Meca De Cazalets van Elizabeth Jane Howerd is een fijne serie, vind ik. Wel verslavend, in de zin van dat ik steeds superbenieuwd ben hoe het verder gaat en er tegelijkertijd gedeprimeerd van raak omdat iedereen zo ongelukkig is. Maar alsnog een fijne serie. Over een Engelse familie vorige eeuw.

En ik wil ook tarot-kaarten nu 🙃 Ik zag van de zomer hele mooie bij een soort boekhandel in Maastricht maar heb natuurlijk geen idee meer welk.

• Trees hebben hierop gereageerd.
  • Meca vindt dit leuk

Vulpen ik heb nu hele goedkope van een paar euro, maar ik heb in de winkel ook weleens hele mooie en wat duurdere decks gezien. Als ik er echt wat mee gaan doen, dan ga ik mijzelf ook trakteren op een echte mooie set kaarten.

CrazyCatLady Ik heb geen idee of ik geloof in magie. Ik geloof in energie, maar of ik dat wil doortrekken naar magie? Ik denk dat ik daar vanzelf wel achter ga komen als ik er meer over leer..

Ik denk dat het inderdaad gewoon doen is en ontdekken wat bij jou past. Het is denk ik heel persoonlijk waar iemand wel/ niet in gelooft. Ik geloof iig dat hier geen regels voor zijn.

CrazyCatLady maar dat wordt dus zo gedraaid dat relaties met huiselijk geweld ineens ware liefde is, want ik zag een 11:11 op de klok. Ech F off. Nee, gewoon, nee, nooit 😭

Dit vind ik echt heel verdrietig 😢

CrazyCatLady het is echt heel bizar, maar het lijkt of mijn decks ook verschillende 'karakters hebben.

Ik ben benieuwd hoe ik dit zelf ga ervaren. Ik snap er to nu toe nog geen fluit van 😬. Aan de andere kant ben ik ook nog niet verder gekomen dan het lezen van een halfbakken website met een half scheel oog, terwijl ik moe was. Het enige wat ik onthouden heb, is dat je een grote …. en een kleine …. hebt en totaal iets van 77 of 78 kaarten. Ik denk dat ik nog iets meer informatie nodig heb.

Trees Ik ben benieuwd hoe ik dit zelf ga ervaren. Ik snap er to nu toe nog geen fluit van 😬. Aan de andere kant ben ik ook nog niet verder gekomen dan het lezen van een halfbakken website met een half scheel oog, terwijl ik moe was. Het enige wat ik onthouden heb, is dat je een grote …. en een kleine …. hebt en totaal iets van 77 of 78 kaarten. Ik denk dat ik nog iets meer informatie nodig heb

Je hebt inderdaad een grote arcana en een kleine. De grote zijn kaarten als Keizer, Dood, Zon etc, en die geven vooral inzichten in de grotere levensthema's.
      De kleine arcana zijn vooral voor het dagelijks leven, of om te verduidelijken. Dat zijn de aas, getallen, schildknaap etc.
      Die zijn onderverdeeld in 4 groepen:
      Bekers: emotie, intuïtie, relaties etc (element water)
      Zwaarden: intelligentie, logica (element lucht)
      Pentakels: materiële bezittingen, geld (aarde)
      Staven: inspiratie, ambitie, dromen (vuur)
      De getallen volgen een soort verhaal. De Aas staat altijd voor een nieuw begin, en eindigt met het voltooien van iets.
      De 10 van bekers staat dan bijvoorbeeld voor een harmonieuze relatie waarbij de partners op een lijn zitten, en het geluk door geven aan de volgende generatie.
      Even heel kort door de bocht hoor, want veel is afhankelijk van de interpretatie, de vraag die gesteld wordt, de combinatie van kaarten, etc etc.

Wat ik doe is iedere dag een kaart trekken. Als ik geen specifieke vraag heb, krijg ik gewoon een random kaart om te leren. Ik heb het zelfs aan mijn deck gevraagd of dat inderdaad klopte, want als ik wel een specifieke vraag had kreeg ik ook echt een accuraat antwoord, en op andere dagen dingen die nergens op sloegen. Maar op de vraag of die vreemde kaarten echt puur waren om te leren, kreeg ik een kaart over leren, logica, gebruiken van hersenen etc 😆
      Het is vooral veel oefenen dus, leren kennen van de kaarten, interpretatie, combinaties etc.
      Ik zal zo even een foto maken, ik heb in dat boek een specifieke legging voor een eerste keer, om de kaarten te leren kennen, die is wel handig!

Edit:

Trees Ik denk dat het inderdaad gewoon doen is en ontdekken wat bij jou past. Het is denk ik heel persoonlijk waar iemand wel/ niet in gelooft. Ik geloof iig dat hier geen regels voor zijn.

Ik ben altijd heel terughoudend geweest over dit soort dingen. Altijd maar aanpassen, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg zeg maar. En dus ook heel voorzichtig met waar ik in geloof, heel sceptisch, altijd op het randje balanceren uit angst om uitgemaakt te worden voor zweefteef of weet ik het. Maar goed, dat mag ik wel wat meer los gaan laten vind ik. Wat boeit mij het eigenlijk of mijn buurvrouw me een boomknuffelaar vind 😆
      Maar dat is dus echt gaan ontdekken...
      Maar ja, dit

Trees Dit vind ik echt heel verdrietig 😢

Tja, dat is altijd al moeilijk geweest om over te praten want toen ik begon was het nog heel erg onbekend. Vervolgens gaf die sekte het naamsbekendheid, gingen Machine Gun Kelly en Megan Fox er met de term vandoor in enge bloedrituelen en nu is het tja.. middelbare school crushes en romantiseren van toxic shit dus.
      Terwijl het alles behalve dat is..
      Internet is gewoon een enge plek soms 😶

CrazyCatLady Internet is gewoon een enge plek soms 😶

Klopt. Ik zie op TikTok ook wel eens gekke dingen voorbij komen. Mijn FY kwam een tijdje op ‘witchtok’. En dan waren er bepaalde rages wat ineens hip was om te doen. Bijv als je wilde los komen van iemand dan moest je twee kaarsen naast elkaar zetten met een touwtje er tussen. En dan die aansteken allebei en hoe dan het touwtje valt laat ziet of de band met iemand verbroken is. Dat ging ineens Jan en alleman doen. Dat ik denk, ja ik weet niet hoor. Maar Wicca daar zit toch heel veel achter. Niet dat bepaalde rituelen dan een TikTok hypje moeten worden en iedereen maar wat aanklooit. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. En vind het ook wat respectloos naar ‘echte’ wiccans.

Ik kwam laatst ook op eetstoornis tok terecht. Daar werd ik al helemaal depressief van. Heb twee video’s gerapporteerd die duidelijk over de grens waren. Geflagged als ‘inappropriate’ met ‘aanzetten tot ongezond lichaamsbeeld en afvallen’. Maar volgens TikTok is ‘elke kilo die je afvalt brengt je dichter naar de hemel’ met een hoop plaatjes van engelen er bij, geen violation. 🙁
        Toen heb ik alles maar geblokt.

iMoeder Maar Wicca daar zit toch heel veel achter. Niet dat bepaalde rituelen dan een TikTok hypje moeten worden en iedereen maar wat aanklooit. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. En vind het ook wat respectloos naar ‘echte’ wiccans.

Ik ben hier in mijn tienerjaren heel veel mee bezig geweest en ik moet zeggen dat ik veel heksen toch behoorlijk oppervlakkig vond, wat ik heb gezien kwam vaak wel overeen met wat jij omschrijft bij dat TikTok ritueel. Natuurlijk is niet iedereen zo, maar het is nou niet echt een diepgaande religie. Omdat het zo nieuw is is er veel gebaseerd op oudere heidense religies en occulte praktijken die een stuk meer diepgang hebben is mijn ervaring.

CrazyCatLady Ik ben altijd heel terughoudend geweest over dit soort dingen. Altijd maar aanpassen, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg zeg maar. En dus ook heel voorzichtig met waar ik in geloof, heel sceptisch, altijd op het randje balanceren uit angst om uitgemaakt te worden voor zweefteef of weet ik het.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je doet wat voor jou goed voelt. Ik heb zelf ook absoluut geen oordeel over en al heeft iemand dat wel, is dat zijn probleem. Belangrijkste is denk ik dat je zoveel mogelijk bij jezelf blijft en doet wat voor jou goed voelt. Oordelende mensen veeg je gewoon naar buiten met je heksenbezem 😝. Inderdaad lekker loslaten en je eigen pad gaan bewandelen.

iMoeder ik heb net gelezen dat er ook een verschil is tussen hekserij en wicca. Wicca is een meer op de natuur gebaseerde religie en gericht op het leven in afstemming met de natuur en het vereren van de oude godheden. Hekserij is geen religie, maar een term voor diegene die magische praktijken beoefenen. Wiccans zijn heksen, maar niet alle heksen zijn wiccans.

Ik denk dat je dit verschil ook wel ziet op TikTok? Of dat de termen door elkaar gebruikt worden?

CrazyCatLady Het is vooral veel oefenen dus, leren kennen van de kaarten, interpretatie, combinaties etc.

Super bedankt voor je uitleg! Het is al wat duidelijker.

iMoeder ha ja, die cord cutting rituals zijn ook populair binnen de tweelingziel community 😂
              Is toch een beetje het niveau van wat je vroeger in de Fancy en de Yes had staan aan wicca: begraaf een foto van je crush in de aarde met een theelepel zout en hij vraagt je gegarandeerd mee naar het schoolfeest! 🤗

Die eetstoornis dingen klinken ook eng zeg....

Trees ja ik heb altijd het idee gehad dat ik vanwege mijn vriend al mijn maximale crazy-punten al heb opgemaakt en daarom verder maar normaal moet zijn ofzo? Maar gezien dat op alle andere vlakken ook mislukt is ga ik er nu gewoon voor hoor 🤣

Sevenof9 ik heb toen ook een fanatieke fase gehad, maar heb dat niet zo ervaren. Maar dat was wel voor de socials, dus ik las vooral veel sites en boeken en tijdje op een forum.
              Dat was dus niet veel van dit soort onzin, vooral hoe je de elementen in je leven terug laat komen, enige basisregel "doe geen kwaad" maar van daaruit zo natuurlijk mogelijk en met de seizoenen, rituelen om hier bij stil te staan etc. Wel wat specifiek over welke richting je altaar staat, iets met pentagram, maar vooral veel kruidengeneeskunde, natuurlijk leven, veel van wat ik nu terug zie in een meer bewuste (/hipster?) levensstijl.

Ik zou graag weer meer daarmee willen doen, niet zo zeer met maanstanden en een altaartje naar het oosten etc, maar wel bewuster met de seizoenen en de jaarfeesten.
              Maarja iets met tijd en energie en pfff...

@Meca Ander heel mooi boek dat ik laatst las: Het lied van de vreemdeling van Linda Dielemans. Het speelt zich 41.000 jaar geleden af, dus je moet er wel van houden (ik hoorde laatst van een collega dat zulke onderwerpen haar heel bang maken, terwijl mij het juist heel veel rust geeft, de wetenschap dat er toen óók al mensen waren, en hoe de wereld toen was.)

Vulpen Ik heb hem toegevoegd. Zo leuk om te lezen dat ze archeologe is.

een maand later

Trees Ah wat fijn! Ik moet die nog lezen, heb dus alleen deel 2 gelezen.

Ik doe het niet vaak, maar ik heb een boek niet uitgelezen, de nieuwste van John Irving. Ik vind zijn boeken echt heel leuk normaal gesproken, maar hier kwam ik gewoon niet doorheen. Zo veel herhaling, zo weinig vaart.

Wat ik ondertussen wel gelezen heb, is Het explosieve kind van Ross W. Greene. Heel Amerikaans, maar wel een aanrader! Ook expliciet voor niet-explosieve kinderen hoor, het geeft gewoon handvatten om problemen op te lossen door met je kind in gesprek te gaan in plaats van zelf oplossingen te blijven bedenken die dan niet werken.

Ik zit nu in Tell me everything van Elizabeth Strout. Ik ben fan, heb bijna alles gelezen van haar nu. Ze schrijft zo empathisch, zo beeldend. Echt een aanrader.

5 dagen later

Jaaaaaren geleden, toen ik mijn vriend weer 'herontmoette' heb ik dit boek bijna stukgelezen. Vervolgens uitgeleend aan iemand en nooit meer terug gezien. Al jaren staat hij op mijn lijstje om weer opnieuw aan te schaffen, maar is er nooit van gekomen, tot nu. Ik ben zo benieuwd naar het verschil in leeservaring toen we aan de start van het proces stonden en hoe we er nu in staan 🥰

Even vooropgesteld dat ik genoeg concentratie heb om langer dan 10 minuten te lezen dan, terwijl ik wacht op de kpn-monteur 🤓

5 dagen later

Trees ik heb deze nu ook gelezen, had hem in een paar dagen uit! Ik vind het ook echt een aanrader.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Vulpen is dit een soort Stam van de Holenbeer? Klinkt erg vergelijkbaar.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Sevenof9 Ja, maar dan meer historisch verantwoord, beter geschreven en meer geschikt voor kinderen vanaf 12 of zo.

Sevenof9 wat ik ontzettend knap vond van de schrijfster dat ze haar bedenkingen en kritische vragen goed kon verwoorden, maar er tegelijkertijd ook in slaagde zeer respectvol te blijven en eerlijk bleef in haar verhaal. Het is zo makkelijk om vanuit kritiek het negatiever af te schilderen, maar ze wist ondanks haar eigen kritische noten wel een beeld te schetsen van een familie wat over het algemeen heel gelukkig was met het door hen ‘gekozen’ levenspad. In hoeverre het natuurlijk een keuze is.