Ja, ik heb dat ook. Lijkt me onwaarschijnlijk dat mensen het helemaal niet hebben. Er zijn zoveel stereotyperingen om ons heen. In de geschiedenis natuurlijk, maar ook heel veel in comedy, in boeken en films, reclames, overal eigenlijk wel. Je krijgt ontzettend veel signalen binnen, bewust en onbewust, over bevolkingsgroepen, 'typische' mannen- en vrouwendingen, intelligentie, gewicht, kleding, levensbeschouwing. Het zou raar zijn als dat alles aan je voorbij gaat en je compleet blanco in ieder intermenselijk contact staat. Het heeft ook een functie, dat je die signalen oppikt en er patronen in ziet. Dat zoogdierenbrein probeert ons te beschermen door profielen van mogelijk gevaar op te stellen.
We krijgen alleen heel veel ruis binnen. We lopen helemaal niet zoveel gevaar als ons brein ons laat denken. Mensen met een andere huidskleur zijn niet gevaarlijk en mensen die niet naar het man-vrouw-stereotype handelen bedreigen je persoonlijke waarden niet, laat staan dat iemand anders zijn levensstijl echt iets voor jou moet betekenen. Maar het is wel logisch, dat die gedachten zich onbewust vormen.
Bij mijn ouders thuis wordt ook van alles gezegd over afkomst, religie, milieu, noem maar op. Als die gedachten bij me opkomen probeer ik ze te herleiden. Het zijn vaak de stem en de afkeer van een ander (een familielid, een politicus) die doorklinken in mijn eigen hoofd. Daar hoef ik niet naar te luisteren en mezelf ook niet schuldig over te voelen.
Ik merk wel dat hoe kritischer ik ben gaan kijken naar de wereld om me heen, hoe meer vooroordelen ik bij mezelf bemerk. We maken echt veel denkfouten die alleen maar gestoeld zijn op het keer op keer herhalen van non-feiten.