Manque Haha, ja dat ben ik, maar ik kan dit niet met zekerheid zeggen. Ik kan wel een beredeneerde gok doen.
Er kan inderdaad water door de schil naar binnen, maar dat duurt wel lang. Niet alleen vanwege de schaal, maar ook vanwege het vlies wat eromheen zit. Ik heb met leerlingen wel experimenten met eieren gedaan, waarbij je eerst de schaal oplost in zuur en daarna het ei, wat nog omringd wordt door het vlies in zout water of gedemineraliseerd water legt. In zout water gaat er water uit het ei naar de omgeving en krimpt het ineen. In gedemineraliseerd water wordt er water verplaatst van de omgeving naar het ei en zwelt het enorm op. Dat is in beide gevallen echter een proces (osmose) wat dagen duurt. En dan hadden we nata bene de schaal al verwijderd. Ik denk dus dat het embryo zal sterven aan onderkoeling voordat het de kans krijgt om te verdrinken.
Over het stikken kan ik echt niks zinnigs zeggen, want ik weet niet voor hoe lang er een zuurstofvoorraad on het ei zit. Als je echter bedenkt hoe snel mensen al sterven aan onderkoeling, wanneer ze in koud water terecht komen, en je bedenkt hoe veel kleiner het warmbloedige vogelembryo is, dan denk ik dat de onderkoeling echt de grootste bedreiging vormt.