Ik word eigenlijk best wel verdrietig van wat ik hier in dit topic zie gebeuren, omdat hier in het klein gebeurt wat in de maatschappij in het groot gebeurt. Wat dat betreft vind ik het ook jammer dat er vrijwel niet gereageerd is op mijn eerste post in dit topic en dat de inhoud daarvan niet meegenomen wordt in deze discussie. Ik vind namelijk dat het echt een waardevolle post is (al zeg ik het zelf 😬), die echt tot de kern komt.
In dit topic zie ik voortdurend tegenstanders van deze wet hameren op het recht van individuen, met uitspraken die uiteindelijk neerkomen op "iedereen zou het recht moeten hebben om te dragen wat hij zelf wil, ongeacht wat anderen daarvan vinden." Het individueel belang moet voortdurend prevaleren boven het gemeenschappelijk belang. Maar waarom? Waarom is het gemeenschappelijk belang altijd ondergeschikt aan het individueel belang? De een na de ander geeft toe in dit topic dat ze zich er niet prettig bij voelt als ze in contact met iemand zijn gezicht niet kan zien, met toelichtingen over belang van het maken van oogcontact en het zien van iemands gezichtsuitdrukkingen voor het sociale verkeer. Waarom is het gevoel van al die mensen in de maatschappij van ondergeschikt belang?
En dan kom ik terug op de kritiek van veel Aziatische en Arabische landen dat wij in het Westen zijn doorgeslagen in het verheerlijken van de rechten van het individu, ten koste van het gemeenschappelijk belang. Ik zie dit in ons land gebeuren. En dit is ook waarom de populistische partijen het zo goed doen: ze richten zich op de gemeenschap. Mensen die op deze partijen stemmen missen een gemeenschappelijk deel met hun landgenoten en daardoor voelen ze zich ook niet verbonden met hun gemeenschap / hun landgenoten. Dat zullen ze zelf niet zo verwoorden, maar dàt zit erachter. Mensen die vervolgens hameren op het recht van het individu vegen dat gevoel van tafel. En als gevolg daarvan valt het land uit elkaar. Natuurlijk hecht ik zeer veel waarde aan mensenrechten. Maar heeft de gemeenschap ook nog rechten?