Louelle81 rapport was prachtig. Dinsdag gesprek. We zijn vooral benieuwd hoe ze het vindt gaan qua concentratie. Ik vind hem iets beter, maar nog steeds erg moe.

Jessie80 Wel leuk even samen in de klas๐Ÿ˜Š. Hopelijk leiden ze elkaar niet te veel af.

Femkes Hier ook vaak een vermoeid mannetje na school. Hij is ook snel afgeleid en concentreren kost hem dus ook veel moeite. Maar het lukt wel gelukkig. Zn rapport was ook echt mooi.

Wat zeggen cito scores nu eigenlijk? Het zegt eigenlijk dat je de stof goed beheerst, maar zegt het ook wat over de intelligentie?
    Ik had zijn juf gevraagd en die zei dat het nu nog niet veel zegt (gr3). Maar als hij zo blijft doorgaan naar het vwo gaat ๐Ÿ˜ณ๐Ÿ˜ณ. Ondanks dat ik weet dat hij een slimme jongen is kan ik me op 1 of andere manier vwo niet voorstellen haha. Maar ja dat is pas voor veel later.

Wat voor ons nu belangrijk was is dat hij sociaal emotioneel nu helemaal op zn plek zit. We merken dat hij veel meer in balans is. En we leren hem nu goed kennen. Hij heeft bv echt complimentjes nodig voor zn motivatie.

• Femkes hebben hierop gereageerd.

Louelle81 cito score zegt niet perse iets over intelligentie, maar slechts weinig toetsen zeggen iets over intelligentie. Het zegt vooral dat je de stof beheerst en dit kunt tonen op een test. En uiteindelijk is dat wat het onderwijs wenst. Wat je sowieso graag wilt is dat een kind een mooie groeiende lijn laat zien. Je hebt natuurlijk heus wel eens een piek of een dal, maar in het geheel wil je (net als bij de groeicurve ๐Ÿ˜) een mooie lijn zien.

Dat hij nu goed scoort zegt nog niet direct iets, als hij dat blijft doen zegt dat steeds meer.
      Maar je mag er nu natuurlijk best trots op zijn als hij het goed heeft gedaan, dat ben ik ook altijd. Hij heeft dus sowieso lekker zijn best gedaan en dat is natuurlijk super!

Femkes Wat je sowieso graag wilt is dat een kind een mooie groeiende lijn laat zien. Je hebt natuurlijk heus wel eens een piek of een dal, maar in het geheel wil je (net als bij de groeicurve ๐Ÿ˜) een mooie lijn zien.

Dit dus, bij oudste staat dat ook zo uitgelegd in rapport. Dus niet alleen dat hij een D heeft voor begrijpend lezen maar vooral ook dat hij in afgelopen 5 maanden eigenlijk niet gegroeid is hierin.

Hier moest dochter na het vorige gesprek laten zien dat ze een goede werkhouding heeft - nou, dat heeft ze echt wel bewezen. Ondanks dat ze het vreselijk saai vond, heeft ze al haar werk telkens netjes gemaakt en duidelijk laten zien dat ze meer uitdaging wil. Voor taal, spelling en begrijpend lezen scoort ze 100% op de methode-toetsen. Voor rekenen 98%. Citoโ€™s I+, behalve de DMT daar scoort ze een II.
        Woensdag gesprek!

Bij L alle cito's op 1 na gezakt van 1 naar 2 dus vrees dat ze uit de plusklas moet ๐Ÿ˜“ ze heeft hardstikke mooie cijfers, laagste 7.5 maar de cito is leidend ๐Ÿ˜‘. Voor haar is uit de plusklas niet goed denk ik, ze moppert nog steeds vaak dat t makkelijk is

Toch6 Hier is cito gelukkig niet leidend. Het is zo een moment opname, kind kan maar net dag niet hebben. Ik hoop dat ze in de plusklas kan blijven. Lijkt mij ook wel wat doen voor zelfvertrouwen om ineens niet meer in de plusklas te mogen. Iig zoon zou hier echt van slag kunnen raken.

• [verwijderd]

Toch6 Slecht zeg! Als ze haar uit de plusklas halen heb je kans dat haar motivatie verder daalt en haar resultaten vervolgens ook.

Toch6 ik zou daar ook niet zomaar mee akkoord gaan. Als de plusklas al niet uitdagend is, wat gaan ze haar dan verder bieden?

Als ze erover beginnen maandag vraag ik een extra gesprek aan want dat lukt niet in 10 minuten.
          In groep 3 heeft ze er ook ingezeten omdat ze al kon lezen, in groep 4 niet maar merkte ze dst het reguliere net niet voldoende was. Nu weer erin. Als ze nu eruit moet mogen ze een plan t/m groep 8 maken want we blijven niet jojoรซn

Gelijk aangekaart toen ze aan het begin vroegen of ik vragen had (beide juffen waren er). Ze snapten mn zorgen. En die zijn voor niks geweest want L blijft gewoon in de plusklas is besloten door het team. Hoewel ze wel gezakt is op cito en op basis daarvan eruit zou moeten zagen ze:

• L scoort nog steeds hoog
          • heel de klas had slechtere cito, waarschijnlijk door wisseling van juf en invallers na de kerstvakantie
          • methodetoetsen maakt ze goed
          • ZE HEEFT DE EXTRA UITDAGING NODIG!!!

Zรณ blij dat ze dat op school ook zien. Garantie voor volgend jaar gaven ze niet maar dit jaar blijft L er in.
          Met rekenen moet ze voorlopig wel meer meedoen om het automatiseren echt goed te krijgen. En begrijpend lezen ook. Maar dat was geen L-probleem maar van alle pluskinderen.

Goed gesprek gehad

En E is klaar voor groep 3, behalve lichamelijk ๐Ÿ˜‚ mijn kleine wuppie. Maar ze leest met de letters die ze kent, doet alle lesstof goed op niveau en trekt sociaal naar de wat oudere kinderen. Ze is van september dus 1 van de jongste in die groep maar ze past er qua gedrag goed tussen.

En D in groep 6 is aardig stabiel. Werkhouding en tempo zijn verbeterd. Blijft op de grens hangen van wel/geen plusklas (al jaren) maar er is wederom besloten dat door zijn ass dat beter niet gebeurd. Sta ik helemaal achter. Ze kunnen het met de weektaak nog goed opvangen.
          Gezien zijn handschrift wordt hij later arts ๐Ÿ˜
          Sociaal staat hij niet als middelpunt maar ook zeker niet er buiten. Gewoon op de plek waar hij zich fijn voelt. De kinderen accepteren hem.

Zo, genoeg trots geweest hier want groep 2 en 6 is geen middenbouw ๐Ÿ˜…

Hier ook trots op mโ€™n dochter. Score AI op Cito en DMT, ook rekenen (wat ze moeilijk vindt, zegt ze). Ze heeft vanmorgen met haar zakgeld wat gekocht, leuk hoe ze dan met optellen bezig is. En dan rekent ze het gewoon meteen goed uit. Dat is ook weer haar valkuil, ze wil beslist geen fouten maken.

Midi had hele goede cito scores! Alleen voor DMT had hij 2, de rest 1. Hij had het zelf niet verwacht, dus was blij verrast. Daarnaast is juf heel tevreden over hem, hij is lief en sociaal en doet duidelijk erg zijn best. Soms ook teveel, dus daar gaan we hem mee helpen. Maar al met al, tevreden juf en tevreden moeder!

Heel goed gesprek gehad vandaag, dochter mag de methode gaan compacten en er zelfstandiger mee werken. Haar pluswerk komt nu in haar weekplanning ipv enkel als extraatje na al het reguliere werk. Ze is zo blij dat ze nu echt iedere week aan de Rekentijger mag werken en haar andere werk ๐Ÿ™‚
          De meester gaf aan dat dochter echt goed vaart bij een hoog tempo, dus heel fijn dat hij dat ook ziet. Tegelijkertijd is ze soms onzeker, durft dan bv niks te vragen en de meester had het idee dat dat was omdat ze bang is iets โ€˜domsโ€™ te vragen. Als ze een vraag stelt, is hij ook heel goed doordacht geformuleerd. Maar het zijn eigenlijk altijd diepte vragen, dus voorbij de stof - ze gaat ook meer vrijheid krijgen zelf dingen op te zoeken, bv in de bieb of op een computer. Dat vindt ze ook erg leuk, ze maakt graag werkstukjes.

Ik hoop dat alles een beetje snel in werking wordt gezet, dat ze snel zoโ€™n nieuwe weekplanning krijgt ๐Ÿ™‚

Qua stemming gaat het de laatste twee weken heel goed met haar, opvallend genoeg sinds ze samen op 1 kamer slaapt met haar zusje - ze slaapt veel sneller en volgens mij ook een stuk dieper met zoโ€™n snurkend zusje naast zich ๐Ÿ™‚ Dus dat is ook heel fijn!

4 maanden later

Hoe gaat het met de middenbouwers? Een beetje goed corona tijd doorgekomen? Bijzonderheden?

Zoon ging hier als een speer thuis, wat resulteerde in groep 4 werkboeken in taal en rekenen. Taak hoeft hij eigenlijk niet meer mee te doen. Alleen spelling. Gesprek met de juf gehad. Cognitief helemaal goed, hij moet alleen nog wat aan zn werkhouding doen. Hij hopt van het 1 naar het ander en maakt zo zn werkjes niet af.

Omdat tijdens thuiswerk hij een planning had, wat dus heel goed hielp. Hier op school dus weer mee begonnen en kreeg meteen complimenten.

Trotsmomentje: zoon heeft een verhaal geschreven met schrijfletters aan elkaar, logische volgorde, kloppend verhaal, spelling foutloos. Juf was helemaal geschokt waardoor zo goed vond ze het.

Plan voor volgend jaar. Aanbieden wat hij nodig heeft en voldoende uitdaging bieden. Grote kans dat als zn werkhouding verbetert hij een klas zal overslaan.

Hier vanmiddag een telefonisch gesprek gehad over middelste (versneld naar groep 3). Zit op niveau maar lezen is eigenlijk stil blijven staan afgelopen tijd. Terwijl hij thuis wel gelezen heeft en daar vlot M4 leest. Maar hij leest slordig en binnensmonds. Dat herken ik zeker dus komende vakantie zeker blijven lezen en dan kan hij volgend jaar in de klas weer groeien. Verder prima!
          Volgende week gesprek met juffen van oudste (s.o. groep 4), ben benieuwd, deze week ontvangen we al rapport.