1981mama ik denk dus echt dat dit soort lijstjes niet meewerken aan het beeld van adhd. Ik lees bijv. gebrek aan doorzettingsvermogen, conflicten met leeftijdgenoten en dan gaan mijn haren rijzen. Ik vind het echt onterechte stempels met het gevaar op
self fullfilling prophecy of onterechte zelfdiagnoses. Vandaar dat ik ook fel reageer op het feit dat emotieregulatieprobleem hier ook in zou thuis passen.
Feit is dat je met adhd een grotere kans hebt op sommige problemen, maar zo worden dit lijstjes over het algemeen niet geïnterpreteerd. Voor de gemiddelde leek is dit de waarheid en als Pietje conflicten heeft met leeftijdsgenoten, ligt dat aan zijn adhd zonder dat er kritisch gekeken wordt naar mogelijke andere oorzaken. Het ligt sowieso niet aan de ander, want die hebben geen etiketje. Voor je het weet gaat Pietje zich ook maar zo gedragen, want het ligt immers altijd aan hem. Ik kan mij hier echt enorm over frustreren. Een van de redenen waarom ik niet meer met kinderen werk, want dan was ik degene die Pietje weer moest verdedigen tegenover een leerkracht met oogkleppen op.
Bij volwassenen idem. Ooit was ik er open over, maar ik werd heel moe van opmerkingen zoals ‘jij hebt geen adhd, want je bent heel sociaal’ of ‘je hebt anders nooit ruzie’ of ‘je kan anders wel een uur op een stoel zitten’ of ‘je bent geen jongen’. Nee joh ik ben een of andere idioot en stiekem man, die zeer asociaal de hele dag door de kamer springt en iedereen uit scheldt.
Goed dit is dus wel flinke frustratie, maar na bijna 20 jaar de diagnose te hebben, ben ik nogal flauw van de domme opmerkingen. Heeft dus niks met jouw te maken, maar echt in het algemeen.