[verwijderd] ja, ik heb dat ook bij bekenden. Mijn broer heeft het ook goed qua geld en als we ergens heen gaan met z'n allen, schiet hij altijd voor. En als ik dan 's avonds app om hem terug te betalen, zegt hij altijd dat het niet hoeft.
En ik voel me daar gewoon ongemakkelijk onder. Natuurlijk is het heel lief en ik weet dat hij het graag doet, dus soms laat ik het dan zo. Maar voor mij voelt het alsof ik in het krijt sta bij hem.
En ik ben echt panisch om bij mensen in de schuld te staan. Dus ik ga liever een heel jaar sparen en daarvan één keer uit eten, dan dat ik meelift op een ander.
En over je volgende posts, dat het voelt alsof jullie het erin wrijven dat jullie veel geld hebben...
Voor mij is dat andersom. Als jullie voor mij betalen, wordt het er bij mij ingewreven dat ik arm ben. En dat vind ik naar, ik wil gewoon meedoen in de maatschappij als gelijke. Ik maak geen schulden. Ik maak keuzes, zoals minder uit eten gaan. Ik kijk daardoor (denk ik) veel meer uit naar een keer uit eten dan jij, dus dan wil ik ook gewoon graag mijn deel betalen.
En nogmaals: er is niets mis met trakteren. Heel lief juist. En als mijn broer voorstelt om ergens te gaan eten op zijn kosten, vind ik dat ook ontzettend lief. Maar wel incidenteel.
Zoals dat gezin die jullie vaak meenemen en voor traktateren - ik had dan dus nee gezegd. Ik ga niet uit eten terwijl ik het niet kan betalen, om vervolgens er maar vanuit te gaan dat jullie betalen. Dat is echt mijn eer te na.