@Vulpen [verwijderd] dank je wel voor de tips!

[verwijderd] Dark. Heel dark. Veel darker dan de serie. Ik vind het nog steeds een leuk boek maar twijfel of ik het niet te dark vind voor nu.

Dit klinkt als een boek dat ik heel graag wil lezen ter zijner tijd. Ik hou wel van heel dark.

4 maanden later

Heeft iemand "eigen welzijn eerst" van Roxanne van Ieperen al gelezen/ begonnen?

een maand later

Ik hou zelf een Goodreads account bij waar ik alle boeken op zet die ik lees, wil lezen en gelezen heb. Met uitzondering van de 18 plus literatuur. Maar de laatste tijd ben ik daarover in dubio. Ook omdat sommige ‘smut’ een beetje inzit tussen gewoon en 18+. Bijv de Court Of serie van Sarah J Maas. Wat een gewoon verhaal is maar met tussendoor wat expliciete scènes. Die heb ik wel aan mijn profiel toegevoegd. Waarom dan de andere boeken niet? Waarom zet ik die er niet op en waarom zou ik het wel doen? Wat vinden jullie?

• [verwijderd]

iMoeder ik doe dat gewoon hoor. Ik hou die lijst bij voor mezelf, niet voor anderen.
    In mijn vriendenlijst zitten ook maar 3 mensen die ik daadwerkelijk ken, de rest zijn mensen uit boekengroepen met gelijke interesses. Dus ik krijg ook vooral veel smut-advies.
    En tja, wat maakt het uit wat je leest? Als een potentiële werkgever iemand zou afwijzen omdat diegene 50 tinten grijs gelezen heeft blijft er geen kandidaat meer over 😉

[verwijderd] Nou werk lig ik inderdaad niet wakker van. En m’n Goodreads vrienden ook niet. Maar het is wel een openbaar profiel waar iedereen op kan. En daarom is het voor mij een privacy ding. Sommige boeken hebben een duidelijk thema en hoe veel gaat het andere mensen aan wat mijn voorkeuren/kinks zijn? Niet dat het heel spectaculair of gênant is maar vind eigenlijk dat niet perse iedereen dat aangaat zeg maar. En aan de andere kant vind ik juist dat ik me nergens voor zou moeten schamen en het gewoon er op moet zetten. Nou ja, dilemma dus.

• [verwijderd]

iMoeder maar je kan je profiel toch ook afschermen? Ik heb al mijn instellingen op Friends only of only me..

een maand later

Een vriendin van me heeft kortgeleden een ongeluk gehad en moet nog een tijd herstellen. Ik wil haar daarom graag een boek cadeau doen.

Ze houdt heel erg van fantasy achtige dingen, zo heeft ze de Grishaverse boeken (oid?) gelezen, the Witcher geloof ik ook, op Netflix keek ze Sweet Tooth en Shadow & Bone.
        Nu zoek ik dus een boek in deze trant, heeft iemand nog goede tips?

@[verwijderd] volgens mij ben jij wel thuis in dit genre of niet?

Ik kwam ook de boeken tegen van Natasha Pulley, the clockwork maker, the lost future of Pepperharrow - kent iemand die? Zijn het aanraders?

• [verwijderd]

Blue wat lief dat je dat wil doen!

Qua tips, lastig, want binnen dit genre zou ik 100% voor Sarah J Maas boeken gaan, Maar aan de andere kant zijn die ook weer zó populair dat er een kans is dat ze die al heeft..
          Dus als je er achter kan komen of ze die nog niet heeft, zou ik die zeker aanraden.
          Huis van aarde en bloed is het meest volwassen fantasy. Fantastische wereld, maar vergt wel wat doorzettingsvermogen om in te komen.
          Hof van Doorns en Rozen is meer new adult fantasy, heeft wat meer 18+ scènes.
          De glazen troon is meer vergelijkbaar met de grishaverse qua niveau.

Andere opties: Een vloek van huppeldepup (ik heb zelf de Engelse versie, geen idee hoe de vertaling heet 🤣) van Brigid Kemmerer. De blauwe kaft is deel 1.
          Als ze ook van vampieren houdt, is Vampire Academy heel gaaf. Al een wat oudere serie, maar daar komt binnenkort een serie van dus zal wel weer wat op gaan leven.

Verder moet ik bekennen dat ik er een beetje uit ben qua ontwikkelingen, ik heb het idee dat er de afgelopen jaren alleen maar Sarah J Maas kopieën worden geschreven en na het zoveelste meisje moet koninkrijk redden verhaal ben ik geswitcht naar andere genres. Ik kom wel weer terug wanneer er een nieuwe hype is 🙈

• Blue hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] ah bedankt voor je uitgebreide reactie!
            Ja ik heb zo'n medelijden met haar, ze mag de komende maanden niet lopen vanwege botbreuken. Dus vakantie, werk, alles valt in het water. Het minste wat ik kan doen is haar helpen de tijd een beetje door te komen 🙂

Sarah Maas lijkt zo op het eerste oog wel een goede optie, volgens mij heeft ze die boeken ook nog niet! (...en anders, pech haha).
            Die titels die jij noemde, zijn dat allemaal verschillende series? En spelen die zich dan af in verschillende werelden?
            Wordt nog moeilijk kiezen...

Ik weet dat ze van magisch houdt, fae en mythische personen, maar ook spanning en misschien gekke monsters oid... Haha. Vindt het alleen moeilijk in te schatten of ze romance erg leuk vindt? En dat is vaak wel een groot onderdeel van dergelijke boeken toch?

Blue als ze houdt van surreëel /humor kan ik ook Terry pratchett aanraden.

• Blue hebben hierop gereageerd.
              • Blue vindt dit leuk

Blue Ik heb laatst Affiniteit van Sarah Waters gelezen. Dat is geen fantasy, maar ik had op een gegeven moment wel heel erg het idee dat ik iets fantasy aan het lezen was (het gaat over een spiritistisch medium). En al met al een heel goed en spannend boek.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Blue ah wat rot!! 😥

Het zijn inderdaad allemaal verschillende series.
                  De glazen troon is de enige die af is, die heeft 8 delen.
                  Hof van doorns en rozen heeft er op dit moment 4,5, en daar komen er nog 2 bij en een aantal novelles.
                  Van huis van aarde en bloed is net het 2e deel verschenen.

Als je twijfelt over romantiek zou ik niet voor Hof van doorns en Rozen gaan, daarbij speelt het wel echt een hele grote rol. Bij die andere 2 echt veel minder! Zonder al te veel in detail te treden, de hoofdpersoon van De glazen troon is een huurmoordenaar die een kans krijgt om voor de koning te werken in ruil voor gratie, en die van Huis van aarde en bloed gaat de moord op haar beste vriendin onderzoeken.
                  Bij magisch, fae, mythische personen, spanning en monsters zit je sowieso bij allebei de series goed!
                  Ik zou uit die 2 overigens ook niet kunnen kiezen hoor, alleen heeft Huis van aarde en bloed iets van een miljard pagina's en is hij loeizwaar en dus ook wat duurder. En hij is serieuzer, als je er eenmaal in zit is hij geweldig, maar De glazen troon leest net wat makkelijker weg.

Vulpen die gaat op mijn lijstje!

@[verwijderd] ik heb throne of glass besteld! Denk dat die helemaal in haar straatje past.
                    Nu nog duimen dat ze hem nog niet heeft! Ben heel benieuwd, ze gaat dit sowieso niet verwachten haha

Rietjesbeker oh die zien er ook leuk uit! Vind het iets te risky als cadeautje, maar ik ga er een keer 1 voor mezelf bestellen🙊☺️
                    Ik hou daar wel van!

• [verwijderd]

Blue leuk, hopelijk gaat ze er van genieten!

Ik herlees nu voor de zoveelste keer Huize Havermout van Hilary McKay en het blijft zo'n geweldig boek ♥️ Echt ook een tip voor iedereen vanaf een jaar of 9/10.

Vulpen is het een heel makkelijk te lezen boek? Zo klinkt het wel. Ik kan nog steeds niet goed lange verhalen lezen en dit boek klinkt als een mooie oefening.

Trees ik heb deze 3 voor m’n dochter besteld maar ga ze zelf ook lezen omdat ze zo leuk klinken 🙂. Misschien ook iets voor jou?

Trees Ja het is een jeugdboek. 135 pagina's, redelijk korte hoofdstukken.

[verwijderd] Lampje vond ik ook heel erg mooi.

Huize Havermout heeft trouwens een omslag door Annet Schaap 😎

[verwijderd] Blue
                          Super leuk! Ik heb zelf de Throne of Glass serie nog niet gelezen maar staat wel op het lijstje. Ik vond het laatste deel van de Court of serie eigenlijk best wel goed, dus leuk om te lezen dat daar nog meer van komt.

@[verwijderd] Welke genre heb je je nu op gestort dan? Ik ben zelf met Matt Haig boeken bezig nu, en The Cruel Prince staat ook nog in de kast.