[verwijderd] Alleen waar ik persoonlijk wel eens moeite mee heb dat een vrouw top tot teen bedekt loopt en dat de man ernaast in zijn korte broek/blote barst etc loopt.
Ik vraag me dan altijd af of die verstandshouding wel goed is maarja een verstandhouding kan ook niet goed zijn als ze allebei in normale kleding lopen.
Ik heb daar ook problemen mee, persoonlijk. Ik heb sowieso wel wat problemen met georganiseerde religie, persoonlijk. Ik vind een religieuze opvoeding ook problematisch, persoonlijk. En de geïnstitutionaliseerde ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Maar dat mag natuurlijk nóóit leidend zijn voor hoe een ander zijn leven leeft en ik denk dat de hoek waar deze wet uit komt (de politieke partijen die hierop aangedrongen hebben) wel degelijk gemotiveerd wordt door anti-islamitische sentimenten.
Ik lees op de website van de Rijksoverheid deze uitleg: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezichtsbedekkende-kleding-in-de-media-boerkaverbod/gezichtsbedekkende-kleding-gedeeltelijk-verbieden
In Nederland heeft u het recht om u te kleden zoals u wilt, wat anderen daar ook van vinden. Maar in bepaalde situaties moeten mensen elkaar kunnen aankijken en herkennen.
En een eindje verder:
Er gelden wel een paar uitzonderingen. U mag uw gezicht bedekken als dit nodig is voor werk of voor sport of bij evenementen. Denk daarbij aan een feest. Het verbod geldt ook niet in sommige delen van zorginstellingen.
Wat mij opvalt, is dat mensen dus tijdens feesten (carnaval, waarschijnlijk) ineens ontheven zijn van het verbod. En dan wordt er ook nog geschreven "Wanneer dat nodig is [...] bij evenementen. [...] Denk daarbij aan een feest." Ik vind dat echt met twee maten meten. Je mag dus wel je gezicht bedekken -sterker nog, dat kan men zelf nodig achten- wanneer je een quasi christelijk zuipfeest viert, maar als het integraal onderdeel is van je persoonlijke levensbeschouwing ben je in overtreding. Ik vind het waanzin.
En men had op de site van de rijksoverheid ook wel even mogen uitleggen in welke delen van de zorg het verbod niet geldt en hoe hoog de boetes zijn.
Hoe meer ik me erin verdiep, hoe kwader het me eigenlijk maakt. Ik begin mij persoonlijk onveilig te voelen door de verregaande inperking van persoonlijke vrijheden en de mate waarin het momenteel gedragen wordt door de bevolking. Dat vind ik een stuk verontrustender dan die paar mensen met een boerka.
Ook dat hele argument: men moet elkaar in bepaalde situaties kunnen aankijken, dat is mij echt te vaag. Welke situaties? Waarom moet dat? Kun je iemand in een boerka geen lesgeven als je diens gezicht niet ziet? Kun je niet een afsprakenkaartje uitdraaien in het ziekenhuis, of een ingegroeide teennagel lossnijden? Ik mag toch anoniem met de trein als ik dat wil, daar is die blauwe OV chipkaart voor? Wat heeft mijn hoofd daarmee van doen?