[verwijderd] Omdat er zoveel veroordeling van uitgaat.

Welke persoon met overgewicht is daar nou mee geholpen? Tough love kan je stijl zijn, maar juist die emotie-eters zijn er zelden ontvankelijk voor. Het zou mensen sieren om niet zo hard en veroordelend te zijn over het uiterlijk van een ander, je doet er meer kwaad dan goed mee en waarom? Omdat je even lekker je mening wil geven over iets dat eigenlijk niks met jou te maken heeft?

Aan de andere kant denk ik ook steeds vaker: laat maar lullen, je zult wel balen van jezelf als je zo moet afgeven op een ander.

• [verwijderd]

Owl en dat stukje wat jij hebt met overdrijven vind ik dus van hoe iedereen zich stort op deze 2 meningen van deze vrouwen. Ik vind het echt zwaar overtrokken.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

[verwijderd] omdat ik vind dat ik goed bezig ben en niet vind dat ze hun problemen met overgewicht / geen doorzettingsvermogen op mij moeten projecteren omdat ik wel goed bezig ben. Precies hoe @Manque het benoemt het stoort me dat ze zichzelf beter proberen te voelen door slank zijn af te schilderen als mager en daardoor proberen hun eigen overgewicht "goed" te praten.

edit. Voorbeeld, ik weet van mijn zus en schoonzus dat ze problemen hebben met hun overgewicht want ze zijn meerdere malen per jaar bezig met afvallen / gezond eten. En dan volgen er opmerkingen op een verjaardag nou liever te zwaar en vrouwlijke vormen dan zoveel sporten en mager worden. dan denk ik wat lullen jullie nou als je dat meende dan doe je niet zoveel keer per jaar een dieet dan blijf je je volproppen met snoep, koek en vet dan ga je niet vrijwillig wortels en komkommers knagen.
    In die periodes dat hun aan het lijnen zijn en een gebakje op een verjaardag laten staan is dat normaal. Maar als een slank iemand dat gebakje laat staan omdat ze gezond bezig is en het zonde vind van de hele week sporten om zoveel suiker te eten, moet je dan eens opletten hoeveel mensen een mening hebben.

[verwijderd] ik ben het zeker met je eens. Dikke mensen staan per definitie 1-0 achter, net als mensen met een andere culturele achtergrond, mensen met een andere huidskleur, gehandicapten en iedereen die niet aan de norm voldoet. Het zijn de meest kwetsbare groepen die zich altijd moeten bewijzen.

Ik had overgewicht als tiener en mijn toemalige beste vriendin zei: "als jij nu aankomend jaar afvalt, dan kunnen we samen op vakantie!" Aantal jaar later was ik slank en kon opeens alles, er waren geen belemmeringen meer.

En dit is een van de 1000 voorbeelden die ik kan bedenken. Ik weet nog dat Giel Beelen iets had geroepen over dikke vrouwen en intelligentie (dikke vrouwen zouden over het algemeen dommer zijn?) Het voelde als een dolk door mijn hart. En daar, precies dat moment, werd weer bevestigd wat mensen ook al jaren roepen en denken, dikke mensen zijn lui en dom. Verschrikkelijk vond ik het.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Angel1980 niet om de discussie aan te wakkeren want wil het gewoon snappen en dat doe ik blijkbaar
      Maar hoe vaak word er niet gedacht dat blondjes dom zijn en hoevaak word dat geroepen? Denk je echt dat 80% van de blondines zich hierdoor gekwetst voelt?

edit. en dat verband wat Giel Beelen legde is gewoon een feit dat er meer overgewicht is onder laag dan hoog opgeleiden. Maar ik snap dat hij het vast niet in die context gezegt zal hebben waardoor het kwetsend werd.

[verwijderd] ik denk dat het komt omdat het jou niet persoonlijk treft. Stel dat zij het volgende hadden geroepen: "alle huisvrouwen teren op de zak van hun man en zouden eigenlijk moeten werken. Ze vinden het waarschijnlijk lekker makkelijk om zo te leven en ze zijn lui"

Dat kan je zeggen, doet me niks, maar als twee BN-ers dit roepen, dan vind je daar ook iets van. En volkomen terecht. Mij zal mij het minder raken omdat ik niet tot die groep behoor, maar ik heb er wel een mening over. Dus je moet goed beseffen dat het voor jou anders binnenkomt dan voor iemand met overgewicht of iemand die overgewicht heeft gehad.

@[verwijderd] bodyshaming gaat twee kanten op. En het is allebei triest. Maar als ik ageer tegen hoe Olcay zich hier uitdrukt, zeg ik daarmee niks pro/tegen over- of ondergewicht, maar vooral tegen dat kortzichtige gezwets van haar.

• [verwijderd]

Angel1980 Eerlijk, dat is toch ook zo! Ik vind het ook heerlijk dat ik niet hoef te werken (ik doe het wel maar moet niet) en toch kan uitgeven. Dat lui zou me inderdaad steken omdat ik weet dat ik dat niet ben. Maar ik zou het me echt niet zo persoonlijk aantrekken, misschien is dat ook per persoon ivm karakter.

[verwijderd] ik snap het, maar weet je, als je je hele leven geconfronteerd wordt met je gewicht (soms periodes nauwelijks en soms heel veel), dan ga je het je wel aantrekken. Het is echt verrot dat mensen constant een oordeel hebben, dat doet echt wat met je. En bij mij is het ook meteen zichbaar, je kan er niet omheen. En als men jou niet kent, dan zien ze een normale blonde vrouw, weten zij veel van jouw situatie.

En het ergste vind ik dat ik zelf altijd dik zal blijven in mijn hoofd, hoe slank ik ook ben. Ik zal zo een foto plaatsen van toen ik 21 was. Ik heb die foto na ongeveer 10 jaar weer een keer gezien en het eerste wat ik deed was huilen. En niet omdat ik toen weer wat zwaarder was, maar omdat ik nog zo goed weet hoe ik me toen voelde, namelijk dik en niet goed genoeg voor de wereld. Ik was verdrietig omdat ik toen niet inzag wat ik 10 jaar later wel zag, dat ik een prachtige jonge vrouw was! Mijn zelfbeeld was voor mijn 20ste al zo laag door mijn gewicht en ik was zo ontzettend onzeker, en dat alleen maar omdat ik overgewicht had. En niet eens extreem.. Dat vond ik zo verschrikkelijk confronterend, ik had met heel m'n hart gehoopt dat ik mezelf toen anders kon zien. En ik weet dat ik hier niet alleen in sta, veel vrouwen en mannen ervaren dit.

Even voor de beeldvorming, hier was ik 21 en knetter onzeker over mijn uiterlijk en gewicht:

• [verwijderd]

Angel1980 Ik vind het echt heel heftig om te lezen wat gewicht (eigenlijk maar een simpel getalletje) met je doet. Als ik deze foto's zie zie ik inderdaad een hele mooie jonge vrouw en ik zie geen overgewicht. Echt zonde dat jouw zelfbeeld zo vertekend is door (voor)oordelen van een ander. Ik geloof ook als ik deze foto's zie dat je nog steeds prachtig bent ongeacht je gewicht want je kunt niet door kilo's van zo mooi ineens niet mooi meer zijn. Heb je weleens overwogen om wat te doen met dat vertekende zelfbeeld? Want je bent niet je gewicht! Je bent jij! Net als in het voorbeeld wat je zelf gaf over dat bijv. alle huisvrouwen lui zijn. Mij raakt dat niet omdat ik wel een huisvrouw ben maar dat huisvrouw zijn staat los van wie Ik ben. Wat dus in jouw geval zou betekenen dat jij ziet dat je misschien wel overgewicht hebt maar dat jij niet dat overgewicht bent.

[verwijderd] dankjewel voor je lieve en warme woorden.

En ja, ik zou duizende uren therapie ertegenaan kunnen gooien, maar inmiddels heb ik die behoefte niet meer. Ik word bijna 40 en een groot voordeel van ouder worden, is dat je onzekerheid ook beetje bij beetje afneemt πŸ˜‰ Desalniettemin heb je wel een punt. En ik vind het vooral belangrijk dat we bewust omgaan met woorden en meningen, wetend wat voor invloed dat kan hebben op iemands leven. En zeker in een tijd waarin er geen grenzen lijken te zijn en de echte toegevoegde waarde van wat wordt uitgesproken, nihil is. Het is een kunst om soms niks te zeggen.

Angel1980 wat k wat een getalletje.en opmerkingen van anderen met je doen zeg! Ik zie idd ook een prachtige vrouw op de fotos! Ik herken wat je zegt over dat je wilde dat je dat toen maar kon zien. Ik dan alleen de andere kant op. Ik heb een eetstoornis gehad en ben voor zoverre genezen dat ij alles weer eet en gezond gewicht heb. Toen ik 8 jaar geleden door de pil 10kg aankwam wat ik er njet meer afkrijg ook na stoppen niet vond ik mezelf vreselijk dik. Als ik nu fotos terug zie van voor geboorte van dochter, ja de zwangerschap is er ook wat gewicht blijven kleven, denk ik wat was ik slank! Waarom kon ik dat toen niet zien?! En t jammere is, al zou ik zelfde gewicht weer wegen dan zie ik t nog niet.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Ik doe iets raars, waardoor ik mijn reactie niet kon plaatsen. Ik heb er een schermafbeelding van gemaakt. Ik hoop dat het leesbaar is 😬.

[verwijderd] je schrijft dat je het graag wil begrijpen. Ik kan alleen zeggen hoe ik het ervaar en ik hoop dat dit het wat duidelijk maakt.

• [verwijderd]

Angel1980 bizar is het inderdaad dat je in je hoofd altijd dik voelt. Ik had als kind al ernstig overgewicht en het doet wat met je als je uitgescholden wordt als dikzak, normale kindermaten niet passen en altijd als laatste gekozen worden met gym. In mijn puberteit ben ik juist extreem veel afgevallen (niet op een gezonde manier πŸ™„), maar ik voelde mij nog steeds dik. Als ik nu de foto’s zie.... Vervolgens kwam ik weer heel veel aan, viel weer af etc. Het was nooit goed in mijn hoofd en het is wat je zegt dat je er continue mee wordt geconfronteerd. Mijn dochter van 8 jaar sloeg onlangs met een smoes een aantal maaltijden over. Reden, ze vond haar buik te dik. Ik kon serieus wel janken. Dat prachtige mooie meisje. Zo jong wordt het ons al ingepeperd en worden we geconfronteerd met het feit dat we schijnbaar niet voldoen aan het beeld wat van ons meisjes/ vrouwen wordt neergezet in de media. Ouder worden is inderdaad fijn voor je zelfbeeld. Het wordt makkelijker en het boeit je minder. Voor wat het waard is, ik vind je echt prachtig op die foto’s. Ook op latere foto’s die ik heb gezien en je hebt echt geweldig haar 😍.

Born2bme dankjewel.. En bizar hè, hoe je brein werkt.. Realiteit vs eigen beleving kan mijlenver uit elkaar liggen.

Ysabella wat lief, dankjewel.. Er zijn soms momenten geweest dat ik terug de tijd in wilde gaan om mezelf even flink wakker te schudden.

[verwijderd] wat ontzettend verdrietig de situatie met je dochter πŸ˜” Ik snap dat het je zo aangreep, het is ook echt heftig, zeker omdat ze nog zo jong is. Kan je er wel goed over praten met haar?

En dankjewel voor je lieve woorden, wordt er een beetje verlegen van.. 😌

[verwijderd] Hoe heb je daar op gereageerd? Mijn dochter zegt regelmatig dat ze niet mooi is en ik zeg ook regelmatig dat ze altijd mooi is, en lief en dapper enzovoorts, maar pfff, ik vind dat zo moeilijk! Ik wil het beter doen dan mijn moeder gedaan heeft (die zei gerust: 'tsjonge, je weegt al bijna meer dan ik!' terwijl zij 10 centimeter kleiner is en zichzelf dik noemde terwijl ze een bmi van 20 of zo heeft...). Ik weet hoe het niet moet, maar hoe dan wel?

Vulpen Dit vind ik een mooi voorbeeld πŸ™‚

Ik snap ook wel de valkuil hoor, dat je dik-zijn kunt verheerlijken op deze manier. Maar wat ik vooral zie is iemand die erkent wat er te zien is en het openlijk durft te waarderen. Onvoorwaardelijke waardering, eigenlijk.

De blauwdruk voor onze eigenwaarde wordt opgetekend door onze omgeving wanneer we op ons aller-afhankelijkst en -ontvankelijkst zijn: als kind. En ik weet niet of mijn kind me begrijpt wanneer ik het tegen hem zeg, maar ik herhaal tot in den treuren hoe mooi, lief, slim en sterk hij is, in de hoop dat het blijft hangen en dat hij vertrouwen in- en waardering voor zichzelf krijgt.

Edit// sorry, je vroeg het helemaal niet aan mij πŸ˜‚ is het erg dat ik toch reageer?