Vieze pap.
Kleine papegaai heeft eigenlijk wel de leeftijd dat hij ook vast voer mag gaan proeven. Na toch nog even op internet rondneuzen zag ik dat het echt, echt mag. Nou prima, kunnen we meteen proberen of hij pellets lust, en die blijkt ie heerlijk te vinden! Alleen knabbelt hij ze nog niet kapot, de mafkees slikt ze zo in zijn geheel door. Toch maar even in stukjes breken dan. Lijkt me niet heel veilig omdat er best grote tussen zitten. Gisteravond ging de pap ook wat moeizaam, hij leek er niet zoveel zin in te hebben. Later nog eens geprobeerd en nee dank u. Vanmorgen ging het wel goed, vanmiddag weer minder en ook vanavond wilde hij niet meer. Eind van de ochtend had ie wat pellets gesnoept dus op zich niet heel gek dat hij niet zoveel pap wilde. Vanmiddag ook weer wat pellets en zelfs een stukje banaan gehad, vond ie ook erg lekker, en vanavond dus weer geen pap willen eten. Mijn man had vanmiddag toevallig iemand aan de telefoon die veel verstand van vogels heeft dus meteen gevraagd, maakt het uit dat ie z'n pap niet wil eten als hij wel graag pellets e.d. wil. Hij zei dat het niet zo'n ramp is zolang hij van de rest maar voldoende binnen krijgt. Gelukkig wel gerustgesteld dat hij dus best zijn pap mag laten staan als hij graag pellets eet. Vanavond na het weigeren wilde hij dus wel graag stukjes van de pellets eten. Sommige slikt ie zo door, sommige knabbelt ie eerst even op.
Morgenochtend zal ik hem weer wegen, als hij wat aangekomen is vertrouw ik erop dat hij goed en voldoende eet. Gister had ik hem ook gewogen, vanmorgen weer, en toen kwam ik er achter dat er gister iets niet helemaal goed gegaan is want er zat een verschil van ruim 200 gram in. Gister heeft het schaaltje waarschijnlijk niet helemaal goed gestaan of heb ik met dichte ogen de getallen afgelezen.
We zien ook dat hij wat aan de geluiden hier begint te wennen, hij durft zelfs te slapen! Dat heeft ie de eerste dag niet gedaan, hij zat vooral bangig om zich heen te kijken. Nu schrikt ie wel af en toe op als hij slaapt maar gaat daarna weer lekker verder slapen. Het ziet er ook niet uit als hij slaapt, als je niet beter zou weten zou je denken dat ie daar dood ligt, zo belabberd ligt ie er bij. Dat leek me eerst ook wel gek, maar toen bedacht ik me dat de jongen bij de kanaries die we hebben gehad er ook altijd zo maf bij lagen. Weer een zorg minder. Als hij wakker is, is hij alert en lijkt vrolijk te zijn. Het is een heel grappig beestje.
Zijn fijne motoriek moet hij nog even oefenen. Als ik hem een stukje pellet wil geven moet ik hem flink helpen voor ie het te pakken heeft, zijn koppie slingert alle kanten op😂. In het nest hoefde hij natuurlijk alleen maar zijn koppie in de lucht te steken met zijn snaveltje open.
Op bijv een handdoekje, waar hij goed grip heeft, kan hij al best goed op z'n 2 poten blijven staan. Op de tafel, is natuurlijk glad, glijdt hij uit en landt in een split of spagaat. Dat wordt ook vanzelf steeds stabieler tot hij genoeg kracht heeft om goed te lopen. Binnenkort doe ik op de onderste tralies een stok zodat hij ook kan oefenen met op een stok zitten.
Over een week of wat gaat hij vliegen, hij oefent nu al een klein beetje met fladderen. We hebben besloten dat we hem niet gaan kortwieken. Hij krijgt een oogje aan zijn ring waar we een touwtje o.i.d. aan kunnen doen om mee naar buiten te gaan, zodat hij niet weg kan vliegen, of een speciaal tuigje voor papegaaien.
Nou dat vind ik wel even weer genoeg voor nu..