Weet je wat ik altijd heel moeilijk en vervelend vind aan die discussies over abortus? Pro-choice mensen komen altijd met het verhaal: jamaar wat nou bij tienerszwangerschappen, als het leven van de moeder in gevaal is of als de zwangerschap voortkomt uit een verkrachting? En daarmee sla je de discussie een beetje dood, want iedereen begrijpt wel dat in zulke situaties abortus een heel begrijpelijke keus is. Maar het feit is: in het overgrote deel van de gevallen zijn die zaken helemaal niet aan de orde!
Een paar cijfers. In 2017 waren er 30523 abortussen.
Daarvan waren er 2658 bij meiden van 19 of jonger.
Het aantal gevallen waarbij het leven van de moeder in gevaar was wordt niet bijgehouden. Wel weten we dat er 1152 abortussen plaatsvonden na prenatale diagnostiek. Daar zitten die vrouwen dus bij. Het merendeel zal vermoedelijk een kind met een handicap betreffen, maar vooruit, laten we die er ook bij nemen.
Het aantal abortussen na een verkrachting wordt ook niet bijgehouden, maar ik geloof nooit dat het er veel zijn. Zouden er werkelijk duizenden zwangerschappen per jaar optreden als gevolg van verkrachting?! Lijkt me niet. En dan nog kiezen die vrouwen niet altijd voor abortus. Het zullen er nooit meer zijn dan al die foetussen die geaborteerd worden vanwege hadicaps, dus laten we dit getal verwaarlozen.
Dan heb je dus van die 30000 abortussen nog bijna 27000 abortussen over bij gezonde volwassen vrouwen die vrijwillig seks hebben gehad en een gezond kindje dragen! Moeten die argumenten over tienerszwangerschappen en verkrachtingen dan werkelijk al die abortussen rechtvaardigen?!
Laat ik vooropstellen dat ik niet per definitie tegen abortus ben en het niet verkeerd vind dat het legaal is, maar hier heb ik echt moeite mee.