[verwijderd] Richting mijn kind zou ik dit inderdaad als een feit presenteren, want ik sta hier volledig achter en ik voed mijn kinderen vanuit deze denkwijze op.
[verwijderd] Misschien dat daarom het antwoord naar je kind ook wel kan zijn ‘dat is iets wat je zelf moet gaan ontdekken’. En daarmee de ruimte geven aan je kind om zelf te bepalen wat hij/ zij belangrijk vindt.
Het is natuurlijk helemaal aan jou hoe jij jouw visie overbrengt naar jouw kinderen toe, maar ik bedoel hiermee te zeggen dat je jezelf wel enorm tegen spreekt. Hoe kan je een kind de ruimte geven om zelf te bepalen wat hij of zij belangrijk vindt, wanneer je tegelijkertijd de deur dicht gooit voor wat buiten jouw mening staat?
Als je kind besluit om wel te willen geloven in een hoger doel, noem je het dan ook onzin?
Of jouw visie, de mijne of een compleet andere waar blijkt te zijn doet er niet toe en zullen we ook nooit weten. Maar ik geloof wel dat als ouder je ook die nuance moet kunnen aanbrengen naar de kinderen toe dat het een persoonlijke keuze is en geen voldongen feit, want jij weet net zo min hoe het zit als ik en als ieder ander. Wanneer je een kind de ruimte wil geven om zelf te ontdekken is die nuance in mijn ogen wel degelijk van belang.