Hoe doen jullie dat met zakgeld?
Oudste krijgt elke week een euro. Daarvan mag ze iets kopen wat ze graag wil, maar geen snoep en wel in overleg. Pas wou ze bijv. een sieradendoos kopen, maar die heeft ze ook al, dus toen heb ik gezegd dat ik dat niet nodig vind. Hetzelfde als op vakantie met een tas van €30. Ik vond het best veel geld voor een tasje en ze heeft ook al een tas.

Nu wou ze vandaag graag een autootje kopen voor het buurjongetje van 3. Ze heeft ook een plastic bloem voor zijn zusje(niet zelf gekocht) en wil nu ook iets aan hem geven. Ik vind het een heel lief idee, maar vind het eigenlijk ook jammer om er heel veel aan uit te geven. Als ik haar haar gang laat gaan koopt ze zo een hele doos van €10.
Hoe gaan jullie om met dit soort dingen? Ik merk dat ik het lastig vind om los te laten.

Mamabeertje wij laten het wel los. We sturen, geven advies en we praten er regelmatig over aan tafel, maar uiteindelijk is het hun eigen beslissing. Daar hebben ze hier fouten in gemaakt en daar zullen ze nog fouten in blijven maken. Daar leren ze van en dat is m.i. ook het doel van zakgeld; leren omgaan met geld. Liever nu een soms fout van een paar tientjes dan als ze volwassen zijn een fout van een paar duizend met alle gevolgen vandien.

En ja ik heb regelmatig op mijn handen moeten zitten, maar 9/10 realiseerde zij zich achteraf ook dat het zonde van hun geld was of ik bleek ongelijk te hebben 😅. Zakgeld is hier dus eigenlijk ‘leergeld’.

Ter toevoeging: wij geven wel altijd heel duidelijk onze mening met voor en nadelen met de mededeling dat het hun keuze blijft.

Mamabeertje onze kinderen 4 en 6 krijgen elke week een euro en ze mogen ermee doen wat ze willen. Het afgelopen jaar hebben ze samen gespaard voor een skelter (verjaardag en rapport geld zat daarbij) en die hebben wij uiteindelijk laatst gekocht via marktplaats. Nu wilt de oudste sparen voor nog een Nintendo game, (hij heeft er zelf geloof ik al 2 of 3 gekocht door ook klusjes te doen in en om het huis) wij vinden dat allemaal helemaal prima. Van mij mogen ze het ook aan snoep uitgeven. Als ik een ijsje met ze haal zeg ik wel eens dat dit 4 weken zakgeld is. 😜 En soms neemt de oudste een euro voor de jongste mee naar de binnenspeeltuin, zodat ze een spelletje kunnen spelen. Ik vind dat in de basis vreselijk zonde, maar de andere kant is dat ik het erg waardevol vind dat hij zo met zijn broertje omgaat en goed nadenkt over waar hij het aan uit wilt geven.

Ik had het dus denk ik gelaten in jou geval. Ik vind het erg mooi om te lezen dat ze het bewust uit wilt geven aan een buurjongetje. Het is immers ook haar geld.

Mamabeertje wij hebben als regel dat ze er geen snoep etc van mogen kopen (weet niet hoe lang ik die regel nog in stand houd) verder geen regels, maar k geef wel mn mening. k Probeer ze wel af en toe nog even na te laten denken over aankopen (gesprekken dat winkels ingericht zijn om je impuls aankopen te laten doen etc.) maar uiteindelijk is het hun eigen keuze. Na een paar keer 'los' te zijn gegaan in de action (vooral jongste) besloten ze vandaag allebei geen geld mee te nemen toen ik naar de action ging, omdat ze willen we sparen. Dan benoem ik ook dat ik echt trots op ze ben etc.

Mamabeertje wij geven 50 cent per week (best gierig als ik het zo lees) en ze mogen ermee doen wat ze willen. Maar ik geef wel mn mening en soms laat ik ook zien , wat ze ook anders kunnen kopen. Zo wilde mn oudste een of ander verrassings ei van een merk, wat 30 euro kosten en toen heb ik laten zien wat hij allemaal van 30 euro kon kopen. Maar ja, het blijft zijn geld , zijn keuze.

Mamabeertje Ik maak het zakgeld automatisch over elke week met automatische incasso. Bij mij krijgen ze met 8 jaar een eigen bankrekening met pasje.

Vervolgens is het aan hun waar ze het aan uit geven. De enige regel die ik heb, is dat het niet op mag aan snoep en koek. Soms kopen ze inderdaad dingen waarvan je denkt, zonde. Maar ja daar is het zakgeld voor en daar leren ze van…

iMoeder Ik maak het zakgeld automatisch over elke week met automatische incasso. Bij mij krijgen ze met 8 jaar een eigen bankrekening met pasje.

Wij doen het hetzelfde. We wilden ze zo snel mogelijk laten wennen aan digitaal geld/ online bankieren. Dat is tegenwoordig de norm, zal alleen maar meer worden of zelfs contant geld gaan vervangen. Hier moeten ze mee leren omgaan en hoe vroeger hoe beter naar ons idee.

Contant geld is leuk, maar ik vind het zo ‘boomer-gedachte’ dat ze eerst met contant geld moeten leren omgaan, voordat ze digitaal geld/ bankpas krijgen. Contant geld is dan wel tastbaar en dat is waar wij mee zijn opgegroeid, maar niet waar zij mee opgroeien. Wij hebben vroeger ook niet eerst met goudklompjes moeten betalen, voordat we briefgeld kregen 😜.

Trees Contant geld is leuk, maar ik vind het zo ‘boomer-gedachte’ dat ze eerst met contant geld moeten leren omgaan, voordat ze digitaal geld/ bankpas krijgen. Contant geld is dan wel tastbaar en dat is waar wij mee zijn opgegroeid, maar niet waar zij mee opgroeien.

Dit 'ga ik tegen m'n moeder zeggen' 😜🫶🏼 heb ik meteen een goed antwoord als ze zegt dat wij het gewoon in de hand kregen vroegah

Trees wij deden toch nog aan ruilhandel? 🤔

Het is nu anders dan vroeger inderdaad, dus zaak dat ze leren op de app te kijken hoe veel geld ze nog hebben.
                  T moest over bijna elke aankoop eerst nadenken of ze het wel echt nodig had of echt graag wilde hebben. Als dat na het nadenken zo was mocht ze het kopen.

• Trees hebben hierop gereageerd.
                  • Trees vindt dit leuk

Trees Zonnebloem Noordeling Honkeytonk iMoeder
                    Bedankt, ik moet het leren loslaten ja. Zo moeilijk, want ik ben echt een krent. Toch dat Zeeuwse bloed denk ik 🤣

Uiteindelijk heeft ze wel wat gekocht, maar voor minder geld. Ik heb haar verschillende dingen laten zien die ze ook kon kopen en toen heeft ze zelf daarvan iets gekocht.

Wij maken ook elke week het zakgeld automatisch over. Haar pasje bewaar ik, maar ze kan hem gewoon vragen. Voordeel van digitaal geld vind ik wel, dat ze er niet zo bij stil staat. Dan denkt ze er een hele poos niet aan en 'opeens' heeft ze er weer een tientje bij.

Mamabeertje Uiteindelijk heeft ze wel wat gekocht, maar voor minder geld. Ik heb haar verschillende dingen laten zien die ze ook kon kopen en toen heeft ze zelf daarvan iets gekocht.

Hartstikke mooie oplossing. Zo kan je het toch wat sturen, terwijl de beslissing bij haar ligt.

Zuremat vroeger was alles toch veel beter 😎

Huggybird wij deden toch nog aan ruilhandel? 🤔

Jij bent echt oud 🤣

(Grapje 😜)

iMoeder

Precies dit. Zoon krijgt 7,50 per maand. Ik vond 5 euro een beter bedrag, man 10. Dus een compromis.

iMoeder De enige regel die ik heb, is dat het niet op mag aan snoep en koek.

Hoe controleer je dat? Hier op de middelbare school gaan ze na schooltijd of in de pauze regelmatig naar de supermarkt en ik heb niet de illusie dat ze daar enkel appels kopen. Moeten ze dan bonnetjes inleveren, zodat jij het kan checken?

Trees hier is daar al lang geen ‘controle’ meer op. Dat heb ik laten gaan toen ze naar de middelbare school ging.

• Trees hebben hierop gereageerd.
                          • Trees vindt dit leuk

Huggybird ik ook, omdat ik niet zou weten hoe dit te checken. Zak- en kleedgeld wordt op 1 rekening gestort en ik reken niet uit hoeveel ze waar aan besteed. Ze hoeft ook geen verantwoording aan mij af te leggen over haar uitgaves. Ik kijk hooguit 1x per maand na haar rekening en enkel heel oppervlakkig (zijn er geen gekke dingen).

Daarnaast mag ze van mij ook best wat lekkers kopen. De afgelopen week is ze bijna dagelijks naar het strand geweest en dan vind ik het wel logisch dat ze een ijsje koopt en/of wat lekkere dingen in de winkel met vrienden koopt om mee te nemen naar het strand. Over het algemeen vind ik haar behoorlijk bewust met eten bezig, maar ik weet zeker dat ze haar zakgeld ook besteed wordt aan snoep, ijs etc. Volgens mij doen al haar leeftijdsgenoten dit?

Trees dit gaat bij ons ook zo. T heeft zakgeld, kleedgeld en ze werkt. Ze heeft laten zien dat ze heel goed met geld omgaat dus helemaal prima.
                              Wij krijgen een melding als ze iets pint maar daar kijk ik al lang niet meer naar. En ze heeft geloof ik iets van €300 in haar spaarpot dus als ze iets wil kopen zonder dat wij het weten is daar ook gewoon alle ruimte voor.
                              En als ze op pad is met vrienden halen ze wat lekkers en als ze de stad in gaan gaan ze altijd naar de Mac…. Dat hoort erbij inderdaad.

Ik vind eten kopen van zakgeld voor pubers ook anders dan kinderen op de basisschool.

Noordeling denk dat daar inderdaad de grens verschuift, basisschool vs voortgezet.