[verwijderd] CGT is dus wel bewezen effectief bij gas 😬. Na de psycho-educatie ligt dan de nadruk op exposure, applied relaxation en cognitieve therapie. Bij het laatste wordt er gewerkt met de gedachte over het piekeren en het piekeren over het piekeren, waarbij piekeren wordt gezien als gedrag. Ik vind het persoonlijk echt een draak van een protocol.
In overleg met cliënten bied ik ze vaak ook de optie ACT aan (resultaten zijn positief, maar nog lang niet zo uitgebreid onderzocht als traditionele CGT ). Momenteel ben ik mij aan het verdiepen in positieve CGT. Dit is erg nieuw, maar misschien ook wel interessant.
Daarbij is mijn ervaring dat de diagnostiek van gas best lastig is. Het wordt vaak te snel en onterecht gesteld. Echte pure gas zie ik helemaal niet zo vaak. Of er ligt wat onder, of het is een kenmerk van een andere stoornis of er is sprake van (kenmerken) van een persoonlijkheidsstoornis. Dit is echt puur mijn eigen ervaring. Ik baseer dit niet op uitgebreid onderzoek of iets dergelijks. Mogelijk verklaard dit wel
waarom de behandeling van gas vaak stroef verloopt in de praktijk. Bij onderzoek wordt er vaak veel breder gescreend en zijn er vaak veel meer exclusie criteria.