Nescio Ik kan het ook goed verstaan en kan door de context andere woorden ook prima begrijpen, maar een vriendin van me blijft altijd weer diezelfde woorden vragen. ‘Wat betekent ambetant? Wat is een camion?’ Etc etc, ze pikt het totaal niet op, ook al heeft ze twee jaar in BE gestudeerd en woont ze nu vlakbij de grens...

Owl Dan heeft ze of totaal niets met taal, of echt geen interesse. Na 2 jaar studeren in BE verstond ik volledig Vlaams, en sprak het deels zelf. Oké, eerlijk is eerlijk; echt plat west-Vlaams lukt nog steeds niet. Maar alle andere dialecten zijn super goed te verstaan als je t mij vraagt

Rozepanda nou ik ben een Belg en werk ook in België maar op m'n werk zijn 2 dames van de stad Tongeren. Als die 2 met elkaar praten versta ik er echt helemaal niks van 🤣

Fantykoekie Er is natuurlijk groot verschil tussen Vlamingen onderling of als je als Vlaming tegen een Nederlander praat. In het laatste geval zal het meestal wel goed gaan, het eerste is echt een heel ander verhaal.

Rozepanda ik ben als Nederlandse getrouwd met een West-Vlaming en vind dat ik ondertussen best plat West-Vlaams kan spreken. Voor echte West-Vlamingen klinkt het te beschaafd, maar anderen merken het verschil niet 😂

Huisdieren zouden verboden moeten worden. Vooral honden.

Jaja ik weet het, maar echt mijn impopulaire mening

• [verwijderd]

Nescio tv Vlaams kan ik wel verstaan, maar snel/plat Vlaams, nee. Ik probeer het maar ik kan er echt niets van maken. Ik vind het ergens ook grappig .. Het klinkt zo nep of zo. Maar da's mijn Hollandse arrogantie die dat vindt hoor 😛

Adje Oke, nou weet ik natuurlijk niet hoe jouw school eruit ziet. Maar geen kinderwagens in school en dreumessen en peuters mogen ook niet zelf lopen. Dat lijkt mij iets willen wat met elkaar botst...

Haha klopt hoor... ik vind beide gewoon vreselijk irritant 🙈🤪 (alsof ik zelf nooit kleine kinderen gehad heb 😂).

Vooruit wat extra context...
            Het ligt ook echt aan het schoolgebouw hoor. Ik woon in een vinexwijk, dus sowieso zijn er gewoon veel kinderen, baby's en peuters. De hallen in school zijn gewoon echt te smal, dus als er 25 kinderen + 25 ouders naar een lokaal gaan is die gewoon vol. Tel daar dan nog maar een paar buggy's en kinderwagens bij op (die voor het gemak midden in de hal voor de kapstok neergezet worden) en de chaos is compleet. Halve school ergert zich er aan, de andere helft brengt een wagen mee 😝

Ook de trap naar de 2e verdieping is smal (onderbouw en deel middenbouw beneden, de rest boven); je kan net met 2 mensen naast elkaar lopen (dus rechts loopt omhoog en links omlaag). Best irritant als er dan een 1.5 jarige met moeder tergend langzaam de trap op loopt, terwijl er gewoon 50 kinderen en ouders achter lopen, die op tijd bij de klas moeten zijn. Zet je kind eten op je heup, loop de trap op, zet je kind weer op de grond en je hebt een file en 50 geïrriteerde ouders afgewend 🙃

Misschien een impopulaire mening ontstaan uit dagelijkse frustratie dus.

Deliana maar waarom loop je mee naar boven met je kind? Ik zet ze hier op het plein af en ze gaan zelf de school in.

• Owl hebben hierop gereageerd.

Snoopy1979 Op sommige scholen is het juist de bedoeling dat ouders tot ín de klas brengen, hier zou de juf heel raar staan te kijken als ik mijn kleuter op het plein af zet en even zwaai 😉 Kleuters moeten gewoon tot in de klas worden gebracht. Maar hier hebben ze een inloopkwartier, waardoor het zich wel goed spreidt vanzelf en dus niet meteen alle kleuters en ouders voor de deur staan.

Robije Ja, op sommige scholen worden alle kinderen tot in de klas gebracht.

RAppel wat tof, van welke regio? Ik heb een paar West-Vlaamse vrienden en tussen de steden hoor je ook nog wel verschil.

Limburgs vind ik ook heel mooi klinken trouwens. Mijn dochters hebben een Vlaams-Brabants accentje, van de regio rond Brussel. Er zit niks Hollands bij 😂

Robije dit dus, daarom vond ik het ook vreemd dat ze haar kind naar de klas brengt. Maar misschien was het gewoon een keertje omdat ze iets moest bespreken met de leerkracht? Maar dan hoef je je ook niet te ergeren die ene keer 😉

Robije Owl in het geval van @Deliana gaat het over een kind in de bovenbouw aangezien de bovenbouw de trap op moet.

Onderbouw en deel middenbouw zit beneden.
                    Deel middenbouw en bovenbouw zit boven.

Ik moet naar groep 4 en 6, allebei boven. Ik loop nog even mee naar groep 4, oudste loopt dan zelf naar haar klas. Hiet is het standaard om je kind tot de klas te brengen, is toch ook niet gek met 6/7 jarigen? School gaat trouwens om 8.20 open en ze beginnen om 8.30 uur.

Veel aannames hier 🙄 Ik erger me niet als ik 1x een trap op moet lopen, nee... maar 5x in de week is behoorlijk irritant. Maar goed het is dan ook mijn mening....

Deliana oh dat is wel apart dan. Hier hebben ze ook 10 minuten om in de klas te komen maar altijd zonder ouders. Alleen bij de kleuters mag je mee naar binnen als het nodig is.

Fantykoekie Niet? Ik heb in Leuven gewoond. Veel studiegenoten kwamen uit Limburg, ook aantal uit Tongeren. Vond dat prima te verstaan. 😉