Trees Ik ga morgen op vakantie en moet van alles doen, want anders was ik er nu in gedoken.
Ja hier ook al teveel in vakantiemodus. Maar ik onthoud 'm voor later want het is wel echt een interessant onderwerp.
Trees Klinkt voor mij niet logisch, maar ik kan dit niet onderbouwen, dus neem het met een korreltje zout.
Ik ook niet, maar mijn neurokennis schiet hierin ook echt tekort. Ook zo'n vraag die ik onthoud voor een later moment.
Trees Weet jij wat verschil in effect precies is?
Volgens mij idd door de dopaminerge werking. Een snelle google search levert dit op:
_"However, in people with ADHD, cocaine may have a calming effect, as it increases dopaminergic transmission, which is dysfunctional in ADHD. Dopamine is a neurotransmitter involved in pleasure, motivation, and learning. Cocaine may, therefore, help people with ADHD manage symptoms of impulsivity, restlessness, and inattentiveness.
The drug affects certain brain structures, including the:
accumbens and ventral pallidum, which form the reward system
amygdala and hippocampus, which are responsible for working memory
orbitofrontal and subcallosal cortices, which play a role in volition
prefrontal cortex and cingulate gyrus, which are important for executive control
It inhibits the reuptake of dopamine, norepinephrine, and serotonin, meaning that more of these “pleasure chemicals” remain circulating in the blood.
The effects in people without ADHD include increased arousal, euphoria, and increased vigilance and alertness. However, individuals with ADHD may experience relief from the executive and behavioral dysfunctions that occur with the condition."_
Misschien dan toch (deels) het "zelfde effectgrootte, ander startpunt" verhaal. De tekorten worden gecompenseerd waardoor de uitwerking "overzicht en rust" is. Zit je al op die baseline en gooi je er nog een dosis stimulantia tegenaan, schiet je door het dak (aldus mijn lekensamenvatting haha). Het grijpt via diverse gebieden in op executieve functies die dan (tijdelijk) verbeteren. Idd zelfmedicatie dan. Leuk dit. 🙂
Het verschil met ADHD medicatie zit 'm dan denk ik in de dosering? Cocaine is natuurlijk anders in samenstelling en minder goed af te stemmen op de drempelwaarde waarboven iemand door t dak schiet. Een kleine dosis methylfenidaat kan dan een student zonder adhd ook verder helpen, cocaine is too much voor de niet-adhd'er...? (ik denk hardop, geen idee of t hout snijdt...)
Trees Ik ben wel heel benieuwd wat zijn ervaring is, maar ik weet niet of ik hem trigger als ik hier vragen over ga stellen.
Altijd lastig. Stiekem wel benieuwd... Mocht je hem ooit hierover spreken en het blijkt gepast... 😉 Onwijs knap trouwens, na zo lang verslaafd te zijn geweest!
Trees Sowieso denk ik dan nog deels relevant.
Denk heel relevant! Stuur me anders even per pb je email. Volgens mij kan je 'm op de mijne nog een paar dagen kijken. Scheelt weer kosten.