nog een keer wilde. Maar dat gevoel is uiteindelijk weer minder geworden en overgegaan in een 'ik zie wel hoe het loopt'. Dus het is geen keiharde nee maar ook geen volmondige ja.

Ik vind het overigens fijn dat jij het gewoon zo opschrijft. Twijfel daar niet over.

Ik heb het er met twee vriendinnen over gehad. Waaronder @Schuurpapier. Zij staat lijnrecht tegenover die vriend van mij maar ik kan mijn verhaal en twijfels wel kwijt bij haar. Met mijn familie heb ik helaas geen band waarin ik dit zou kunnen bespreken.

Misschien heb je het ergens al geschreven en heb ik erover heen gelezen, maar heeft je vriend kinderen?