Mamabeertje wij geven 50 cent per week (best gierig als ik het zo lees) en ze mogen ermee doen wat ze willen. Maar ik geef wel mn mening en soms laat ik ook zien , wat ze ook anders kunnen kopen. Zo wilde mn oudste een of ander verrassings ei van een merk, wat 30 euro kosten en toen heb ik laten zien wat hij allemaal van 30 euro kon kopen. Maar ja, het blijft zijn geld , zijn keuze.

Mamabeertje Ik maak het zakgeld automatisch over elke week met automatische incasso. Bij mij krijgen ze met 8 jaar een eigen bankrekening met pasje.

Vervolgens is het aan hun waar ze het aan uit geven. De enige regel die ik heb, is dat het niet op mag aan snoep en koek. Soms kopen ze inderdaad dingen waarvan je denkt, zonde. Maar ja daar is het zakgeld voor en daar leren ze van…

iMoeder Ik maak het zakgeld automatisch over elke week met automatische incasso. Bij mij krijgen ze met 8 jaar een eigen bankrekening met pasje.

Wij doen het hetzelfde. We wilden ze zo snel mogelijk laten wennen aan digitaal geld/ online bankieren. Dat is tegenwoordig de norm, zal alleen maar meer worden of zelfs contant geld gaan vervangen. Hier moeten ze mee leren omgaan en hoe vroeger hoe beter naar ons idee.

Contant geld is leuk, maar ik vind het zo ‘boomer-gedachte’ dat ze eerst met contant geld moeten leren omgaan, voordat ze digitaal geld/ bankpas krijgen. Contant geld is dan wel tastbaar en dat is waar wij mee zijn opgegroeid, maar niet waar zij mee opgroeien. Wij hebben vroeger ook niet eerst met goudklompjes moeten betalen, voordat we briefgeld kregen 😜.

Trees Contant geld is leuk, maar ik vind het zo ‘boomer-gedachte’ dat ze eerst met contant geld moeten leren omgaan, voordat ze digitaal geld/ bankpas krijgen. Contant geld is dan wel tastbaar en dat is waar wij mee zijn opgegroeid, maar niet waar zij mee opgroeien.

Dit 'ga ik tegen m'n moeder zeggen' 😜🫶🏼 heb ik meteen een goed antwoord als ze zegt dat wij het gewoon in de hand kregen vroegah

Trees wij deden toch nog aan ruilhandel? 🤔

Het is nu anders dan vroeger inderdaad, dus zaak dat ze leren op de app te kijken hoe veel geld ze nog hebben.
          T moest over bijna elke aankoop eerst nadenken of ze het wel echt nodig had of echt graag wilde hebben. Als dat na het nadenken zo was mocht ze het kopen.

• Trees hebben hierop gereageerd.
          • Trees vindt dit leuk

Trees Zonnebloem Noordeling Honkeytonk iMoeder
            Bedankt, ik moet het leren loslaten ja. Zo moeilijk, want ik ben echt een krent. Toch dat Zeeuwse bloed denk ik 🤣

Uiteindelijk heeft ze wel wat gekocht, maar voor minder geld. Ik heb haar verschillende dingen laten zien die ze ook kon kopen en toen heeft ze zelf daarvan iets gekocht.

Wij maken ook elke week het zakgeld automatisch over. Haar pasje bewaar ik, maar ze kan hem gewoon vragen. Voordeel van digitaal geld vind ik wel, dat ze er niet zo bij stil staat. Dan denkt ze er een hele poos niet aan en 'opeens' heeft ze er weer een tientje bij.

Mamabeertje Uiteindelijk heeft ze wel wat gekocht, maar voor minder geld. Ik heb haar verschillende dingen laten zien die ze ook kon kopen en toen heeft ze zelf daarvan iets gekocht.

Hartstikke mooie oplossing. Zo kan je het toch wat sturen, terwijl de beslissing bij haar ligt.

Zuremat vroeger was alles toch veel beter 😎

Huggybird wij deden toch nog aan ruilhandel? 🤔

Jij bent echt oud 🤣

(Grapje 😜)

iMoeder

Precies dit. Zoon krijgt 7,50 per maand. Ik vond 5 euro een beter bedrag, man 10. Dus een compromis.

iMoeder De enige regel die ik heb, is dat het niet op mag aan snoep en koek.

Hoe controleer je dat? Hier op de middelbare school gaan ze na schooltijd of in de pauze regelmatig naar de supermarkt en ik heb niet de illusie dat ze daar enkel appels kopen. Moeten ze dan bonnetjes inleveren, zodat jij het kan checken?

Trees hier is daar al lang geen ‘controle’ meer op. Dat heb ik laten gaan toen ze naar de middelbare school ging.

• Trees hebben hierop gereageerd.
                  • Trees vindt dit leuk

Huggybird ik ook, omdat ik niet zou weten hoe dit te checken. Zak- en kleedgeld wordt op 1 rekening gestort en ik reken niet uit hoeveel ze waar aan besteed. Ze hoeft ook geen verantwoording aan mij af te leggen over haar uitgaves. Ik kijk hooguit 1x per maand na haar rekening en enkel heel oppervlakkig (zijn er geen gekke dingen).

Daarnaast mag ze van mij ook best wat lekkers kopen. De afgelopen week is ze bijna dagelijks naar het strand geweest en dan vind ik het wel logisch dat ze een ijsje koopt en/of wat lekkere dingen in de winkel met vrienden koopt om mee te nemen naar het strand. Over het algemeen vind ik haar behoorlijk bewust met eten bezig, maar ik weet zeker dat ze haar zakgeld ook besteed wordt aan snoep, ijs etc. Volgens mij doen al haar leeftijdsgenoten dit?

Trees dit gaat bij ons ook zo. T heeft zakgeld, kleedgeld en ze werkt. Ze heeft laten zien dat ze heel goed met geld omgaat dus helemaal prima.
                      Wij krijgen een melding als ze iets pint maar daar kijk ik al lang niet meer naar. En ze heeft geloof ik iets van €300 in haar spaarpot dus als ze iets wil kopen zonder dat wij het weten is daar ook gewoon alle ruimte voor.
                      En als ze op pad is met vrienden halen ze wat lekkers en als ze de stad in gaan gaan ze altijd naar de Mac…. Dat hoort erbij inderdaad.

Ik vind eten kopen van zakgeld voor pubers ook anders dan kinderen op de basisschool.

Noordeling denk dat daar inderdaad de grens verschuift, basisschool vs voortgezet.

Noordeling ik dacht dat @iMoeder pubers heeft, dus ik was benieuwd hoe ze deze regel nu hanteerde. Het lijkt mij lastig op deze leeftijd.

Ik ben er ook wel heel makkelijk in, want ook groep 7/8 gingen ze al wel eens alleen naar de winkel om wat lekkers te halen of een ijsje bij de ijssalon te kopen. Dat mocht van mij ook gewoon van hun zakgeld. De ijssalon is 11km fietsen enkele reis, waren ze mooi even onder de pannen. Ik vond dat wel een pluspunt 😅

Trees Hoe controleer je dat? Hier op de middelbare school gaan ze na schooltijd of in de pauze regelmatig naar de supermarkt en ik heb niet de illusie dat ze daar enkel appels kopen. Moeten ze dan bonnetjes inleveren, zodat jij het kan checken?

Omdat hun bankrekening is gekoppeld aan die van mij, kan ik zien waar ze welk bedrag pinnen. Maar echt helemaal checken kan ik het niet inderdaad.
                        Hier was het dus ook zo dat toen dochter naar de middelbare ging. Er ineens verdacht veel gepind werd bij de Lidl die naast school staat. Ik spreek haar dan wel op aan, maar echt helemaal uitbannen doe je het natuurlijk niet.
                        Nu vind ik dat op de middelbare niet zo erg meer. Alleen in het kader van gelijke behandeling heb ik gewoon 1 regel die voor iedereen hetzelfde is. En omdat het eigenlijk niet mag, blijft het binnen de perken en op school. Zodat niet de jongste ook mee wil doen.

Als ze eenmaal zelf een baantje hebben word het anders. Dan hebben ze het zelf verdiend en moeten ze zelf weten waar het aan uitgegeven wordt.

Ik heb de regel ooit ingesteld voor de oudste. Als ik die niet afremde ging alles op aan chips en saucijzenbroodjes en dat vond ik de bedoeling niet.

Dochter is er overigens uit zichzelf mee gestopt. Ze vond het nogal een dure grap. Bij de jongste zal ik er denk ik weer wat meer op moeten letten. Die heeft al helemaal geen rem met eten en zit al tegen overgewicht aan.

Trees We wilden ze zo snel mogelijk laten wennen aan digitaal geld/ online bankieren.

Klopt. Dat wilde ik ook. En daarnaast is het ook een stukje gemak want met cash zakgeld geven vergat ik het om de haverklap. Soms was er ineens drie weken voorbij en wist ik helemaal niet meer wanneer ik het voor het laatste gegeven had. 😬

iMoeder En daarnaast is het ook een stukje gemak want met cash zakgeld geven vergat ik het om de haverklap.

Hier hetzelfde en we hadden ook bijna nooit contant geld in huis. Dacht ik er wel aan, kon ik weer geen euro vinden.

iMoeder Omdat hun bankrekening is gekoppeld aan die van mij, kan ik zien waar ze welk bedrag pinnen.

Wij kunnen de rekeningen ook inzien, maar dochter koopt ook vaak gezonde dingen in de supermarkt of niet etenswaren. Het bedrag wat ze heeft gepind zegt hier dus niet zoveel.

Ik ga er vanuit dat ze er redelijk bewust mee omgaat (en op zich is ze wel bewust met eten bezig en probeert ze goede keuzes te maken, maar het blijft ook een puber) en dat ze met vrienden regelmatig wat ongezonds gaat halen vind ik ook niet erg. Ze komt verder wel uit met haar geld en sinds twee maanden werkt ze er ook nog naast.