Hier ook geen citostress gemerkt. Ik denk dat juf er niet te veel heisa over heeft gemaakt. En wij thuis ook niet. We hebben begin februari een oudergesprek. Ik denk dat we dan iets over de uitslag horen.
Verder is dochter blij dat ze niet meer de enige is met een zonboekje. Nu kunnen ze in een klein groepje samen lezen en werken, anders is het ook zo alleen.
🔒Groep 4/5 klets
Hier ook geen cito-stress, gelukkig! Maar het gaat ook niet erg lekker, vaak met veel tegenzin naar school, thuis heel vaak ontzettend boos en humeurig. Op school heeft ze nu pluswerk, maar veelal is dat ‘eerst je reguliere werk af hebben en dán mag je je pluswerk doen’ - dat werkt niet. Voor het reguliere werk is ze totaal niet gemotiveerd, ze vindt het allemaal te langzaam gaan en zit dan een beetje te dromen... Met de avi-toets scoorde ze nu M5, terwijl ze eind groep 3 al E6 scoorde. Thuis leest ze nu Harry Potter deel 3, dat kan ze soepel voorlezen en ook in eigen woorden goed navertellen. Dus die M5 lijkt me gek...
In februari rapport en gesprek, eens kijken of we daar wat aan hebben ... er is al eerder van alles beloofd en ik zie het gewoon niet gebeuren in de mate waarin het is besproken.
Ik lees hier cito. Dus vroeg ik mijn dochter of ze ook wel eens een toets heeft. Ja, we hebben nu de cito-toets.
Mag ik het vreemd vinden dat wij als ouders hier niets over hebben gehoord?
Owl ik herken dit heel erg van onze oudste en raad je aan om inderdaad hard aan de bel te trekken. Onze zoon werd er zo ontzettend moe van dat hij telkens het standaard werk moest doen terwijl hij het prima kon. Uiteindelijk is afgesproken dat hij telkens minder hoefde te doen, dus even laten zien dat hij het kan en daarna door. Dat scheelde al wat.
Ik moet zeggen, het blijft zoeken. Ik vind dat onze school echt zijn best doet, maar dan nog is het telkens het wiel uitvinden, er ligt weinig klaar.
Hier stond het in de nieuwsbrief. Groep 6 heeft nu alleen op maandag cito's omdat ze di-vr invallers hebben (vanaf feb nieuwe juf voor die dagen)
Owl Op school heeft ze nu pluswerk, maar veelal is dat ‘eerst je reguliere werk af hebben en dán mag je je pluswerk doen’ - dat werkt niet. Voor het reguliere werk is ze totaal niet gemotiveerd, ze vindt het allemaal te langzaam gaan en zit dan een beetje te dromen...
Regulier moet dan gecompact worden. Ze moet uitdagender werk krijgen, niet meer. Dus moeilijker erin, te makkelijk eruit. Met alleen meer werk hou je ze niet gemotiveerd.
Wat ik van dochter hoor is dat ze vaak een beetje van de gewone juf moet maken en daarna door met werk van de plusjuf.
Binnenkort weer gesprekken op school, ben benieuwd. Voor nu heb ik nog geen vragen, viel me alleen op dat kleuter begint te lezen dus dat wil ik wel aangeven dan
Hoe waren de rapporten en gesprekken???
Hier gaat zoon goed!! Rapport naar verwachting. Juf had eigenlijk helemaal geen opmerkingen, gewoon helemaal goed. Trotse moeder hier.
Middelste gaat als een speer. Versnelling is goede keuze geweest. Nu even spannend hoe het gaat uitpakken dat zijn broertje na de vakantie bij hem in de klas komt. Hij is er nu al druk van... Gelukkig is het sowieso maar voor een half jaar, na de zomer gaat hij naar groep 4-5-6 en blijft broertje natuurlijk in 1-2-3.
Oudste gaat sociaal emotioneel best aardig, na de kerstvakantie beter in z'n vel. Begrijpend lezen is echt een ramp. Eens horen dinsdag of we hem hierbij kunnen helpen. En ook automatiseren tafels en spelling heeft aandacht nodig.
Femkes Hier ook vaak een vermoeid mannetje na school. Hij is ook snel afgeleid en concentreren kost hem dus ook veel moeite. Maar het lukt wel gelukkig. Zn rapport was ook echt mooi.
Wat zeggen cito scores nu eigenlijk? Het zegt eigenlijk dat je de stof goed beheerst, maar zegt het ook wat over de intelligentie?
Ik had zijn juf gevraagd en die zei dat het nu nog niet veel zegt (gr3). Maar als hij zo blijft doorgaan naar het vwo gaat . Ondanks dat ik weet dat hij een slimme jongen is kan ik me op 1 of andere manier vwo niet voorstellen haha. Maar ja dat is pas voor veel later.
Wat voor ons nu belangrijk was is dat hij sociaal emotioneel nu helemaal op zn plek zit. We merken dat hij veel meer in balans is. En we leren hem nu goed kennen. Hij heeft bv echt complimentjes nodig voor zn motivatie.
Louelle81 cito score zegt niet perse iets over intelligentie, maar slechts weinig toetsen zeggen iets over intelligentie. Het zegt vooral dat je de stof beheerst en dit kunt tonen op een test. En uiteindelijk is dat wat het onderwijs wenst. Wat je sowieso graag wilt is dat een kind een mooie groeiende lijn laat zien. Je hebt natuurlijk heus wel eens een piek of een dal, maar in het geheel wil je (net als bij de groeicurve ) een mooie lijn zien.
Dat hij nu goed scoort zegt nog niet direct iets, als hij dat blijft doen zegt dat steeds meer.
Maar je mag er nu natuurlijk best trots op zijn als hij het goed heeft gedaan, dat ben ik ook altijd. Hij heeft dus sowieso lekker zijn best gedaan en dat is natuurlijk super!
Femkes Wat je sowieso graag wilt is dat een kind een mooie groeiende lijn laat zien. Je hebt natuurlijk heus wel eens een piek of een dal, maar in het geheel wil je (net als bij de groeicurve
) een mooie lijn zien.
Dit dus, bij oudste staat dat ook zo uitgelegd in rapport. Dus niet alleen dat hij een D heeft voor begrijpend lezen maar vooral ook dat hij in afgelopen 5 maanden eigenlijk niet gegroeid is hierin.
Hier moest dochter na het vorige gesprek laten zien dat ze een goede werkhouding heeft - nou, dat heeft ze echt wel bewezen. Ondanks dat ze het vreselijk saai vond, heeft ze al haar werk telkens netjes gemaakt en duidelijk laten zien dat ze meer uitdaging wil. Voor taal, spelling en begrijpend lezen scoort ze 100% op de methode-toetsen. Voor rekenen 98%. Cito’s I+, behalve de DMT daar scoort ze een II.
Woensdag gesprek!
Bij L alle cito's op 1 na gezakt van 1 naar 2 dus vrees dat ze uit de plusklas moet ze heeft hardstikke mooie cijfers, laagste 7.5 maar de cito is leidend
. Voor haar is uit de plusklas niet goed denk ik, ze moppert nog steeds vaak dat t makkelijk is