Pimpelmeesje als je last van bijwerkingen hebt, kan het wel verstandig zijn om op te bouwen. Van methylfenidaat weet ik het opbouwschema niet meer, maar ik heb vroeger zeker weten wel opgebouwd.
Met Dex was mijn uiteindelijke doel 3x7.5mg. Vrij standaard dosering voor vrouwen. Vanuit daar wordt het of zo gelaten of individueel aangepast naar een hogere dosering of 4x per dag enz. Afhankelijk van je stofwisseling, gewicht enz.
(In de praktijk gebruik ik trouwens alleen in de ochtend 1x7.5mg of 1x10mg en heb daardoor echt een kast vol Dex liggen 😬).
Met Dex ben ik begonnen met 1x daags 2,5mg, vervolgens 2x daags 2.5, dan 3x2.5mg, daarna 1x5 + 2x2.5 enz. In principe elke dosering minimaal 5 dagen. Behalve als ik bijwerkingen kreeg langer dan 5 dagen. Dit is echt een mega traag opbouwschema. Vorig jaar moest ik elke nieuwe dosering zelfs 2 weken aanhouden, maar het resultaat was wel geen enkele noemenswaardige bijwerking.
Ik geloof dat standaard het opbouwen in 2 weken was tot 3x7.5mg dex, maar daar ging mijn slaap niet goed op. Ik sliep gewoon niet meer en zag nog net geen kaboutertjes door ernstig slaaptekort 🤪. Er staat mij ergens iets van bij dat ik toen startte met 3x5mg, vervolgens was het plan 1x7.5 + 2x5 daarna 2X7.5 +1x5 en toen 3x7.5. Bij 3x5 sliep ik al niet meer en na 72 uur wakker zijn, hebben we het al terug geschroefd naar 1x 2.5mg om te starten. Qua effect merk je daar echt niks van, maar is echt om je lijf te laten wennen.