Sevenof9 zo herken ik het ook π
Informatie is ook zo makkelijk te vinden he, ik verlies me daar ook wel eens in. Ik heb dat maar soms, niet zo vaak als jij, denk ik. Maar dat lijkt me eerder een milde obsessie of fascinatie.
Ik denk dat een hyperfocus een staat van zijn is (afgaande op de letterlijke betekenis van het woord en wat ik er nu over gelezen heb) waarbij je jezelf zodanig focust op de activiteit dat jegeen achting meer hebt voor de omgeving en je niet afgeleid kunt worden. Zoals sommige mensen als ze aan het gamen zijn bijvoorbeeld, die dan helemaal niet doorhebben dat er tegen ze gepraat wordt. Ik heb dat wel eens als ik in mijn atelier zit en ik niet merk dat er iemand de tuin inkomt en vervolgens schrik ik me het leplazarus als mijn man ineens hallo zegt.
Stoppen met een onderwerp en er de volgende dag mee verder gaan en er ook onder werktijd aan denken klinkt niet als een hyperfocus. Dat herken ik namelijk wel, maar ik zou dat eerder omschrijven als een obsessie die me afleidt van de andere dingen die ik zou moeten doen. Eigenlijk net zoals een verliefdheid, waarbij de gedachten steeds teruggaan naar 1 persoon.