Ik ken het deels. Er zijn een paar onderwerpen waarin ik al heel lang erg geïnteresseerd ben en daar moet ik alles over weten. Vooral het moeten is vervelend. De wereld kan om mij heen vergaan, maar je mag mij niet storen. Gelukkig voor mij zijn dat grotendeels werkgerelateerde onderwerpen, zodat ik het direct kan toepassen. Verder kunnen het ook losse onderwerpen zijn. Stom voorbeeld, maar ik had een nieuwe winterjas nodig. Vervolgens ga ik daar avonden lang een soort studie van maken. Elke keer zeg ik tegen mijzelf, koop nu gewoon maar een jas, maar ik kan het niet loslaten. Ik blijf maar informatie opzoeken over het materiaal, de technische aspecten, het productieproces etc. Het boeit mij niet eens en toch moet ik het doen 😬. ik weet echter niet of dit hyperfocus is, of meer de angst om een verkeerde keuze te maken. Of hyperfocus als gevolg van de angst om een verkeerde keuze te maken? Als ik bijv. nieuwe ski’s nodig heb, gaat daar eerst ook wekenlang durend onderzoek aan vooraf 🙈. Zwaar vermoeiend vind ik zelf.
Daarentegen kan ik verdorie niet eens normaal een verslag tikken, zonder elke minuut iets anders te doen. Ontzettend tegenstrijdig vind ik. Ik heb niet echt een oplossing. Mijn man remt mij als hij ziet dat ik er heel veel last van heb.