Daarnaast vraag ik me trouwens nog steeds af waarom het met die andere opleidingen niet gelukt is. Als je 5 keer iets kiest, wat het dan toch niet blijkt te zijn, vraag ik me af of er niet meer speelt. Mijn broertje is met 3 opleidingen gestart en heeft er niet een afgemaakt. Ik vind echter nog steeds dat alledrie de opleidingen (en ook bijbehorende werkvelden) zeker bij hem passen. Hij zat echter totaal niet goed in zijn vel (depressie) waardoor ik hem überhaupt niet in staat achtte iets af te maken. Een opleiding afmaken vraagt dat je je langere tijd blijft inzetten voor iets, ook als het (even) minder leuk, moeilijk of makkelijk is en als je je doel (wat ga ik ermee doen?) even niet meer kunt zien. Kan het zijn dat er bij jou iets anders speelt, waardoor het je niet lukt om een opleiding af te maken? Want als er verder de afgelopen 5 jaar niks was en het op alle andere gebieden van je leven gewoon goed met je ging, dan heb je dus 5 keer de verkeerde opleiding gekozen. Dan ken je jezelf wel erg slecht. En dan zou dat het punt zijn waarop ik zou beginnen: begeleiding zoeken bij jezelf leren kennen. Maar eerlijk gezegd kan ik me dat bijna niet voorstellen, dat alle vijf de opleiding echt slechte keuzes waren.