Torretjeee Ik denk dat je die regie zeker mag hebben, maar tot op zeker hoogte. Met name als een vrouw aangeeft erdoorheen te zitten moet dat zeer serieus genomen worden. Maar tegen medisch advies een stuitbevalling thuis doen (dat is al riskant genoeg in het ziekenhuis), omdat je denkt dat je dat wel kan, is gewoon onverantwoord. En zo zijn er genoeg voorbeelden dat een arts het toch echt wel beter weet, zeker bij optredende complicaties en wanneer snel handelen nodig is.
Zo heeft mijn verloskundige mij ruim 30 uur laten aanmodderen en uiteindelijk laten lijden. Tegen de tijd dat zij het ziekenhuis ging inlichten en ik eindelijk mocht gaan (want op eigen houtje kan je dus ook niet zomaar naar het ziekenhuis) werd het letterlijk een lijdensweg.
Pas toen de gynaecoloog erbij kwam ging het snel. En maar goed ook. Tegen die tijd bloedde ik leeg, bleek mijn kind scheef te liggen en kon er überhaupt niet uit, en bleek dat ik nog steeds maar 7 cm ontsluiting had ipv de 8 à 9 cm waar de vk het over had.
Wat jij steeds zegt, komt op mij over alsof je de regie beter hebt wanneer je thuisbevalt dan in het zkh. Dat vk’s je die regie geven en de artsen in het ziekenhuis niet. En dat geloof ik gewoon niet. Dat is compleet persoons- en situatiegebonden. Je kan mazzel hebben met de arts en totale pech met de vk en vice versa.
Het belangrijkste is uiteindelijk dat je kind gezond ter wereld komt, en als dat botst met de ideeën die de moeder over haar bevalling heeft, is dat jammer maar zal de goede uitkomst altijd voor moeten gaan op hoe moeder het zich had voorgesteld. (Bij een medische indicatie en complicaties dan)