Trees ja ik was wel een beetje perplex van de eerste uitslag 😬 ik was ook wel gespannen en ik kreeg echt error, maar 99%....
En ik scoorde dus ook heel hoog op het hyper terwijl ik mezelf totaal niet hyper vind

Ik ben echt mega benieuwd hoe het gaat de komende tijd met medicatie

Pimpelmeesje ik vond zelf de uitslag wel heel erg interessant. Mijn hyperactiviteit was echt dramatisch. Jouw voormeting was mijn nameting en mijn voormeting was om te huilen. Nameting was nog steeds 99e percentiel, maar bij de voormeting had ik de top 5 gehaald van de 10.000 mensen uit de normggroep en niet in positieve zin 😝.

Mijn andere metingen waren nog niet eens zo slecht. Stuk beter dan die van jou. In de scatterplot zag je heel mooi hoe ik compenseerde. Een paar redelijke goede scores, steeds slechter wordend tot beroerde scores, dan haalde ik mijzelf er weer bij en zag je hetzelfde patroon enz. Gemiddeld genomen was dit wel iets slechter dan je zou verwachten, maar niet super dramatisch.

Dit was wel wat ik herkende. Continue mijzelf erbij moeten halen en dat dit energie vreet. Na de test was ik ook echt af en dat was precies de vermoeidheid die ik al mijn hele leven herkende. Ik vond het echt heel inzichtgevend. Mijn eerste adhd onderzoek 20 jaar geleden bestond enkel uit wat vraaggesprekken, maar niet dit soort testen. Ik vond het echt een meerwaarde om het verschil met en zonder medicatie te zien. Met medicatie scoorde ik zelfs wat beter dan gemiddeld op concentratie. Impulsiviteit werd ook gemiddeld. Hyperactiviteit hebben we het niet over, maar ik weet als ik heel erg hard mijn best doe om iets goed te doen dat ik drukker word. Bewegen helpt mij bij het focussen. Ik studeerde vroeger al vaak lopend met een boek ik mijn hand 😅.

Begin je trouwens met dexafetamine of methylfenidaat?

Pimpelmeesje Wat fijn dat er een werkdiagnose is en je in ieder geval kan starten met een proefbehandeling!

Ik ken die testjes niet, maar jeetje zeg, wat een verschil!

Trees Begin je trouwens met dexafetamine of methylfenidaat?

Methylfenidaat, begin met 3x 15mg kortwerkend.

Koekie83 ik kende het ook niet, maar het is de QBtest. Meet de 3 kenmerken van adhd dmv een computertest en opname van bewegingen. Dat laatste had ik zelf (heel dom) niet door.

Ik had net een artikel gelezen over oogbewegingen (oa joint attention) van kinderen met ontwikkelingsstoornissen en dacht dat het hier mee te maken had. Je krijgt dus een band om je hoofd met een soort bewegingsmelder en een camera tegenover je (als ik het mij goed herinner, iig iets op je voorhoofd). Ik dacht dus dat ze daarmee ging checken of mijn ogen wel op het beeldscherm gericht bleven oftewel dat het ook een aandachtstaak was. Ik was ervan overtuigd dat ik dat echt super goed had gedaan 🤣.

Ik ben zo ongelooflijke irritante streber, die het echt super goed wilde doen en had echt alles gegeven. Ik was echt kapot. Na de diagnose doe je dezelfde test met medicatie en dan hoef je plotseling helemaal niet meer zo hard je best te en heb je gewoon nog energie over. Ik heb toen echt staan janken van blijdschap. Dit effect had ik vroeger met methylfenidaat helemaal niet zo sterk en dat op een vrij lage dosering Dex.

Maar dan moet je dus 'verplicht' medicatie nemen voor deze test?

Ik heb ook niet zo'n test gehad. Alleen vragenlijsten en gesprekken.

Marshmallow Maar dan moet je dus 'verplicht' medicatie nemen voor deze test?

Uiteraard alleen als je medicatie wilt proberen na het krijgen van de diagnose. Voor de diagnose doe je de test zonder medicatie. Als je de diagnose krijgt, dan neem je eenmalig medicatie onder hun begeleiding om te kijken of het meerwaarde voor je heeft.

Zover ik weet maakt enkel adhdcentraal gebruik van de qbtest (iig dat was 6 jaar geleden zo). Dat is de reden waarom ik toen zelf voor hen heb gekozen.

Marshmallow nee je hebt de test idd voor de medicatie, en daarna vroeg hij of ik de medicatie wilde proberen, op een manier die alle ruimte liet om nee te zeggen 🙂
            Ook daarna vroeg hij of ik er eerst een weekendje over na wilde denken of dat ik de medicatie voorgeschreven wilde hebben
            Ik vind het echt zulke lieve mensen daar.

Trees Hmm interessant. Ik had laatst toevallig twee clienten doorverwezen voor ADHD onderzoek, eentje naar ADHD centraal en eentje naar een vergelijkbare instelling maar dan wat kleinschaliger. Bij ADHD centraal werd inderdaad deze test gedaan in aanvulling op de DIVA enz. Bij de andere niet, ik meen dat ze daar alleen de DIVA deden. Het viel me op dat degene die van ADHD centraal terug kwam, al zoveel meer 'bagage' had terwijl ze enkel het diagnostische traject achter de rug had. Alsof ze al een hele PE cursus had gehad. Misschien had die test daar ook wel mee te maken.

Ik was wat sceptisch over de metingen (meer vanuit onwetendheid dan omwille van de inhoud) maar als ik het zo zie en er over lees heeft het wel echt meerwaarde. Ook dus voor een client die heel visueel inzage krijgt in eigen functioneren. Leuk om te lezen.

Trees Ik heb toen echt staan janken van blijdschap.

Kan me voorstellen. Moet een enorme opluchting zijn geweest! Wel hilarisch hoe streberig je er dan in gaat en dat er dan iets anders gemeten wordt dan waar je je op denkt te storten. Zou ook echt wat voor mij zijn haha.

@Trees weet jij hoe dat zit met doseringen? Een lage dosering psychostimulantia helpt ons immers allemaal enigszins. Neem aan dat daarvoor gecorrigeerd is bij de nameting, maar vroeg me toch af vanaf wanneer je effect mag verwachten dat 'adhd eigen' is. Als je snapt wat ik bedoel.

@Pimpelmeesje Hoop dat het goed effect gaat geven! Erg benieuwd!

• Trees hebben hierop gereageerd.

Koekie83 weet jij hoe dat zit met doseringen? Een lage dosering psychostimulantia helpt ons immers allemaal enigszins. Neem aan dat daarvoor gecorrigeerd is bij de nameting, maar vroeg me toch af vanaf wanneer je effect mag verwachten dat 'adhd eigen' is.

Wat betreft de qbtest is er uiteraard een goed gekozen normgroep. Ik heb het toen uitgezocht in 2018 en dat was toen al een vrij forse normgroep. Wat ik mij kan herinneren was de normgroep gebaseerd op de test maken zonder medicatie.

De test maken met medicatie wordt niet gedaan ter ondersteuning van de diagnose, want je hebt dan al een diagnose gekregen. Corrigeren hierop lijkt mij dan niet nodig? Het doel is om uit te zoeken of iemand met de diagnose baat heeft bij medicatie, of uitzoeken welke dosering optimaal is of bij mensen die aangeven dat medicatie niet meer werkt of dit echt klopt. Dit laatste komt regelmatig voor. In het begin kun je met name bij Dex een hele lichte high ervaren en dat dooft uit. Soms denken dat mensen dat de medicatie niet meer werkt, maar deze werkt vaak nog prima. Alleen je voelt niet meer dat het begint te werken zoals in het begin.

Los hiervan ik weet niet of er ook een normggroep bestaat voor de qbtest voor mensen met en zonder adhd op medicatie. Dan zou je kunnen corrigeren. Lijkt mij wel een hele interessante vraag in het algemeen (ik ben er ook wel benieuwd naar), maar ik denk voor de individuele toepassing minder?

Ik vraag mij trouwens nu af of het gemiddelde effect gewoon niet hetzelfde is van de medicatie voor mensen met en zonder adhd? Zou het verschil niet zitten in mensen zonder adhd hebben zonder medicatie gemiddelde scores en met medicatie scoren ze bovengemiddeld goed? Terwijl degene met adhd van bovengemiddeld ‘slecht’ naar gemiddelde scores gaan? Effectgrootte is hetzelfde, maar beiden hebben een ander startpunt?

Trees De test maken met medicatie wordt niet gedaan ter ondersteuning van de diagnose, want je hebt dan al een diagnose gekregen.

Ah, ik dacht dat de test ook werd ingezet als extra diagnostisch middel. Dan is corrigeren idd niet nodig want je hebt een andere uitkomstmaat. Ik snap 'm... 🙂

Trees Lijkt mij wel een hele interessante vraag in het algemeen (ik ben er ook wel benieuwd naar), maar ik denk voor de individuele toepassing minder?

Ik ben hier ook benieuwd naar! Het zou mi veel inzicht geven in cognitief functioneren en onderlinge verschillen bij wel/geen ADHD en wel/geen medicatie. Maar als de test primair bedoeld is voor individuele toepassing dan zal dat inderdaad niet onderzocht zijn. Al kan ik me niet voorstellen dat de vraag niet in andere vorm al eens onderzocht is?

Trees Effectgrootte is hetzelfde, maar beiden hebben een ander startpunt?

Ik dacht net hetzelfde. Aan de andere kant: als je als niet ADHD'er aan de coke gaat, heeft dat toch echt een ander effect dan als je wel ADHD hebt... Interessant. Ik moet me hier echt eens meer in gaan verdiepen...

Voor de geinteresseerden: er staat op de website van het landelijk kennisnetwerk psychiatrie en hoogbegaafdheid een heel leuk webinar over ADHD en HB. Een van de weinige webinars waarvan ik vind dat het recht doet aan beide groepen en nog echt informatief is ook... Overigens ook leuk als er geen HB speelt.

Koekie83 Al kan ik me niet voorstellen dat de vraag niet in andere vorm al eens onderzocht is?

Kan ik mij ook niet voorstellen. Ik ga morgen op vakantie en moet van alles doen, want anders was ik er nu in gedoken.

Ik zat nog wel te denken dat de alternatieve hypothese dan zou moeten zijn dat de hersenen van mensen adhd structureel anders reageren op medicatie. Iig de middelen die de bloed-hersenbarriere passeren, maar waarom? Er zijn op scans anatomische verschillen gevonden in bepaalde hersenstructuren tussen mensen met en zonder adhd (met de kritische noot dat het om verschillen op groepsniveau gaat en dat onderzoek met name bij kinderen of mannen is uitgevoerd). Zou bijv een iets kleinere amygdala of basale ganglia verschil van werking kunnen verklaring? Klinkt voor mij niet logisch, maar ik kan dit niet onderbouwen, dus neem het met een korreltje zout.

Koekie83 Aan de andere kant: als je als niet ADHD'er aan de coke gaat, heeft dat toch echt een ander effect dan als je wel ADHD hebt...

Dat vind ik wel een interessante. Weet jij wat verschil in effect precies is? Ik weet wel dat er sneller sprake is van verslavingsgevoeligheid en dat zou verklaart kunnen worden door het relatieve tekort aan dopamine bij adhd. Dan is coke een vorm van zelfmedicatie. Ik heb een oom met forse adhd met een verleden van jarenlange cokeverslaving. Hij is na 30 jaar verslaving sinds een jaar clean. Ik ben wel heel benieuwd wat zijn ervaring is, maar ik weet niet of ik hem trigger als ik hier vragen over ga stellen.

Koekie83 landelijk kennisnetwerk psychiatrie en hoogbegaafdheid een heel leuk webinar over ADHD en HB.

Interessant! Deze wil ik zeker kijken. Al weet ik niet of ik wel of niet hb ben, ik ben (of was het iig - heb nu uiteraard een fors disharmonisch profiel) zeker bovengemiddeld qua intelligentie. Sowieso denk ik dan nog deels relevant.

Trees Ik ga morgen op vakantie en moet van alles doen, want anders was ik er nu in gedoken.

Ja hier ook al teveel in vakantiemodus. Maar ik onthoud 'm voor later want het is wel echt een interessant onderwerp.

Trees Klinkt voor mij niet logisch, maar ik kan dit niet onderbouwen, dus neem het met een korreltje zout.

Ik ook niet, maar mijn neurokennis schiet hierin ook echt tekort. Ook zo'n vraag die ik onthoud voor een later moment.

Trees Weet jij wat verschil in effect precies is?

Volgens mij idd door de dopaminerge werking. Een snelle google search levert dit op:

_"However, in people with ADHD, cocaine may have a calming effect, as it increases dopaminergic transmission, which is dysfunctional in ADHD. Dopamine is a neurotransmitter involved in pleasure, motivation, and learning. Cocaine may, therefore, help people with ADHD manage symptoms of impulsivity, restlessness, and inattentiveness.

The drug affects certain brain structures, including the:

accumbens and ventral pallidum, which form the reward system
                      amygdala and hippocampus, which are responsible for working memory
                      orbitofrontal and subcallosal cortices, which play a role in volition
                      prefrontal cortex and cingulate gyrus, which are important for executive control
                      It inhibits the reuptake of dopamine, norepinephrine, and serotonin, meaning that more of these “pleasure chemicals” remain circulating in the blood.

The effects in people without ADHD include increased arousal, euphoria, and increased vigilance and alertness. However, individuals with ADHD may experience relief from the executive and behavioral dysfunctions that occur with the condition."_

Misschien dan toch (deels) het "zelfde effectgrootte, ander startpunt" verhaal. De tekorten worden gecompenseerd waardoor de uitwerking "overzicht en rust" is. Zit je al op die baseline en gooi je er nog een dosis stimulantia tegenaan, schiet je door het dak (aldus mijn lekensamenvatting haha). Het grijpt via diverse gebieden in op executieve functies die dan (tijdelijk) verbeteren. Idd zelfmedicatie dan. Leuk dit. 🙂
                      Het verschil met ADHD medicatie zit 'm dan denk ik in de dosering? Cocaine is natuurlijk anders in samenstelling en minder goed af te stemmen op de drempelwaarde waarboven iemand door t dak schiet. Een kleine dosis methylfenidaat kan dan een student zonder adhd ook verder helpen, cocaine is too much voor de niet-adhd'er...? (ik denk hardop, geen idee of t hout snijdt...)

Trees Ik ben wel heel benieuwd wat zijn ervaring is, maar ik weet niet of ik hem trigger als ik hier vragen over ga stellen.

Altijd lastig. Stiekem wel benieuwd... Mocht je hem ooit hierover spreken en het blijkt gepast... 😉 Onwijs knap trouwens, na zo lang verslaafd te zijn geweest!

Trees Sowieso denk ik dan nog deels relevant.

Denk heel relevant! Stuur me anders even per pb je email. Volgens mij kan je 'm op de mijne nog een paar dagen kijken. Scheelt weer kosten.

Koekie83 Voor de geinteresseerden: er staat op de website van het landelijk kennisnetwerk psychiatrie en hoogbegaafdheid een heel leuk webinar over ADHD en HB. Een van de weinige webinars waarvan ik vind dat het recht doet aan beide groepen en nog echt informatief is ook... Overigens ook leuk als er geen HB speelt.

Thanks! Ik ga deze kijken. Ook voor mijn oudste interessant denk ik

Koekie83 ik wil de hele dag al reageren, want ik vind dit een super leuk gesprek, maar er vliegt van alles tussendoor ivm vakantie morgenochtend. Sorry dat het nu even niet lukt!

Trees No worries! Lekker op vakantie en we kletsen daarna gewoon verder! 🙂
                            Geniet er van!

Trees Mijn hyperactiviteit was echt dramatisch. Jouw voormeting was mijn nameting en mijn voormeting was om te huilen. Nameting was nog steeds 99e percentiel, maar bij de voormeting had ik de top 5 gehaald van de 10.000 mensen uit de normggroep en niet in positieve zin 😝.

Hahahahaha wij scoorden dan vrijwel hetzelfde voor en na!! 😂😎😎

8 dagen later

Ik heb de medicatie even uitgesteld aangezien ik mij wat ziek voelde en ik dus niet wist wat ik daardoor voelde en wat van de medicatie.

Sinds gister weer begonnen en toch een gekke uitwerking. Het voelt echt als een spierverslapper; mijn armen en benen voelen zwaar, zelfs ademen voelt alsof het meer moeite kost.

Heb ook 1 dag dex geprobeerd, maar daar voelde ik mij helemaal zwaar van. Dat was wel op een 30+ graden dag dus ik voelde mij sowieso beroerd.

Ik denk dat ik t nu een paar dagen achter elkaar probeer, kijken hoe het dan gaat. Maar het is toch raar? Google brengt mij ook nergens.