Mijn man heeft 4 studies gedaan en niks afgemaakt. Het is geen persoon voor de boeken. Hij wordt er zelfs diep ongelukkig van. Hij is hartstikke slim en weet zich veel eigen te maken, maar hij moet het vooral leren door te doen. Hij heeft een prima baan met een goed loon. Als hij wil kan hij direct starten met een opleiding betaald door de baas, maar hij wil echt niet.
Het is lastig want enerzijds zit hij nu vast in een gouden kooi (hij komt zonder diploma’s nergens aan de bak met dit loon en deze voorwaarden). Aan de andere kant is het volgen van een opleiding voor hem echt een martelgang.
Wat je ook kiest, beide keuzes hebben voor- en nadelen. Wat hij nu wel heel erg merkt, is dat op zijn leeftijd de keuze om wel een opleiding te gaan volgen praktisch gezien heel erg lastig is. Hypotheek, kinderen met als gevolg te weinig tijd en veel verantwoordelijkheden maken het moeilijk.
Ik kan je niet vertellen wat je moet doen. Er is denk ik geen pasklaar antwoord, maar uiteindelijk zou ik je eigen geluk op korte en lange termijn het zwaarst laten wegen. Wat ik wel lees in je verhaal dat je nu vooral ook een opleiding doet op een bepaald niveau ‘om te bewijzen dat je het kan’. Behalve dat je hiermee jezelf vreselijk onder druk zet, denk ik dat je een opleiding moet doen in iets wat je leuk vindt, ongeacht het niveau.