[verwijderd] Nou.....je hoeft me niet te geloven, maar eigenlijk lieg ik niet nee. Ik weiger daar aan mee te doen. Dus als jij vraagt aan mij wat ik van jouw nieuwe blouse vindt, zeg ik gerust dat ik hem niet mooi vind (sorry, maar het is niet mijn smaak) Je kunt dus prima diplomatiek zijn, zónder leugen.
Zie ik mijn getrouwde vriendin zoenend over straat lopen met een voor mij wildvreemde vlam, zou ik dit gerust tegen haar man zeggen. Ik hou niemand de hand boven het hoofd en probeer dus zelf ook altijd zo eerlijk mogelijk te zijn. En ja, óók als dat in mijn eigen nadeel is.
Overigens ook jaren geleden gedaan toen mijn oudste gewoon écht heel erg moe en overprikkeld was hem thuis gehouden. Ik heb de school toen gebeld en verteld dat hij er helemaal doorheen zat en dat ik hem een dag thuis hield, zodat hij een dag extra bij kon komen (was op een vrijdag) Hij was toen een jaar of 6, zat op sbo en de lange dagen, want de taxi kwam vroeg en bracht hem laat thuis, eisten zijn tol.
Dus gebeld en ik kreeg uiteraard als antwoord "dat dat niet de bedoeling was..."toen heb ik gevraagd of ze dan liever had gehad dat ik hem ziek meldde, terwijl hij niet ziek was, maar heel erg moe.... en dus dat ze liever had dat ik zou liegen waarom ik hem thuis hield. "Nee, dat eigenlijk ook niet", was het antwoord. Tja, dan moet je het dus gewoon doen met mijn eerlijke telefoontje: mijn kind is moe, overprikkeld, is toe aan een dag extra rust, dus hou ik hem thuis en daar weiger ik om te liegen. Nooit wat van gehoord, ze waardeerden achteraf mijn eerlijkheid kreeg ik te horen.