Ik heb een vriendin die me steeds uitnodigde voor drankjes in de stad, maar dan na 1 drankje zei: ik kan hierna alleen nog een thee bestellen, dan is mijn geld op. Dus ze dronk dan 1 cocktail en een thee... Ik bood steeds aan om haar nog op een paar drankjes te trakteren. Maar na een tijdje zag ik het patroon. Ze wilde gewoon altijd 8 tot 10 euro uitgeven en de rest kon ik ophoesten. Ik stelde toen voor om voortaan samen naar de slijterij te gaan voor een fles gin en dat lekker bij een van ons thuis op te drinken (veel goedkoper), maar nee, dat wilde ze niet. Ze vond het leuker in de stad. Toen zei ik: "Prima, bel me maar weer wanneer je gespaard hebt voor een hele avond cocktails en een schaal bitterballen." 🤣
Maar de gierigste actie vond ik toch wel van een vriend van mij, die vroeg me om hem allerlei technieken aan te leren waar ik les in gaf (boekbinden, schilderen). Omdat het zo'n goede vriend was, vroeg ik er niks voor, ook niet voor de materialen. Ik gaf hem zelfs wat spullen mee naar huis zodat hij er zelf mee verder kon. Lijm, metalen lineaal, een goed mes, linnen, leer, verf, van alles. Ik ben dagen bezig geweest met hem.
Daarna hoorde ik een tijdje niks van hem en toen kreeg ik een uitnodiging voor een workshop van hem. Was helemaal in Duitsland én voor iets dat ik zelf al kon, maar ik dacht: "Hij zal wel iets terug willen doen." En ik wilde hem steunen omdat het zijn eerste workshop was enzo, dus ik zei dat ik zou komen. Kreeg ik een berichtje terug met: "Prima, maak maar 60 euro over naar bankrekeningnr XXXX. En kun je trouwens ook nog langs Arnhem rijden, dan kun je een vriendin van me meenemen die geen auto heeft." 😵😵😵😵
Toen heb ik toch maar gezegd dat ik niet ging komen. Ik vond dat best wel kwetsend, zelfs.